Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1227 ggr
[Sandi92]
2013-08-17 00:39

Vad har ni fått för hjälp?

Meningen med att få en diagnos är ju att man ska kunna få den hjälp man behöver.

Har ni fått någon hjälp? Med vad isåfall?

Är främst intresserad av svar från er med aspergerdiagnos.

Annons:
Cragan
2013-08-17 01:35
#1

får lite hjälp från hab med möten men borde nog försöka bli bättre o använda mig av den resursen

Rundgång
2013-08-17 14:24
#2

Jag har haft samtal med kurator på Hab och fått råd och hjälpmedel därifrån tex litteraturhänvisningar, personliga mål för bättre livskvalite och hjälpmedel tex telefonappar. framför allt hjälp med att sätta upp strategier och prioriteringar i livet och i samspel med andra. Jämförelser med erfarenheter på BUP och närpsykiatrin är Hab bättre för de är mer metodiska och handgripliga. De fokuserar mer de kognitiva svårigheterna medan psykiatrin är mer fokuserade på just den psykosociala biten som jag är rött less på.

sudniF
2013-08-19 07:56
#3

Ingen.

[Lynn-K]
2013-08-19 12:18
#4

Ungefär samma som Rundgång här.

Samtal med kurator och arbetsterapeut på vuxenhab och erbjuden att gå kurser i vardagssamtal, lära känna sin kropp och någon mer jag inte minns vad handlade om.

Tackade ja till kursen i vardagssamtal men kände att det inte var något för mig så hoppade av efter ett par tillfällen.

Arbetsförmedlingen blev dock mycket mer hjälpsamma efter att jag fick diagnosen på papper och jag har nu en anpassad anställning med lönesubvention.

Honestyisdead
2013-08-22 14:09
#5

Har gått på Vuxen Hab, gick en kurs i Vardagssamtal och precis som Lynn-K hoppade jag efter ett tag då jag inte kände att det passade mig.
Det finns också en kurs som heter basal kännedom som handlar om kroppen som jag kaaaaanske ska gå. Vet inte riktigt om jag behöver det.

Just nu går jag på en daglig verksamhet för personer med AS för att komma hemifrån och snart ska jag ut i praktik för att träna på att arbeta.

Upp till toppen
Annons: