Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4340 ggr
[reunion]
2013-08-22 21:18

Antideppressiva

Om ni tar/har tagit antidepressiva. Vilka olika "typer" tycker ni fungerade bäst för er? Vilka olika slags biverkningar gav vad osv.

Jag vill gärna byta från sertralin för jag känner mig bara känslomässigt rubbad. Har svårt att ta tag i saker och mina tics och tvångssyndrom har bara blivit värre. Jag har tagit medicinen i 1 1/2 år snart.

Annons:
HannaM
2013-08-23 07:16
#1

Jag har provat flouxetin, cymbalta och paroxetin. Tyvärr hade ingen av dom önskad effekt. Jag kände mig mest nollställd och känslolös. Det svåra med antidepp är ju att olika mediciner fungerar för olika personer så det man egentligen ska göra är ju att tillsammans med sin läkare prova sig fram. Tråkigt nog finns det ingen bra manual för vilken sort som fungerar bäst för vilken person.

Zaphix
2013-08-23 07:18
#2

Provat det mesta känns det som, men blandningen mellan SBRI och SSRI som jag äter nu verkar fungera bäst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

blackfriday
2013-08-23 10:14
#3

Bäst var fluoxetin för mig. Blev riktigt uppvarvad av den.

[reunion]
2013-08-23 11:29
#4

tack för alla svar. Det är nog helt riktigt att detta är väldigt individuellt.

[reunion]
2013-08-23 11:30
#5

Vad är SBRI föresten?

Pelle Långlös
2013-08-23 17:05
#6

Har mirtazapin just nu men min psykläkare ger mig alltid lägsta dos och sen händer inget mer. Händer inte ett skit, är lika deprimerad som innan. Så var det med de andra jag testat.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Zaphix
2013-08-23 18:48
#7

#5: Menar SNRI. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[reunion]
2013-08-25 22:19
#8

Okej, men vad är det för skillnad på SNRI och SSRI?

blackfriday
2013-08-25 22:28
#9

Det är samma skit i princip.

Ena verkar på noradrenalinet och serotonin (SNRI) och den andra bara på serotonin (SSRI)

[reunion]
2013-08-25 22:50
#10

Okej, vad är det för skillnad på de då? alltså vad är noradrenalinet och serotonin? Vad ska ger vilka effekter av medicinerna?

blackfriday
2013-08-25 23:30
#11

Alltså, det hela är väldigt suspekt. Forskarna säger att dom inte vet exakt HUR medicinen hjälper, bara att den KAN ha effekt vid depression.

Teorierna går isär ganska mycket, och SNRI introducerades när man fick för sig att inte bara serotonin verkar spela in vid depression, utan också noradrenalin. Därav SNRI, som tydligen ska öka nivån av serotonin OCH noradrenalin i hjärnan, genom att minska återupptaget av dessa signalsubstanser.

Nu tror man att även dopamin spelar in, och då kom läkemedel som tex Voxra ut på marknaden. De ska ge en dopaminhöjande effekt.

Serotonin ska tydligen kontrollera stämningsläget, och hur man reagerar på stress. Noradrenalin styr vakenhet o energi. Dopamin styr belöningssystemet och motivation o glädje.

En del tror att terapi är det som hjälper bäst mot depression, andra tror på huskurer, vissa på medicin, 12-stegsmöten, healing, andlighet, religion, ärftlighet, känslighet m.m.

Själv har jag provat nästan alla antidepressiva, från de riktigt gamla (Anafranil) till SSRI (Zoloft, Cipramil, Cipralex, Remeron, Fluoxetin m.m.) och SNRI (Effexor) och även Voxra som ska verka på dopamin. Ingenting har hjälpt. Vissa av dessa mediciner har fått mig att må skit: en gjorde så att jag hamnade på akuten, en annan gjorde mig riktigt uppvarvad, en gjorde mig apatisk, ångestfylld osv. Så jag ger inte ett skit för dessa mediciner. Har man väl börjat ta dom, så är det väldigt svårt att sluta. Man måste hålla på o trappa ner sakta, vilket ingen pallar hålla på med egentligen. Därför slutade jag tvärt med nästan alla, och mådde riktigt dåligt. Vet inte vilken som var värst att sluta med, men Effexor var riktigt jävla jobbig. Hade elektriska stötar i huvudet så fort jag rörde mig, och kunde knappt gå. Trodde att det skulle gå över, men höll i sig i veckor.

Till slut fick jag ett utbrott och slog sönder hela badrummet för att jag inte stod ut längre. Det var som tortyr. Jag vet att det kanske låter dramatiskt, men det var precis så. Jag kunde inte sova, hade konstant ångest, och gick som om jag varit med om en trafikolycka. Minsta rörelse med huvudet, och jag fick en elchock som var fruktansvärt obehaglig.

Det är ett jävla rävgift som jag aldrig skulle ge mig på igen.

Zaphix
2013-08-26 07:23
#12

Jag äter alltså voxra och mirtazapin, och det hjälper. Dom medicinerna ska visst hjälpa varandra, så vågar inte sluta med voxran ifall att det är så.

Effexor var ett helsike att sluta med, fruktansvärd tid.

Minns inte alla andfra mediciner jag ätit och slutat med, äter för många för det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Honestyisdead
2013-08-26 15:08
#13

Har ätit en hel uppsjö. Inget har fungerat, men sen visade det sig ju också att mina problem inte berodde på depression utan på AS 😉

Biverkningar däremot fick jag, och en av dom var riktigt hemsk!

Annons:
[reunion]
2013-08-26 20:56
#14

#13

Vilka problem berodde på Asperger menar du?

Har själv Asperger nämligen. Jag kanske försöker medicinera bort och förändra något omöjligt.

Honestyisdead
2013-08-26 21:14
#15

De gav mig diagnos depression och Borderline ett tag innan jag fick rätt diagnos som var AS. Så de trodde väl att mina problem med människor, trötthet osv berodde på depression.

.m.m
2013-08-27 14:42
#16

#15. De blandade ihop depression och Borderline med AS?? Vad i hela friden gick de på då?

Honestyisdead
2013-08-27 15:52
#17

#16 Det skrev jag i #15 vad jag tror de gick på.
Det plus alla misslyckade skolförsök och jobbförsök som alla slutade i sjukskrivningar. Fick aldrig någon riktig utredning.

Kan ju säga att jag kom i kontakt med psykiatrin redan som 2,5 åring, då sade dom åt mina föräldrar att dom satte för mycket regler och mina utbrott berodde på det.

Sedan kontakt igen i tonåren hela vägen fram till 27 åring då jag KRÄVDE en ordentlig utredning och då fick en och då fick rätt diagnoser.

tarotlasse
2013-08-27 20:03
#18

Innan jag fick diagnosen ADHD fick jag Seratonin utskrivet men när läkaren ville medicinera mig med Concerta så fick jag sluta med Seratonin eftersom de inte funkar i hop med varandra. 

Så jag fick med läkarens hjälp trappa ner på Seratonin och när jag varit helt fri från Seratonin i 14 dagar så fick jag börja med Concertan. 

Det var jobbigt att avsluta Seratoninet men när jag började med Concertan så försvann depresionen igen och  det funkade faktiskt betydligt bättre en vad Seratonin gjorde. 

Men så individuellt från person till person min depresion försvann av Concertan men vet andra som berättat hur deras depresion ökat med Concerta.

Så finns inget klart svar att ge när det gäller dessa mediciner för vi funkar så olika även om vi kanske har samma diagnoser. 

För 2 år sedan drabbades jag av en svårare depresion igen och läkarna ville  först inte skriva ut ngt för att jag medicinerade med Concerta

Men de hittade  en annan typ av antidepresiv medicin och  skrev ut Mirtazapin. 

Efter tre dagar så fik jag så ont i kroppen och lederna så  jag kunde knappt röra mig för gjorde så ont i hela kroppen. 

Morgonen därpå så hade jag sådana svåra smärtor så jag kunde inte ta mig ur sängen utan hjälp, Bara att ta sig till toa med hjälp var ett h-vete  och funderade faktiskt på att kissa i sängen. 

Så  det blev ju att ringa akuten och sjukvårds upplysningen .

Det visade sig vara en ytterst ovanlig biverkning av Mirtazapinet mindre en 1 på miljonen drabbades av denna biverkning . Sjukvårdsupplysningen sa det var större chans att vinna högsta vinsten på trisslotten en att få denna biverkning.

Så i dag får jag ingen antidepresiv medicin överhuvudtaget så läkarna säger att då får jag sluta med Concertan. 

Men  de rekomenderar mig att behålla Concertan för den ger mig så mycket hjälp  och att depresionen ger betydligt mindre problem en vad jag får om jag inte medicinerar med Concertan.

Så får välja mellan pest o kolera kan man säga.  

Jag fick samma typ av biverkning när jag blev sövd hos tandläkaren hade fruktansvärt ont i hela kroppen och i alla leder dagen efter narkosen.   

När jag vid de andra besöken hos tandläkaren fick lugnande och ångestdämpande inför besöket så fick jag inte ta  ngn Concerta den dagen  för inte heller det lugnade som tandläkaren gav mig  med fungerade så bra i hop med Concertan. 

Lasse

Zaphix
2013-08-27 21:35
#19

#18: Olika det kan vara, mirtazapin räddade nog mitt liv faktiskt. Gjorde att jag klarade av att ta tag i det och förändra det radikalt, utan den förändringen hade jag inte fixat att leva tror jag.

Så tack vare den lever jag det liv jag alltid velat leva nu, allt flyter på och jag är lycklig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[reunion]
2013-08-27 23:46
#20

#19

Så skönt det verkar. Blev glad när jag läste ditt inlägg. Så hoppfullt.

Jag kan säga att SSRI räddade mitt liv med, men bara för det så mår jag inte bra nu. Men jag klarar ju av att gå upp ur sängen och gå ut liksom.

Men själv tror jag att jag drömmer om ett liv som jag inte kan få pga. min Asperger. Jag drömmer bort mina grundläggande problem. Och det går ju inte att förändra allt på en person. Om mina grundläggande svårigheter skulle försvinna skulle jag inte vara jag.

Annons:
Zaphix
2013-08-28 07:05
#21

#20: Det var ju såklart jag som gjorde den tvära förändringen och har kämpat hårt för att vara där jag är idag, inget som kommit gratis på något sätt.

Men däremot så hade jag inte kunnat kämpa utan mirtazapin, är man deprimerad är det mindre lätt att göra förändringar.

Jag drömde förr om ett liv som skulle kräva för mycket kämpande i motvind pga. min ADHD, men nu har jag hittat drömmar som fungerar för mig.

Vad drömmer du om?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[reunion]
2013-08-28 15:46
#22

Jo, jag förstår att det är du som har kämpat.

Självklart kan medicin vara som en push men mina antidepressiva gör mig bara känslolös och jag får svårare att ta tag i saker och komma igång.

Jag drömmer om att kunna trivas med andra och mig själv och att livet ska flyta på. Inte vara så segt liksom. Jag vill kunna vara spontan och att saker ska kunna ske automatiskt på något vis.

Zaphix
2013-08-28 21:34
#23

#22: Livet kan flyta på och vara bra även om man har AS, självklart kan du leva ett bra liv!

Tror du kanske måste acceptera den du är och se hur bra du kan leva utan att behöva försöka vara någon annan.

Sluta inte dröm om att ha det bättre bara. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[reunion]
2013-08-30 17:02
#24

att acceptera den man är är nog väldigt viktigt, men dock svårt..

[lillalollo]
2013-09-02 14:29
#25

jag äter en halv 20 mg citalopram varje morgon. Jag behöver inte mer. Vilket heller inte ger någon biverkning direkt. Fungerar bra för mig.

Upp till toppen
Annons: