Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 2414 ggr
Zolah
9/9/13, 6:34 PM

Jag kan inte min kropp

Jag behöver hjälp och vet inte var jag ska ta vägen, jag har tidigare varit utbränd vid kanske två tillfällen. Jag har ADHD och Aspergers syndrom, och dom tillsammans har väl gjort att jag väldigt lätt överarbetar mig själv. För nåt år sedan fick jag Concerta som öppnade helt nya dörrar för mig, helt plötsligt orkade jag vara med på lektioner och koncentrera mig på mitt arbete. Vi kan som säga att den medicinerade 'bort' min ADHD, och tillät min AS att komma fram.. Vilket var väl bra, på sätt och vis. Så då fick jag problemet att sluta och mäta upp vad som var nog för en uppgift, jag var väl helt enkelt 'för duktig' vilket gjorde att jag vandrade rakt in i väggen..

Har som fått det förklarat för mig att energi är lite som pengar, man måste veta hur mycket man ska kunna betala utan att hamna i 'skuld'. Men det är något jag inte vet hur man gör, samt att jag fått ett annat problem.

Jag vet inte hur jag ska slappna av, jag är alltid aktiv i huvudet och jag tror det gör att jag hamnar upp i stress. Nu har jag börjat få fysiska men, jag vet att det var liknande när jag blev dålig sist. Jag fick fruktansvärt ont i armar och axlar, var sängliggandes för det mesta.

När detta hände senast så slutade jag skolan, och var hemma / praktiserade en stund. Det gick rätt bra, så  jag återupptog mina studier igen och avslutade dem utan problem.

Så nästa steg blev att studera på datorgrafik, för jag vill gärna komma in på universitets studier en dag. Allt gick gallant tills förra veckan då min sömn blev fruktansvärt dålig och jag sov kanske totalt 10 timmar på 3 dagar.  Hela min helg bestog sedan att sova och vila upp mig, och nu ( måndag ) känner jag mig fortfarande inte bra. Snarare sämre, jag fick ont i mina armar osv på söndag och jag har tillbringat mestadels av dagen att ha ont och må illa.

Jag misstänker att jag inte vet hur jag ska varva ner, samt att jag tror i kombination med stressen genererat av detta så blir min reumatism dålig. Har fått lite massage av min pojkvän på armarna och det hjälper lite, men eftersom han inte vill/kan massera mig tillräckligt vet jag inte om jag kan 'må bättre'.

Jag är rädd att gå till läkare osv, för jag vill inte höra 'dra ner på skolan' för det är det jag vill så gärna göra. allt gick ju så bra tills sömnen sa ' nu ska jag sticka, vi ses om tre dagar.. '. Jag vet att när man bränt sig en gång är det lättare nästa, men måste jag behöva drabbas så hårt. Vad kan jag göra så att jag kan få det att fungera? Jag går inte heltid, och om jag går ner i tid så klarar jag inte av utbildningen.

Jag hatar min kropp, jag vet inte om jag är bränd eller om jag är sjuk. Jag vet ingenting, jag vet bara att jag har ont och känner mig lite yr.

Annons:
.m.m
9/9/13, 9:40 PM
#1

Åh. Jag har tyvärr inga svar. Jag önskar jag hade. Jag känner igen det där med att inte kunna bromsa sin stress och att det sätter sig i kroppen. Utöver terapi, Mindfullness ska vara effektivt säger en del. Yoga… Sådant som har en poäng att fokusera inåt på hjärtslag, andning… Yoga är ju bra för stress. Men det är svårt att ställa sig och köra ett yogapass om man är på språng och inne i något. :) Kan du få ont i armarna av att sitta mycket vid datorn och knattra..?

Zolah
9/9/13, 9:48 PM
#2

Jag har ju reumatism och vad jag kan se på yoga så är det mycket vighet som nästan krävs ? annars vet jag inte hur man tar sig till med sådana saker.

Har inte ont av att hålla på med teckna/datorer, isådanafall borde det ju vara .. tror det heter karpral tunnel problematik. Det är inte som 'vanligt' ont, utan detta kommer snabbt och förstör lite för att jag ska kunna använda armar osv.

jag blir så förtvivlad, skolresa imorgon och jag vet varken om jag kan åka eller om det är en dålig idé. Chansen finns ju att jag varvar ner, men samtidigt kanske det drar åt andra hållet .

Urk, inget ska vara lätt

tarotlasse
9/11/13, 3:40 AM
#3

Ja du detta är inte så lätt jag har ju nu för 4e gången gått in i väggen. 

Sa senast i dag till arbetsteraupeften på VOF som var här med ett veckoschema när hon frågade hur jag fungerade i mitt funktionshinder.  

Eller rättare sagt har jag ju flera funktions hinder som påverkar varandra och resulterar i utbrändhet. 

I skolan så kallades jag till skolsköterskan för att jag hade problem att hänga med på lektionerna och att jag nickade till då och då. 

Så jag var 12 år började man skriva ut sömntabletter till mig 

När jag var 17- 19 år så jobbade jag på en industri på dagarna . 

Men i skolan var jag ju en pajas och det spred ju sig att jag kunde liva upp stämningen och vara en rätt så kul prick. 

Så utöver dagens arbete så var det så gott som 5 dagar i veckan krogarna i trakten ringde och frågade om jag inte skulle komma dit en stund under kvällen .  Det betalade ju aldrig i pengar men mat o alkohol ja det var ju helt fritt dessa kvällar. 

 Kul var det o jag var ju aldrig nykter o när krog kvällen var slut. 

Så var det oftast  dags för kompisen som var yrkesfiskare att åka ut o vittja näten det blev mycket kaffe . På morgonen   Blev  det lagom  med ett par mackor o 2 öl för att piggna till så man kunde ta moppen eller senare bilen för att köra till jobbet  o jobba igen. 

Så det var  inte ovanligt att jag var vaken 3 -4 dygn i sträck med arbete arbete alkohol, droger, arbete.  Så såg oftast vardagen ut i min ungdom. Samma när jag sedan började plugga till fotograf  när man skulle vara kreativ så skolan hela dagarna sedan festande på kvällarna o kreativa tankar o planering för kommande projekt på nätterna. 

När jag sov ngn gång var det hjälp av sömntabletter o illigala droger.

Började sedan arbeta som pressfotograf  o det var ju inga fasta tider o jag arbetade väldigt mycket.   

När jag sedan fick ett fast arbete som fototekniker och hade ett intresse för att kopiera i hop flera dia bilder i ett. Vilket få personer i Sverige arbetade med tror vi var ett 10 tal personer i Sverige. 

Så kunde i stort sätt arbeta hur mycket som helst och arbetade var inte ovanligt jag jobbade 17 timmar om dagen. Nu utan droger men söva mig fick jag göra med sömn medicinering. 

Sedan han jag med att tillverka ett par barn mellan ledigheten och det blev lite för lite tid familjen. 

Så jag anmällde mig som barn o ungdomsledare så att jag skulle få lite kvalitets tid med min barn. Men resulterade i fler grupper och läger planeringar och sedan styrelse arbete

Jag arbetade fortfarande mycket och företaget blev dömda i arbetsdomstolen för att jag överskridit övertidslagen flera år på raken. 

Men kan ju inte säga nej så satt helt plötsligt så hade jag mitt arbete. startade också ett eget  företag som lite hobby arbete, 

 Jag hade kvar min barngrupper satt i styrelsen för denna förening plus jag tackade ja till att sitta i styrelsen i den lokala hyresrättsföreningen och det blev även invald i en representanskaps styrelse inom hyresgästföreningen. 

Så fick jag en idé om ett barn evenemang  som hela föreningen blev eld o lågor över. Det var ju min idé så naturligtvis tog jag på mig det med.

En dag när jag var och handlade tuppade jag av var så trött så jag ramlade i hop i en hög på gå gatan. Hur länge jag låg där vet jag inte innan jag vakande till ingen reagerade utan de trodde väl jag var en missbrukare som låg o sov. 

Åkte till jobbet o gick in till företags sköterskan o sa att jag var lite hängig och trött o behövde ngt upppiggande så jag skulle orka kvällens arbete.  Men hon kollade blodtryck o puls o sa att jag inte skulle röra mig ur fläcken för hon skulle ringa en ambulanse. 

Det går inte sa jag för jag hade för mycket att göra o gick där i från. Men nu körde min chef mig till akuten och så blev jag sjukskriven  för utbrändhet första gången. 

Men jag stod inte ut av att gå hemma för var alldels för rastlös för att gå hemma så började arbeta efter 2 månader mot  läkarnas inrådan. 

Det gick bara några månader då jag en dag satte mig vid datorn och kunde inte ens starta datorn  när jag fick hjälp  o få i gång datorn så visste jag inte längre hur programmet fungerade längre. Då kom bara tårarna och när jag kom till akuten vistte jag varken mitt personnummer  eller adressen hem hjärnan lade helt enkelt av.

Läkarna ville bara skriva ut antidepresiva läkemedel o gå hem o vila. men vägrade ta dessa mediciner  så blev remiterad till en psyk klinik som arbetade mer med alternativa metoder en att stoppa i en piller. 

Min husläkare vill jag skulle utredas för ADHD men vägrade detta också. 

Men denna psyk klinik körde med avslappnings övningar med hjälp av akupunktur. Det var samtal för att förändra mina krav på mig själv för satte tydligen för stora krav på mig själv. Sedan fick jag gå på hypnosbehandling av en psykolog som skulle lära mig säga nej o inte ta på mig så mycket jobb och att begränsa mig. 

Jag fick lära mig att ge mig öronakupunktur på mig själv och att köra avslappnings övningar dagligen. Var nu sjukskriven i 14 månader innan jag började arbetade deltid men gick snabbt upp till heltid o gick inte ett  år så var det samma sak igen  o ytterligare  sjukskrivning och gick hemma  i 18 månader  och nya avslappnings övningar. 

Återigen ville min husläkare remitera mig för en ADHD utredning på grund av att jag hade så svårt att varva ner och för mina sömn problem.  

Jag sa återigen nej till ADHD utredningen men tackade ja till att bli inlagd på ett sömnlabb för att kolla min dåliga sömn. 

Det visade sig att jag hade 2 olika sömnstörningar dels att jag hade sömn apné  men sedan ngt det inte fanns ngt namn på  så blev ospeciferad kronisk sömnstörning.  Det visade sig att min biologiska dygns klocka inte talar om när det dag eller natt och sänder inte ut signaler att det är dags att sova. När jag väl kom i säng visade det sig att jag aldrig hamnade i ngn remn sömn.  Så tekniskt så sover jag aldrig  utan jag  bara går ner i en  djupare avslappning. Så min hjärna den återhämtar sig aldrig o forkaren var förvånad över att jag överhuvudtaget levde fortfarande.  Då hade man ingen vetskap eller kunskap om varför min dygnsklocka inte fungerar  o att  hjärnan inte skickar ut ngn signal o säger till om att jag ska sova. 

Nu i somras fick jag reda på att det har med min ADHD att göra men ovanligt att man inte sover alls utan jag sover inte alls utan  hjälp av sömn tabletter.  Men händer fortfarande  i perioder att sömntabletterna slutar o fungera och jag återigen är vaken 3-4 dygn i sträck. 

Är inne i en sådan period nu igen. 

Men jag fick även en andningsmaskin för att underlätta min andning och sömna apnén  och sedan så när jag fick diagnosen ADHD och började medicinera med Concerta redan där blev sömnen bättre och så fick jag utskrivet Circadin o Imovane i kombination så sover jag realtivt hyffsat.

Så efter denna medicinering så har jag inte varit sjukskriven på 5 år. 

Men i våras var det dags igen då jag märkte att jag var trött o minnet blev sämre o sämre. Så gick till arbetsterapueften om utökade tekniska hjälpmedel men jag var så virrig och hade svårt att hänga med i samtalet  så hon kontaktade soc de trodde jag var drogpåverkad för så fövirrad och okoncentrerad kunde man inte vara om man inte gick på droger. 

Så belv drogtester o när det visade sig vara rena ja då hände massor av saker dels så tvingade de mig att sjukskriva mig för det ville jag inte själv så gick till slut med en halvtids sjukskrivning . Sedan ansåg de att jag var så fövirrad o frånvarande i tankarna så de satte omedelbart in utökat boendstöd o nya tekniska hjälpmedel mm.

Nu har både läkare. FK. AF och soc sagt att jag aldrig mer kommer få arbeta heltid längre. 

Eftersom min ADHD  gör att jag har så svårt att begränsa mig och för mina svåra sömnproblem.  

Men ska nu prova ngt nytt o börjar nästa vecka i grupp terapi i Tillämpad  avslappning. 

Där vi ska träna upp att känna av vår egen kropp och våra muskler och spänningarna där för att snabbare avärja en stress situation och snabbare kunna gå ner i en djupare avslappning. 

Man börjar med att lära skillnad på en spänd muskel och en avspänd muskel och hur vi kan på ett snabbt sätt genom en metod gå ner i avslappning så musklerna o hjärnan går ner i varv igen för att komma ur denna utbrändhet och för att undvika kommande uträndhet. 

En metod som går att använda i vardagliga situationer  flera gånger om dagen. 

Samma metod används även för oro o ångest, panikångest, stress  och för de som är rastlösa och har svårt att slappna av. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: