Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 8973 ggr
Wand
2013-09-02 18:11

Börja med concerta - sluta med alkohol?

Hejsan svejsan! 

Jag bad min nya psykläkare om att få Concerta till skolstarten för att faktiskt kunna plugga ordentligt, jag har ADD och åt Concerta förra året men slutade få det utskrivet pga dålig kontakt mm från gamla psyk. 

I alla fall… idag var jag iväg till sköterskan för att prata om detta och hon sade då att om jag börjar med Concerta så måste jag bli 100% nykterist, inte ens en folköl får jag dricka. Jag förstår ju att risken med alkohol och Concerta blir stor för hjärta osv, men jag har aldrig hört något liknande om jag ska vara ärlig! 

Sedan förstår jag ju också att de självfallet vill försöka få folk att sluta dricka alkohol i överlag, men att hota med att ta bort ens medicin FÖR LIVSTID om man tar ett glas vin på sin födelsedag är väl lite väl? 

Om jag börjar med concertan nu och dricker någon alkohol alls och hon upptäcker det på blodprov mm så kommer hon ta ifrån mig concertan och jag kommer inte få tillbaka den så länge jag går till psyk här i Ljusdal, vilket jag ju lär göra i några år då jag bor här och går i skolan här mm. Hmm… 

Jag vill hemskt gärna ha Concerta men samtidigt så vet jag inte om det är värt det för självkänslan då jag vid vissa tillfällen vill lyxa till det med en öl, en drink eller lite vin. 

Hon nämnde även att jag inte får äta bensodiazepiner om jag äter någon form av ss-preparat… och jag behöver detta vissa nätter för att kunna sova, har fått det på recept i över ett år trots att jag samtidigt har ätit sertralin. 

Allt känns så himla knepigt, alltså!!!! Någon som varit med om samma sak? 😮

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Zaphix
2013-09-02 21:10
#1

Jag dricker alkohol och äter Concerta och Ritalin. Dock låter jag medicinen gå ur kroppen innan jag dricker mer än ett glas vin.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Honestyisdead
2013-09-02 21:56
#2

Det är inte helt ovanligt att man inte får dricka. Men vanligast är att dom säger det till folk med alkoholproblematik i bakgrunden.

Låter konstigt att du inte skulle kunna låta medicinen gå ut ur kroppen för tt ta ett glas eller två på en fest.

Sen å andra sidan, är det så viktigt att drick ett glas vin om det innebär att du inte får medicinen?

cykelpump
2013-09-03 00:21
#3

Låter konstigt? Har bara hört om man låter bli dosen den dagen man vill dricka så det gå bra. Jag tar Concerta och Ritalin och får ta sonata och zolpidom osv. Ingen som sagt nått om saken. Visst står på bipacksedeln att det bör undvikas o det är väl ett hälsoråd.

Wand
2013-10-02 17:57
#4

Jag har inga alkoholproblem och kan utan problem vara utan väldigt länge, men jag fyller t.ex 20 år i mars och då vill jag kunna unna mig att gå ut och röja. Likaså när man blir riktigt sugen på ett gott vin till maten eller att kunna ta en öl på min moders bröllop. Sådant får jag inte heller göra enligt min "psykolog", inte en droppe alkohol.  😮Just det jag känner är så konstigt. 

Hon kommer ta regelbundna blodprov för att se om jag har några spår av alkohol i kroppen och om det kommer fram att jag druckit något så får jag inte tillbaka medicinen så länge jag är kvar på samma klinik. 

Skitskumt!!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

mrsmrs
2013-10-02 18:05
#5

Min läkare förklarade som så att när alkohol och concertan behandlas i levern tillsammans, så reagerar de på något vis och ett gift (som hare att superflashigt namn men som jag glömt) bildas. Inte så pass att man blir förgiftad, men ändå så att det är skadligt. Dessutom så är det ju känt att många blir mycket känsligare för alkohol på Concerta.

Jag förstod hennes argument, och frågade ifall man kunde dricka alkohol (alltså inte supa, utan mer i den omfattning som du besrkiver. Ett glas vin till maten, en bärs på balkongen en sommarkväll etc.) när medicinen gått ur kroppen, allts efter 12 timmar. Hon sa att det var helt okej, men att man då ska vara noga med att det verkligen gått 12 timmar (samt vänta tills en eventuellbakfylla är över innan man tar nästa dos). Har du frågat henne rätt fram varför hon är så hård på detta?

Trots allt är ju alkoholhaltiga drycker en del av vår kultur i flera sammanhang(bröllop, högtider, födelsedagar etc.), och såvida man inte känner att man själv har argument och aktivt tar ställning genom att vara nykterist, så innebär ju avståndstagande från alkohol i vissa fall att ens sociala liv begränsas eller påverkas. Och att för varenda jävel som frågar varför man dricker cola på krogen, behöva förklara att man har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och därför äter narkotikaklassade preparat är ju inte heller så himla kul eller socialt fördelaktigt i alla lägen.

sharkie
2013-10-02 18:07
#6

Detta låter väldigt märkligt for mig. Min läkare sa inte ett pip om alkohol när jag fick det utskrivet. Visst nu dricker jag extremt sällan men efter att ha läst på bipacksedeln så frågade jag honom en gång och han sa att en öl eller två borde inte vara något problem och visst sätter det extra press på kroppen men om man inte har någon bakomliggande problem med hjärta, njurar, lever osv eller ta stora mängder så ska det funka fint. Jag har druckit samma dag som jag tagit Concerta utan några problem, lever gör jag än :)

Annons:
Honestyisdead
2013-10-02 18:08
#7

5 man behöver knappast förklara för någon att man har det ena eller det andra eller att man äter medicin ;) bara att säga att man tycker cola är godare.

mrsmrs
2013-10-02 18:28
#8

7 true… ibland är det dock svårt att slingra sig… :) landar ofta i typ "är du gravid?!" haha

Zaphix
2013-10-02 19:43
#9

#8: Jag säger att jag äter medicin som jag inte får dricka alkohol tillsammans med, specificerar inte vad för något. Kan ju lika gärna vara pencillin som Concerta.

Iaf sa jag så förut när jag inte drack, men nu dricker jag emellanåt även fast jag äter medicin som jag egentligen inte borde dricka på.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
2013-10-03 18:04
#10

Ja du så olika från läkare till läkare under utredningen så fick jag gå på regelbundna tester varje vecka och var tvungen att medicinera med antabus för var den Läkarens krav för att göra utredningen och ställde samma krav på alla. 

Hennes kollega på samma avdelning satte inte dessa krav. 

Men det är helt rätt att det är nolltolerans när det gäller alkohol och mentylfenidat. 

Beroende på att det kan ge frutansvärda bi effekter av denna kombination. 

Sonens kompis fick föras medvetslös till sjukhus efter 3 st starköl. 

Jag har hört fler som sagt samma sak. 

Jag själv har aldrig drabbats av ngt sådant men har vid  ett par tillfällen drabbats av totala minnes luckor och blivt rejält berusad av 2 glas vin. 

Min läkare har sagt åt mig att det är nolltolerans men vet jag att jag ska på en middag eller fest där det kommer förekomma alkohol så ska jag hoppa över min medicinering den dagen o får absolut inte ta min eftermiddags medicin. 

I våras fick jag vid ett besök hos läkaren uppmaningen att åka till sjukhuset för provtagning det var drogtest och långtids test på alkohol intaget de kan ser 3 månader bakåt hur mycket alkohol du  druckit genom detta blodprov.

Det var första gången på 5 år med medicineringen och efter utredningen jag blev testad.  

Drogtesterna var helt ok men alkotestet visade på att jag hade ett måttligt intag av alkohol och det blev ett herrans liv om detta. 

Så regelbundna alkotester och sedan ett nytt långtids prov 3 månader senare.  

Var inte detta långtidsprov på noll skulle de dra in min medicinering av Concerta

Nu så gick jag in på sjukvårdens sidor och läste på lite om detta prov och där kunde jag läsa om man drack mindre en 75 cl vin så gjorde inte testet utslag på långtids testet. 

Så när sonen tog studenten drack jag 2 st 33 cl starköl till maten. 

Så nu vet jag att det inte stämmer det jag läste för blodprovet visade  på 0,02 microliter alkohol  av dessa 2 starköl. 

Så läkaren frågade om jag druckit ngt och jag sa att jag druckit 2 starköl när sonen tog studenten. 

Läkaren sa då att resultatet var så lågt att det låg i felmarginalen och godkände mig.   

När det gäller Sertralin var läkarna väldigt bestämda om att jag fick inte börja med Concertan fören jag var helt fri från sertralin i blodet. 

Så fick först trappa ner medicineringen under en 3 veckors period och sedan fick jag vänta ytterligare 2 veckor efter sista tabletten innan jag fick börja med Concertan.  

Enligt läkaren kan kombinationen i värsta fall vara livshotande. 

Så var försiktiga med vad för kost tillskott ni stoppar i er.

Finns  vissa kosttillskott som en dos innehåller mer sertralin en vad de receptbelagda läkemedlet gör.  

Däremot när det gäller Benso så har ingen sagt ngt om denna kombination med Concerta

Men jag  själv har stora restrektioner på benso preparat men  det beror inte på Concertan utan för att jag missbrukat benso preparat innan och är svartlistad för detta och några andra läkemedel. 

Men eftersom jag inte sover alls utan dom så får jag det utskrivet men under stora restrektioner och kontroller. 

Blev nekad att hämta ut Imovanen för två veckor sedan för det var en dag kvar till nästa utag och var  ändå där för att plocka ut andra mediciner. 

Lasse

fuckmybrain
2013-10-03 18:11
#11

Men ingen behöver väl veta att man bara har cola i glaset…kan vara rom och cola.

tarotlasse
2013-10-03 18:14
#12

#11 

Nej men dricker du en rom o cola så ger det utslag på ett blodprov 3 månader senare. 

Jag drack 2 starköl och det gav utslag på blodprovet 3 veckor senare. 

Så tyvärr kommer man inte undan med det. 

Lasse

Honestyisdead
2013-10-03 18:41
#13

#12

fuckmybrain syftar säkerligen på då folk frågar en ute på krogen varför man inte dricker. Då kan man säga rom och cola istället för bara cola om man vill slippa frågorna. Tror vi alla förstår att alkohol ger utslag på alkoholtester ;)

Annons:
Jebie
2013-10-07 00:03
#14

Tycker TS sjuksköterska verkar lite hård. Men kanske är de extra hårda i början, speciellt eftersom du är ung, och i den åldern då man går ut och festar mer jämfört med en annan som är snart 40 år gammal :-). De kanske går ut hårt nu i början för att förtydliga för dig att det är farligt att kombinera mediciner och alkohol? Eftersom man ska hoppa över att ta doser i samband m alkohol kanske det stör upptrappningen då du nu håller på och stället in rätt dos? Och tänk dig in i hur sjukvården tänker: Om man klarar sig utan att ta sina Concerta-doser i 1-1.5 dygn, har man då egentligen så stora problem i sin vardag att man har behov av medicinering? Min sjuksköterska sade första gången att det var nolltolerans m alkohol just för att effekterna av alkoholen blir värre å att njurar/lever skadas, tror jag hon sa. Hon varnade dessutom för Red Bull, kaffe och Coca Cola i kombination m Concetta, främst för hjärtats skull så det inte skulle skena iväg i blodtrycket av koffeinet. Har era sköterskor/läkare varnat för koffein? Har ni upplevt hjärtklappning av kaffe/Cola? Inte jag i alla fall… Jag vill inte hoppa över mina doser och kör helt alkoholfritt, det är inte värt 1,5 dag m kaos som det då blir, för att få typ 4 timmars festande…

[Matyas]
2013-10-07 02:31
#15

Blir nästan chockad av att höra era berättelser om hur farligt det är med Concerta och alkohol. 

Jag började med Concerta i maj i år efter att ha behandlats för alkoholmissbruk under ett par år vilket bl.a resulterade i en ADHD diagnos. De på mottagningen vet att jag fortfarande dricker men inte Super längre, men jag har aldrig hört ett ord från läkare eller sköterskor om att det skulle vara extra farligt att dricka när man äter Concerta

Det ända de är noga med är att man kommer in en gång i veckan och kollar blodtryck + lämna pisseprov då och då för att se att man inte använder droger. 

Jag har trillat dit ett par gånger i sommar med några 3-4 dagars "benders" men aldrig känt att concertan påverkat fyllan på något sätt.

Jebie
2013-10-07 23:36
#16

Fantastiskt med denna sjukvård, har de inga gemensamma riktlinjer om detta? En stackare känner sig nästan hotad av sin sköterska som vill dra in medicin om hon så mycket tittar på en drink, och en annan får ingen "alkoholvarning" alls.

tarotlasse
2013-10-08 00:21
#17

#16 

Jo det har faktiskt gemensamma riktlinjer för detta. 

Innan var det väl Socialstyrelsen som satte dessa riktlinjer för de som medicnerade med centralstimulerande medicin. 

Nu mer tror jag det medicinalstyrelsen  tror jag det heter som står för dessa riktlinjer. 

Man har ju delat upp det nu mer sjukvård och medicinering.  

Men det är som sagt vad spontan kontroller och kan som sagt vad drabba vem som helst och när som helst och även en person som aldrig druckit en droppe i hela sitt liv kan råka ut för att bli testad. 

Men hur ofta eller om det görs är nog väldigt olika från läkare till läkare och från vård klinik till vårdklinik. 

Läser du FASS så på många läkemdel står det att man bör undvika alkohol med just den medicineringen. 

När det gäller Concerta, Ritalin står det att alkohol ska undvikas med denna medicinering.

Så  bara här en stor skillnad i rekomendationerna  från bör undvikas  till ska undvikas. 

Lasse

[Rödluvan]
2013-10-09 09:20
#18

#17 Du påstår alltså att vården kan plocka någon en lördageftermiddag på stan, för att kräva urinprov?

Jebie
2013-10-09 10:12
#19

Så klart Lasse inte menar "ute på stan" då han skriver spontanprov, han menar ju då du är hos din läkare/sjuksköterska.

[Rödluvan]
2013-10-09 10:17
#20

#19 Hur vet du det? Han skriver att det kan drabba än när som helst.

Annons:
Honestyisdead
2013-10-09 11:26
#21

20 det innebär så klart när du besöker din läkare, psykolog eller en sjukaköterska.

tarotlasse
2013-10-10 02:22
#22

18 

När som helst du gör ett läkare besök på rutin kontroll eller när du ska förnya dina recept på mediciner. 

Finns ingen läkare som åker hem till ngn eller går ut på stan eller går runt på krogarna för att leta upp ADHD patienter o gör alkotester på dom. 

Ett blodprov räcker för att se hur mycket alkohol man intagit de 3 sista månaderna. 

De kan faktiskt utan problem se ännu längre till baka i tiden efter alkoholintag men dessa prover är alldels för dyra att göra. 

När det gäller t.ex cannabis så räcker det att du rökt cannabis en enda gång i hela ditt liv så kan man se det genom blodprov så länge du en lever. 

Cannabisen går nämligen aldrig ur kroppen och går att spåra ai kroppen  både 60 o 70 år efter du rökt det. 

Lasse

Niclas87
2013-10-10 02:53
#23

Blodprov eh du ren efter bara några dagar.

Däremot i hårsäckar osv kan du hitta det.

Men till dig Concerta metaboliserar alkoholen

Niclas87
2013-10-10 02:57
#24

Bensodiazipamer och Concerta hummm. 

Kan det va att benso eh vanevildande och Concerta inte och läkare eh ja hmmm..

Provat zuppiklon eller stillnoct.

Obs äter Ritalin och får sobril till kvällen av en beroende läkare

Honestyisdead
2013-10-10 06:36
#25

22 det stämmer inte. Cannabis kan sitta kvar så det syns i blodet högst ett par månader, och då ska du ha rökt en massa. Har du bara rökt enstaka tillfällen går det ur på några veckor.

Niclas87
2013-10-10 09:18
#26

Har torskat på urin prov men aldrig på blodprov.

Vart ''ren'' i blodet efter tredagar rökte då en femma varje dag under 5 års tid.

Piss däremot var lite lurigare var ren efter fem veckor.

Thc sätter sig i fetterna i kroppen. Och uppe i hjärnan.

Det eh jävligt olika från person till person det dära dock.

tarotlasse
2013-10-10 19:21
#27

#23 ja det stämmer att du är helt ren från alkohol men alkoholen påverkar även 2olika blodfetter och genom att ta ett PEth prov kan man mäta mängden Fosfatidyletanol i dessa blodfettter. 

Dessa kan man se upp till 3 månader efter ett alkoholintag. Men  juridiskt  brukar  man gå efter de senaste 3 veckorna för det är 100% tillförlitliga anser man. 

Men har läst vid ett annat ställe att om provrören fövarats i fel tempratur så kan de ge ett fleresultat.  

Här kan du läsa en artikel  från förra månaden ur läkaretidningen som  beskriver mer om detta prov. 

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/09/Nationell-harmonisering-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-PEth/

#25 

Enligt sonen som är medicintekniker kan man genom att ta ett prov på vår fettvävnad se om man intagit cannabis ngn gång i livet. 

För vår  fettvävnaden påverkas för all framtid av ett enda  intag av cannabis. 

Lasse

Annons:
Honestyisdead
2013-10-10 19:27
#28

27 nu snackade ni om röja, inte alkohol. Och du skrev blodprov, inte fett vävnad. Vi har alltså kommenterat cannabis och blodprov

Niclas87
2013-10-10 19:44
#29

Hårsäckar saliv etc fetter thc…-

Leverprover vet jag dock ej hur länge dom kan spåra det.

Om det ens är ekonomiskt försvarbart. 

Men asså alkoholen metaboliserar concertan som med tjack som med Ritalin Metamina Strattera.

Några öl osv låter skevt att du inte får dricka snarare bör inte…

Men det eh risker med allt.

Läkare säger så jävla mycket.

Har flera gånger fått utskrivet saker som inte ska bör blandas med andra plus alkohol och a till ö och jag lever.

Men det kan lika gärna vara tur.

Ta inga risker dock onödigt.

Lägg medicin på hyllan annars blir det your heart in a box.

Osynligt fängelse. Bygg upp resurser och försvar istället.

Upp till toppen
Annons: