Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7345 ggr
nikkaluokta
2013-08-23 09:16

Concerta + Xanor?!

Jag fick Xanor utskrivet då jag åt Medikinet… Nu äter jag Concerta å har slutat med Sertralin… Mår sådär till å från å undrar nu… Kan jag möjligen ta en Xanor?

Annons:
blackfriday
2013-08-23 09:51
#1

Nej, det är fullkomligt livsfarligt?

Allamej
2013-08-23 10:50
#2

Givetvis kan du ta en xanor… Jisses. Bara för att man byter från ett uppåttjack till ett annat innebär inte att ångesten försvinner.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Praefatio
2013-08-23 13:29
#3

Jag vill gärna också veta, med källhänvisningar.

Har ätit Xanor till och från i tio år, både depot och vid behov. Ska få börja med Concerta och/eller Ritalin nu, och vill gärna veta redan innan jag träffar läkaren om det är möjligt att behålla Xanor vid behov.

#2 Usch, jag hatar det ordet, uppåttjack. För mig hör det samman med drogmissbruk och ger omedelbart dåligt samvete för att jag behöver medicinera.

nikkaluokta
2013-08-23 14:52
#4

Jag var mer orolig för kombon av just Concerta + Xanor… Sen betackar jag mig för dumma kommentarer som uppåttjack etc :-( Hm…

Praefatio
2013-08-23 15:02
#5

#4 Precis, det är ju två mycket starka läkemedel, frågan är om de ska kombineras alls eller om det är farligt.

Ladydragon
2013-08-23 15:24
#6

Kolla vad det står i Fass www.fass.se 

sen kan man altid prata med Apoteket eller Läkemedelsupplysningen 

eller det bästa alternativet prata med din läkare….

Annons:
Allamej
2013-08-23 16:37
#7

Förlåt för att jag skrev det fula ordet när jag menar mediciner mot ADHD och ADD. Men faktan försvinner inte. Man kan ta xanor med Concerta.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

blackfriday
2013-08-23 19:29
#8

Det är ju ett slags uppåttjack. Sen kan man kalla det vad man vill.

nikkaluokta
2013-08-23 21:44
#9

#8 blackfriday Concerta är definitivt INTE uppåttjack för min del…

blackfriday
2013-08-23 22:19
#10

I början, precis när det verkar, så ger det ett skönt rus. Man kommer igång och saker känns inte så jävla jobbiga (som att diska en kastrull, planera för mat osv). Sen går det över, och några timmar senare mår man skit. Ångest, tankerus, lite tillbakadragenhet m.m.

Så, nej. Concerta är inget att ha direkt.

Praefatio
2013-08-23 22:25
#11

#10 Har du en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?

blackfriday
2013-08-23 22:29
#12

#11 Ingen aning. Skulle säkert kunna få det på papper om jag velat.

Precis som många andra psykdiagnoser.

Praefatio
2013-08-23 22:32
#13

#12 Misstänkte det.

När man har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, dvs en fysisk avvikelse i hjärnan, så har det du kallar uppåttjack inte samma effekt som det har på dig.

Annons:
blackfriday
2013-08-23 22:37
#14

Vad har det för effekt på folk med NPF då?

Verkar som du generaliserar en aning? Har pratat med flera folk som provat metylfenidat, olika styrkor och sorter, och har en ADHD diagnos, vilka slutat medicinera då de säger sig bara må konstigt av medicinen.

Allamej
2013-08-23 22:43
#15

blackfriday, det har en lugnande och fokuserande effekt på ADHD och ADD. Men jag somnar antingen av dom eller blir speedad som en galning. Så jag tar dom inte. Alls.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Praefatio
2013-08-23 22:45
#16

Så här fick jag det förklarat i enkla ordalag av en läkare (siffrorna är påhittade): "Man kan säga att en vanlig människa kan ha 20 tankar i huvudet samtidigt, medan en person med ADHD har 100 tankar. När en vanlig person tar metylfenidat uppgår tankekapaciteten till 50 tankar samtidigt, och samma effekt blir det för någon med ADHD som också får 50 tankar samtidigt. För den med ADHD upplevs preparatet lugna huvudet, när den vanliga personen upplever att den blir speedad."

Hur det fungerar rent kemiskt har jag inte satt mig in i än.

Ja, visst är det så att olika personer kan reagera olika. Så är det med alla mediciner, man tål olika preparat olika bra. Jag t.ex. mår piss och skit på Strattera som är en annan vanlig (icke centralstimulerande) ADHD-medicin, medan Strattera ger utmärkta resultat för andra.

blackfriday
2013-08-23 22:45
#17

#15 Har du ADHD? I så fall har vi ett levande bevis på att folk med ADHD kan bli speedade av metylfenidat.

blackfriday
2013-08-23 22:48
#18

#16 Okej. Tack för förklaringen.

Fungerar bensodiazepiner på ADHD också? Det lugnar ju ner, och man känner sig inte lika neurotisk (kommer inte på någon bättre beskrivning) då man kan koppla av känslor och tankar.

Allamej
2013-08-23 22:49
#19

#17 nej, Jag har Asperger och ADD. Jag är dessutom väldigt tvärtom medicinmässigt. Jag får tex. inte ta antidepressiva eftersom jag blir manisk. Så nej, jag är inte ditt levande bevis.

Jag åt dessutom Concerta i dryga 1½ år innan det blev knas i huvudet.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

blackfriday
2013-08-23 22:50
#20

Hur kommer det sig att du blir manisk av antidepressiva?

Annons:
Praefatio
2013-08-23 22:51
#21

#18 Njä, benzo fungerar ju inte riktigt på samma sätt utan är till för att… ja, dämpa känslor snarare än att dämpa eller fokusera tankar.

Eller menar du om benzo fungerar lugnande på samma vis för folk med ADHD som på vanligt folk? Jag antar det, det gör det på mig i alla fall och på andra med vad jag har förstått. Men har alltså inte samma lugnande effekt på oss som t.ex. Concerta har.

blackfriday
2013-08-23 22:58
#22

#21 Intressant.

Jag tycker själv att benso stimulerar mig, det får igång mig liksom. Sen dämpar det säkert känslor också, men det tänker jag inte på så mycket.

Något behövs för att få stimulans. Alkohol eller en flytt, resa, större inköp, etc. Jag finner ingen stimulans i vardagen. Blir bara uttråkad och aggressiv. Det påminner om ADHD på sätt o vis.

Praefatio
2013-08-23 23:03
#23

#22 Som sagt, det är inte helt ovanligt att preparat har olika effekter på olika individer.

Det låter som att du känner dig vilse i livet och dras med en beroendepersonlighet. Var försiktig och ta hand om dig! Missbruk och självdestruktivitet leder aldrig någonsin till någonting bra i längden. Känner du att du är på väg ner i en ond spiral? Vill du prata så kan du skicka ett PM, så får TS ha sin tråd ifred för nu har vi gått rätt rejält offtopic :)

Allamej
2013-08-23 23:25
#24

Orsaken till varför jag blir manisk har aldrig utretts… eftersom jag blev deprimerad av att se vad som skett under min halvårsmani så trodde dom att jag var manodepressiv och satte mig på lithium istället. Det var verkligen inte en bra sak men inget jag behöver dra här…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

blackfriday
2013-08-23 23:27
#25

#24 Okej.

Zaphix
2013-08-24 00:04
#26

Jag blir lugn av Concerta och Ritalin, livet blir rullar på mycket långsammare och jag är inte överallt samtidigt. Jag hinnner uppfatta saker jag inte uppfattar annars då det går så fort annars.

Upplever varken rus eller någon uppåteffekt, mest bara att allt lugnar ned sig.

Äter en högre dos än dom flesta verkar det som, och på lägre doser var effekten inte lika markant som nu. Så då kan man säkert uppleva att man blir mer uppåt av det, men man egentligen bara är som man brukar vara men lägger märke tilldet mer.

Jag har ADHD, rätt mycket H sägs det.

Så mitt tips till blackfriday är att gå upp i dos om du vill bli lugnare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: