Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1598 ggr
[maloue]
2013-08-18 22:49

Kan jag ha adhd eller dylikt?

Jag har börjat ställa mig själv frågan om det här är normalt eller om det kan vara ADHD eller liknande. 

Har nu läst lite och några ''områden'' stämmer:
- Svårt i samspel med andra personer
- lätt att glömma eller tappa bort saker
(Det här är extremt, speciellt att jag tappar bort saker. Jag kan t.ex. ha lagt mobilen någonstans och sen gå därifrån och vara borta i bara 1 minut, sen måste jag leta ihjäl mig), det här gäller hela tiden.
- Svårt att ta instruktioner
(Har alltid haft svårt att ta instruktioner eller ens förstå ett enkelt kortspel, vilket har slutat med att personer blivit less och jag har inte fått vara med, för att de varit tvungna att förklara ett x-antal gånger utan att jag förstått, haha..)
- Jag har också svårt att skapa relationer, eller mycket svårt. Har numera inga vänner förutom min fästman.
- Har ganska så starka koncentrations-svårigheter.
- Blir väldigt irriterad/störd om det händer mycket runt omkring mig. 
- Har extremt svårt för att styra hur jag reagerar i olika situationer

Det som känns jobbigast av allt är att jag känner mig arg mest hela tiden, eller att jag blir arg över väldigt små saker. (Visst kan det vara en kort stubin) men jag tror inte att det är många som blir arga över att det står två diskmedels-flaskor framme vid kranen i köket..

/Tack

Annons:
Oliviahack
2013-08-18 22:53
#1

Jag tycker det låter mer som ADD, precis det jag har.

[maloue]
2013-08-18 22:57
#2

#1 Vad är symtomen på ADD?

Oliviahack
2013-08-19 08:17
#3

Det du berättar typ :P Alltså jag känner igen mig på typ allt du skriver och jag fick min diagnos ADD. Jag var också jätte arg hela tiden, har det svårt i skolan, att kommunicera är också svårt i vissa fall. Men allt ha blivit bättre sen jag fick min diagnos för 2år sedan.

Oliviahack
2013-08-19 08:21
#4

ADD är ju ADHD utan H. Alltså är man inte "hyper" utan är mer inåtagerande. Mycket vanligt på tjejer.

[maloue]
2013-08-19 14:32
#5

#4 Okejokej, bra att det blivit bättre! :) Då får jag ta och kolla upp det! Hur är det med själva argheten för dig nu, känner du dig arg lika ofta eller ingenting alls?

Oliviahack
2013-08-19 15:09
#6

Är du under 18 så kan du kontakta bup :)
Jag blir inte lika lätt arg på saker. Det är väl jobbiga ljud som upprepar sig flera gånger som man faktiskt kan ta bort (men ingen gör) som är det värsta för mig. Då kan jag bli rasande, haha :) Sen beror det på dagsformen. Mår jag bra överlag så "orkar" jag inte lägga någon energi på det dåliga som gör mig arg och frustrerad. Det handlar egentligen om hur man tänker på saker och ting. Ändrar man på det så kan man komma långt :) Det är så det har blivit bättre för mig.

Annons:
[maloue]
2013-08-19 15:17
#7

#6 Är inte under 18 :)
Okej! Men ursch vad jobbigt det lät! :o Jo det har du rätt i såklart! :)
Tack så jättemycket för dina svar! :)

kundvagnsgnu
2013-08-19 16:14
#8

Jag är också diagnoserad med ADD, och stämmer in på allt du skrivit! Pma om du har fler frågor vetja!


[maloue]
2013-08-19 17:04
#9

#8 Jag kanske skickar ett mejl lite senare ikväll, tack så jättemycket(!)

Lolali
2013-08-22 21:43
#10

Jag har också ADD. Så länge jag kan minnas ser jag det dåliga i andra människor (i mig själv också iofs), och förr sa jag det jag ville & gjorde det jag ville. För ett par år sedan började jag bli osäker och blyg bland andra människor (som jag inte känner), vill inte lägga energi på folk jag ändå ogillar. Sen sitter jag, liksom du, här ensam med min pojkvän (som är ytterst social).

Hur jag reagerar på allt beror precis på hur jag mår den dagen. Har problem med ilska, inre rastlöshet, trötthet & koncentration givetvis. Har helt sjukt mycket känslor som bara väller upp ibland, det kan vara kärlek, sorg eller vad som helst. Det är aldrig "lagom", eller på en "normal" nivå typ..

Jag gillar mig själv bättre sen jag fick min diagnos för ca 6 år sedan. Innan visste jag att det var något fel på mig, att jag var annorlunda. Men jag visste inte vad och jag trodde faktiskt ett tag att jag var dum i huvudet/korkad. Om sanningen ska fram är jag rätt smart ;) Kan jag säga som en person med galet dåligt självförtroende.. :P
Men vill man ha någon hjälp får man be om det! Vill man ha rätt behandling får man be om det.

Jag har i ett halvår gått hos en arbetsterapeut (som plötsligt blev sjuk i flera veckor och inte är tillbaka än), men det tycker jag har funkat ganska bra för mig.

Och herregud! Hade någon svarat så långt som jag gjorde nu, hade jag själv aldrig orkat läsa skiten! :P

Oliviahack
2013-08-24 16:17
#11

!0 - Känns dom att du skrev om mig :P

Upp till toppen
Annons: