Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7535 ggr
.m.m
2013-09-17 03:16

Narkotikaklassat

Att Concerta, Ritalin och liknande är alla narkotikaklassade preparat har väl inte undgått någon är inne. Det går att läsa om man söker lite, att preparatet också förutom till ADHD patienter ges till personer med grav Asperger ( upplys gärna hur det verkar här) och till patienter med grava hjärnskador. Det känns ju av den anledningen inte så jättebra att låta någon bruka detta i unga år. Är det nån som har någon insikt i hur stor skillnaden är i mängd på en som brukar preparaten för hjälp med sina bokstäver, kontra en som vill använda det just som knark? Jag undrar vidare om det är någon som medicinerar sina bokstäver med antidepressiva istället och vad har det för effekt i jämförelse? För och nackdelar? Tack!

Annons:
tarotlasse
2013-09-17 11:58
#1

Det beror ju på vad för Hormon brist du har brist på.

Forskningen har ju visat att alla med ADHD har en tunnare hjärnbark en normalt.

I hjärnbarken sitter funktionerna för koncentration impulskontroll mm ´. Men i Hjärnbarken produceras även våra hormoner och ofta har vi med ADHD brist på ngt av våra hormoner. Dopamin, Seratonin, Melatonin mm

Dopamin är tydligen den vanligaste bristen och centralstimulerande höjer dopamin halten. Vid brist av  Seratonin så fungerar antidepresiva bra de flesta antidepressiva innehåller ju just serotonin.

Men Seratonin och mentylsfenidat krockar med varandra så man bör inte ta både Concerta/ritalin och setatonin tillsammans.

Just detta med Hormonerna så håller läkemedels industrin på att ta fram helt nya mediciner just på detta och då medicinering av våra olika hormoner i stället för det narkotika klassade läkemedlen.

Men det är fortfarande på forsknnings planet.

Jag själv medicnerar med Concerta plus hormonet Melatonin.

När det gäller att bruka mentylfenidat så är det helt annat en att bruka det illigala drogerna som Amfetamin.

När jag självmedicinerade och använde amfetamin så en dos vid ett enda tillfälle är  3 månaders medicinering av Concerta.

Concerta/ Ritalin fungerar inte heller som drogen Amfetamin.

Amfetamin är snabbverkande och går upp i hjärnan oerhört snabbt och man får en rus effekt.

Mentylfenidatet är ett långsamverkande preparat så tar upp till en timme innan det verkar fullt ut. Så man får inte den rus effekten som man eftersträvar som missbrukare.  Dessutom är Concerta  och Ritalin depå tabletter med olika utsöndrings tid från 2 - 12 timmar.

Så dels mängden och dels detta med långsam verkan så går det inte att jämföra detta med den illegala narkotikan överhuvudtaget för det är helt olika preparat även om de påminner om varandra.

Har läst flera forsknings studier från både USA o England om att de barn som medicinerade med centralstimulerande läkemedel i betydligt mindre utsträckning hamnar i missbruk en de som inte medicinerar.

Men har även läst en enda forsknings studie som visat precis tvärtemot  att de som medicinerar skulle i större utsträckning hamna i ett missbruk och det var en Svensk studie  men alla andra studier har visat rena motsatsen.

Lasse

Zaphix
2013-09-17 13:02
#2

Fast det är ju bara narkotikaklassat för att det går att missbruka, inte för att det ger värre bieffkter än andra typer av läkemedel.

Att dra slutledningen att det skulle vara farligt bara av att det är narkotikaklassat är väl inte riktigt rätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

.m.m
2013-09-17 16:38
#3

#1. Mig veterligen så tas det aldrig reda på någon hormonbrist. Man verkar utgå ifrån lite frågor, ställer diagnos och skriver ut ett preparat kort och gott. Antidepressiva innehåller inget serotonin. De innehåller ämnen som påverkar dina egna receptorer för serotonin. Angående amfetamin kontra concerta/ritalin så verkar det som att det finns gott om personer som brukar dem båda för rus. Sök lite får du se. Och de alla säljs på svarta marknaden just för missbruk. Concerta och Ritalin finns i fler varianter än depå. Det verkar som att amfetamin också mer än påminner om concerta/ritalinpreparaten. Läkare benämner nämligen de mest vanliga ADHD preparaten med att de är amfetaminpreparat. #2. Nja… Det finns folk som missbrukar många olika tabletter. Alvedon och Treo är nog de vanligaste faktisk. Dessa är vanliga som du känner till, har ingen narkotikastämpel. Tvärtom långt ifrån, men kan ha fatal effekt på dina organ.

tarotlasse
2013-09-17 18:00
#4

#3 

Där har du helt fel Shine som missbrukare är inte Concertan intresant överhuvudtaget för hur du en gör  får du inte det  ruset man vill ha av den. 

Även om man överdoserar den reält så får man inte den effekten och en tablett på svarta marknaden kostar nästan lika mycket som 1 gram amfetamin. 

För att komma upp i lika mycket som 1 gram Amfetamin som kostar ca 200 kr beroende på tillgång o kvalitet. 

Du  får betala minst 13 500 kr för samma mängd Concerta

Så man behöver inte ha så högt IQ för att räkna ut att ADHD medicineringen inte är ngt alternativ i missbrukar kretsar. 

Det Finns inte en enda missbrukare som skulle lägga den förmögenheten på  Concerta  och inte ens komma i närheten av den den kicken Amfetaminet eller  andra droger ger. 

Concertans kapsel  går inte heller att lösa upp med vätska den blir bara en kladdig massa och  det går inte  att injecera det. 

Däremot så Ritalin kan man lösa upp och injecera men  det blir på tok för dyrt i jämförelse med Amfetaminet man får inte heller samma kick o rus av Ritalin

Så dessa mediciner är inte  alls populära i missbrukar kretsar så ren okunskap och skrönor hos folk.

Då väljer man helt andra läkemedel som är betydligt effektivare och billigare på svarta marknaden en vad ADHD medicinerna är. 

För det är som du säger otroligt populära  på svarta marknaden och som sagt vad en tablett kan kosta lika mycket som ett gram Amfetamin. 

Förklaringen är att Concerta o Ritalin är väldigt populärt bland ungdommar och hos  studenter som vill sitta upp och plugga hela natten för en tenta  utan att de får ett rus och kan vara  helt klara i skallen. 

För det blir inte trötta och kan plugga hela natten de tror även att det ökar koncentrationsförmågan och inlärningsförmågan med intag av Mentylfenidat. Piggare blir dom visserligen men  det finns inget som tyder på att koncentrations förmågan och inlärningsförmågan ökar när man inte har ADHD.  

 För det är inget som man kunnat konstatera vetenskapligt i alla fall.  

Nu kommer det bli ett jäkla liv om detta inlägg för debatten har varit upp vid ett tidigare tillfälle.  

Där tråden spårade ur fullständigt. 

Jag är absolut inte ngn förespråkare av droger för har förstört  tillräckligt av min hjärna o kropp av denna skit. 

Men att jämföra Mentylfenidat med droger är så horriblet och då en total okunskap om skillnaden. 

Hade jag själv fått ADHD medicn som barn hade riskerna varit minimala att jag hade hamnat i det missbruk jag gjorde redan som 12 åring som sedan ledde vidare till det riktigt tunga drogerna. 

Helt rätt så kollar man inte Hormon brist vid en ADHD diagnos  i dag men man borde göra det enligt vad forskningen visar. 

Det första hormon läkemedlen för ADHD  har även börjat säljas i USA. Men de är inte godkända i Sverige ännu berättade min läkare. 

Det går visserligen att ansöka som licens läkemedel men en läkare på kliniken hade ansökt om att få skriva ut det blev godkänt. 

Men det var en beräknad leverans tid från läkemedelsbolaget på ca 1 år. 

Lasse

.m.m
2013-09-17 20:32
#5

Säg inte att jag ha fel Lasse. Sök lite och titta vad missbrukarna säger själva istället och tipsar varandra om. Det råder inga tvivel att de har erfarenhet av både ditten och datten. Jag förmedlar bara deras öppna diskussion sinsemellan. Lätt att hitta fler av dessa diskussionerna om du söker. När du själv jämför kick vid missbruk mellan Ritalin och Concerta så låter de egentligen som att Concerta skulle vara ett bättre/säkrare alternativ? Hur kommer det sig? Vad är det för läkemedel som inte är godkänt i Sverige än? Vet att läkemedlen är starkare i USA och även att en hel del blir godkänt där borta som inte på långa vägar blir godkänt här. Vi är mer noggranna och måna om vad vi ger ut här.

Zaphix
2013-09-17 20:57
#6

Folk missbrukar både Concerta och Ritalin, det vet jag med säkra källor då jag känner folk som gjort det.

Jag har ätit många olika sorters antidepressiva, dock utan effekt alls på adhd-problematiken. Enda som hjälper mig som jag ätit/äter är Concerta och Ritalin.

Sedan att folk missbfrukar alvedon och sånt också har inte med saken att göra. Skillnaden är att man kan få rus av dessa mediciner och äter man för hög dos är det inte speciellt nyttigt. Hller inte i samband med alkohol.

Men i normal dos är det inte skadligt om du inte har högt blodtryck/hjärtproblem, heller inte beroendeframkallande då.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
tarotlasse
2013-09-18 00:32
#7

Jag är själv för detta missbrukare jag har levt i  och med missbruksvärlden.

I vuxen ADHD grupen var vi alla före detta missbrukare och vi pratade öppet om våra upplevelser och erfarenheter om just detta .

Hur mycket  rykten ni en hört  så finns det inga missbrukare som lägger ner de pengarna på Concerta/Ritalin det är en viss skillnad på 13 500 kr gramet och 200 kr gramet. 

Jag har visserligen stött på vissa missbrukare som vill sluta men inte vill gå genom myndighterna  eller inte fått hjälp som använt sig av dessa läkemedel för trappa ner ett annat missbruk. 

Inget jag själv rekomenderar för det behöver man sak  kunnig hjälp till inget jag anser man ska exprimentera med på egen hand. 

Jag anser inte att Concerta  är bättre eller säkrare en Ritalin exakt samma läkemedel ingen skillnad alls bara olika styrkor och olika verkningstider.

Det är bara själva tablettens bindningsmedel som är annorlunda för hur långtids verkande de ska vara. 

Concerta är de med längst verkningstid  ca 8 -12 timmar och tar längre tid att utsöndras och då naturligtvis ett annat bindnings medel som är svårare att lösa upp inget konstigt med det. 

Concerta blir  bara en klibbig massa när man försöker lösa upp tabletten. 

Så är helt omöjlig att injesera om man som missbrukare vill ha en snabb rus effekt.  

Det finns visserligen ett sätt men det är enormt tidskrävande för att få fram den mängden för att det ska fungera. 

Skulle nog ta mig en hel dag att få fram tillräckligt för ett rus.  

Hur man gör är inget jag kommer informera om här inne.

Så allt är ju möjligt om man nu har den tiden.  

Ritalin som inte är lika långtidsverkande är gjorda av ett helt annat bindnings medel för att de inte ska verka lika länge och löses upp på ett helt annat sätt. 

Man får visserligen en viss rus effekt att injecera Mentylfenidat men  kommer inte i närheten av  effekten  man får av amfetamin och som sagt en så en pris skillnad på 13 300 kr.   

Det enda som skulle missbruka ADHD medicinering  är de som får Ritalin  utskrivet på recept men det räcker inte långt för en missbrukare. 

När jag missbrukade så skulle jag behöva en årsförbrukning av ADHD medicinering  för 1-3 dagar.

Förstå orimligheten i att missbruka Concerta/Ritalin 

Det är även extremt svårt som missbrukare att få just Ritalin utskrivet då skriver man ut Concerta av naturliga själ  som jag nämt i stället. 

Det sker även regelbundna tester om man är tidigare missbrukare och  man får ADHD medicinering utskrivet. 

Även om jag  hade lämnat drogerna bakom mig några år innan jag började medicinera med Concerta så första året gick jag på provtagning varje vecka på dels företags hälsovården och ibland extra kontroll spontant hos vårdkliniken som skrev ut Concertan.

Jag kan i dag  precis när som helst få lämna ett drogtest  och fick göra det i våras  men då var det 5 år sedan sist.      

Det finns visserligen ett fåtal skumma läkare som skriver ut ADHD medicinering och annan narkotika klassad medicin och tar betalt under bordet men det kostar. 

Men det kommer alltid fram förr eller senare i registren. 

Innan  jag lämnade mitt missbruk  så   missbrukade  jag 2 andra narkotika klassade läkemedel som är betydligt effektivare och betydligt billigare en ADHD  medicin och inte samma restrektioner och lättare att få utskrivet av läkare. 

På gatan så är det ett överflöd av dessa tabletter där kan man få 100 tabletter till priset av 1 Concerta tablett.

Finns mängder av piratkopierade narkotika klassade tabletter på gatan. 

Men vad jag vet finns det inga piratkopierade Concerta o Ritalin

Så den ADHD medicinering som säljs på gatan kommer från inbrott eller från personer som får det på recept. 

Därför svårt att få tag på och som sagt  vad väldigt populärt bland studenter därför det höga tablett priset.  

Så det finns annat en ADHD medicineringen som är både betydligt lättare  att få tag på och betydligt billigare och effektivare.

Så därför ADHD medicinen inte är ngt alternativ som missbrukare. 

Det finns ett central stimulerande växt preparat i livsmedels affären och hälskost affären som ger en helt annan effekt och ett rus betydligt effektivare en Concerta/Ritalin. 

Helt legalt i Sverige men narkotika klassat i våra nordiska grannländer

 Detta rykte om missbruk av ADHD medicin skapar bara ett dåligt rykte och ger folk en helt felaktig bild av ADHD medicneringen. 

Den är väldigt effektiv för många av oss med ADHD men den fungerar inte för en del andra med ADHD.  

Det är så individuellt från person till person enligt forskarna beroende på hur vår hormon produktion ser ut så samma Diagnons men kan alltså vara helt olika medicinering för var och en. 

Så det som fungerar bra för mig kanske inte fungerar för ngn annan och tvärtom.  

När det gäller den Amerikanska medicineringen baserad på hormoner och ej narkotika klassad så kommer jag inte i håg namnet på den. 

Jag har inte några papper på detta utan info jag fick förra året på en förläsning av en ADHD läkare som själv har diagnosen ADHD.

Lasse

tarotlasse
2013-09-18 01:55
#8

Jag tycker bara det är så sjukt om jag går ut på gatan och köper en st  54 mg Concerta för ca 150 -200 kr för en tablett hur mycket rus får jag  nu av det. absolut inget ting. 

Jag kan gå  ner till Coop i morgonbitti köpa ett rör brustabletter för vikt nedgång för 79 kr o ta detta rör o  jag blir hög som ett hus och få ett riktigt häftigt rus som vida överstiger Concertan och detta är inte narkotika klassat överhuvudtaget i Sverige utan ett kosttillskott. 

Som vilken lågstadie elev som helst kan gå in och köpa i livsmedles butiken.  

Men i Norge o Danmark är detta kosttillskott  narkotika klassat för som återförsäljare fick jag inte leverera denna produkt dit o till ett flertal olika andra länder där det också är narkotika klassat.

Lasse

.m.m
2013-09-18 07:39
#9

Men nu är det ju inte rykten vi talar om utan personliga erfarenheter (#6) och en offentlig diskussion missbrukare emellan. Vad de betalar för sina rus känns inte relevant . Och det verkar uppenbart att folk faktiskt kan få rus av dem oavsett om du kunnat uppnå dem personligen eller ej. Det har även kommit på tal här inne. Jag kan pm:a dig diskussionen om det är intressant. Det finns ingen mening med att påstå "nej så är det inte" och sen vara ointresserad av information som talar talar för andra upplevelser och faktum. Ang ritalin/concerta säkerhetsgrad som jag frågade om så missupfattade jag dig. Jag var intresserad av om det ena var mindre beroendeframkallande än det andra. Mildare helt enkelt trots samma mg. Så verkar inte vara fallet. För att förtydliga så menar jag med ursprungsfrågan vanligt tablettmissbruk. Missbruk som injektering får och bör nog tas på ett annat ställe av forumet. Det gäller även diskussion om andra preparat som används som knark. Finns det någon med Asperger som använder dessa preparat just för sin Asperger?

Zaphix
2013-09-18 07:51
#10

De vänner jag har som ätit dessa mediciner är inte regelrätta missbrukare, utan snarare folk som tar mer accepterade droger emellanåt. Typ röker hasch ibland, tagit lättare psykadeliska droger några gånger och sånt. Inga missbrukare som är beroende av droger eller tar tyngre droger.

Inte velat forska vidare i varför de tagit concerta/ritalin dock, men beror inte på ADHD iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
2013-09-18 21:56
#11

# 9 

Återigen du får inte det ruset av Concerta/Ritalin tabletter  som en missbrukare söker det är inte kemiskt samma sak  eller fungerar lika dant som de droger missbrukarna använder.  

Möjligen i sådana  fall en blandmissbrukare  som förstärker ruset  av den andra drogen med en Concerta.

På samma sätt  som man förstärker Morfin medicinen med en alvedon.  

# 10 

Då pratar du om helt vanliga brukare och inte missbrukare.

Det är en milsvidd skillnad och det går inte att jämföra.

Som missbrukare kunde det i bland gå 25 000 kr för droger enbart för en helg och då är inte ADHD medicineringen ngt alternativ. 

Men då rörde det sig om Kokain och fortfarande hade jag i stället köpt  samma mängd  25 gram ADHD medicin  på gatan så hade kostnaden blivit  337 500 kr i stället.

Så Shine om inte denna kostnads skillnad är relevant för de missbrukare du samtalat med så blir jag väldigt konfunderad för även de i det övre samhälls skiktet är en pris skillnad på över 300 000 kr  för en helg högst relevant.

Inte ens det i kändis och de i samhälls toppen som missbrukar lägger ner så mycket pengar på droger  för en helg för jag har även missbrukat med dessa personer. 

För högst ovanligt att en vanlig missbrukare sätter i sig Kokain för 25 000 kr en helg och då är kokain  billigt  per gram om man jämför med ADHD medicineringen på gatan. 

Lasse

Zaphix
2013-09-18 22:10
#12

#11: Jag pratar inte om missbrukare i den meningen nej, men jag pratar om att missbruka en medicin. Alltså inte bruka i det syftet det är tänkt att det skall brukas, vilket i regelrätt mening är att missbruka.

Tar man substanser för att få ett rus, inte har medicinen utskriven och tyar betydligt högre doser än det är tänkt, då missbrukar man.

Jag brukar medicinen, jag har den utskriven och tar den som läkaren föreskriver.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
2013-09-18 22:42
#13

# 12 

Jo jag kan hålla med dig att när man använder sig av en medicinering i  annat syfte en vad det är tänkt är ett missbruk. 

Men pratar vi om  att  detta är  ngt som sker  vid enstaka tillfällen  så är det  enligt vården ett  brukande. 

Men sker det  regelbundet och  man inte kan avstå från det och skapar en ångest för att man inte kan avstå  från det. Då betecknas det som missbruk oavsett  droger, mat, sex självskador mm

Även om detta att inta mediciner utan i det syftet det är avsett för.  

Är ett missbruk av systemet eller att missbruka ett förtroende så är detta inte vad man klassar som ett drogmissbruk.

Om jag tar en Alvedon en gång i veckan för att jag tycker det känns bra oavsett jag har ngn värk eller ngn feber så betäcknas inte detta som ett missbruk för drogmissruk är något helt annat.  

Även om jag också  personligen håller med dig att detta är ett missbruk oavsett om man gör det för  ett rus eller inte. 

Lasse

Annons:
.m.m
2013-09-18 22:51
#14

Lasse, jag har inte pratat med någon. Jag har sett en öppen diskussion. Varför fortsätter du diskutera det? Säg till dem att det de upplever är fel i stället. Men du verkar inte intresserad av någon annans uppfattning än din egen? Jag har aldrig missbrukat medicin. Dock så verkar det som att du är fel ute i priser också vilket i sig igen, är helt orelevant för poängen. Läs ursprungsinlägget, håll dig till ämnet. Zaphix har helt rätt. Brukar man medicin för andra syften än vad som skrivits eller inte är dem tillskrivna, så missbrukar man dem. Vänligen låt bli att diskutera andra rusningsdroger eller rus- mixar.

tarotlasse
2013-09-19 14:29
#15

Jag sitter nu på bibloteket o läser en tidskrift SMT. Social medicinsk tidskrift och numret om ADHD och dess sociala och socialmedicinska konsekvenser. Det är olika forsknings rapporter från hela världen om ADHD diagnos. Medicinering . Andra behandlings former kriminalitet missbruk mm. Just nu har jag läst igenom en sammanstllniing om risken för framtida missbruk av medicinering. Av 6 st stora vetenskapliga studier är det inget som visar på risker på framtida missbruk tvärtom visar alla studier på att medicineringen har en skyddande effekt mot ett framtida missbruk. Dock finns det inga långtids studier (30år) tillägger man i samanställningen . När det gäller personer personer som intar mentylfenidat för icke medicinskt bruk. Finns det 15 vetenskapliga studier om detta. Enligt resultatet på samtliga studier så var det personer som ville motverka trötthet få ökad energie tillgång och för att öka konce trations förmågan framför allt för studier. Enligt samtliga 15 studier fanns det enbart enstaka fall av missbrukare som i kombination med kokain eller opiater använde mentylfenidat. Inte en enda som missbrukade Mentylfenidat som drog. Utan för att förstärka andra droger. Men det var enstaka fall o ovanligt visade studierna. Lasse

Upp till toppen
Annons: