Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 5843 ggr
tarotlasse
2013-09-04 00:04

Ngn med erfarenhet av OSA anställningar.

Jag har förnärvarande ett projekt arbete eller arbetsträning  varken jag eller min arbetsgivare vet villket AF har sagt  både att det är ett projekt o  nu  att det är en arbetsträning men ingen har informerat oss inblandade om det . 

Jag har varit där ett år och  trivs jätte bra. Jag  arbetar  som journalist och fotograf på en handikaps tidning för en handikappsorginistation  en idiél förening och kommunen som står för kostnaderna för denna tidning . 

Nu är ett förslag att jag skulle få kvar där jag trivs där  och de trivs med mig  och kommer troligtvis  erbjudas ett OSA på detta ställe. 

Men  jag undrar här om det är ngn av er som har erfarenhet av OSA och om hur det fungerar i verkligheten på pappret ser det ju bra ut tycker jag. 

Lasse

Annons:
Pelle Långlös
2013-09-04 15:29
#1

Vad är OSA?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tarotlasse
2013-09-05 14:46
#2

OSA = offentligt skyddat arbete. 

Ett arbete för vissa med funktionshinder  som har svårt att komma ut i arbetslivet där kommunen/staten betalar hela lönen.

Jag som anställd får en riktig avtalsenlig lön o inte bidrag som aktivitetsersättning A kassa mm.

Vad jag förstod så går man utanför Lagen om anställnings skydd så blir det t.ex arbetsbrist så kan arbetsgivaren  inte säga upp mig även om jag är sist anställd. Läggs arbetsplatsen ner helt och hållet  så måste arbetsgivaren fixa en ny anställning eller fortsätta att betala ut min lön.

Så  det bukar bara vara kommuner o statliga anställningar som godkänns som OSA. 

Det är steget längre en lönebidrags anställning och  ger en tryggare o mer skyddad anställning en vad  ett Lönebidrag är. 

Det är vad jag förstod av informationen av AF men det var en snabb info så kan missuppfattat ngt. 

Så därför jag undrar om ngn här har erfarenhet av OSA och hur detta fungerar  i verkligheten. 

Lasse

zatanica
2013-09-05 15:10
#3

lät ju som en bra anställningsform, men har ingen erfarenhet tyvärr.

Pelle Långlös
2013-09-05 16:00
#4

Jag har sånt men det heter inte OSA här. Jag jobbar på ett ställe som är  dom med psykiska och fysiska handikapp och ens bostadskommun betalar ens lön. Jag jobbar 2 timmar 4 dagar i veckan. Skulle kunna gå upp lite mera.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[lillalollo]
2013-09-05 20:10
#5

jap jag har Osa som snart går ut där borta på norrehed skolan..

Första året så ska man arbetsträna och gå på massa träffar som är lite …de ger inte så mycket men man måste endå gå…året därpå så skall de hjälpa dig ut i praktikplatser som kan leda till jobb eller ska leda till jobb som de säger i början men sen ändrar de sig och säger att det är för att ge dig mer erfarenhet så att du senare lättare kan få ett jobb. de är urusla. allafall min matchare..

så då får ju komma med förslag om vad du är intresserad av. Det hela går ut på att utmana dig och se vad du är kapabel till samt du får lön under 2 år.

tarotlasse
2013-09-06 01:25
#6

#5 

Ja då är vi ju nästan grannar ju he he jag bor alldels bredvid Norra Hedskolan och var där på studiebesök när jag gick min vårdskola och fick göra en rapport från den dagliga verksamheten media. 

I mitt fall så är det att man vill förlänga den projekt anställning jag har haft nu i ett år. Men nu när jag var där sist så hade det ändrat det till arbets Träning helt utan att informera varken mig eller min arbetsgivare lite lustigt kan man tycka. Så tanken är att det ska övergå till en OSA, 

Och jag trivs alldeles utmärkt på detta ställe.

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: