Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6802 ggr
Stressfia
9/20/13, 1:27 PM

Alternativ medicin istället för CS?

Hej alla :) Som rubriken lyder. Finns det någon alternativ medicin istället för cs såsom Concerta och medikinet? Ni med erfarenhet, vad säger ni? POK Stressfia

Annons:
Zaphix
9/20/13, 5:59 PM
#1

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

BosseBo
9/20/13, 6:23 PM
#2

Haha… Höll faktiskt på att googla på just det igår när jag var less på concertan, hittade inget dock.. ;)

Stressfia
9/21/13, 11:54 AM
#3

Strattera… Hört vilt skilda åsikter om den, dessvärre mest negativa!

Mission_Me
10/24/13, 9:37 PM
#4

Googla på aminosyror och ADHD ska ni få se, speciellt Tyrosin :)

mrsmrs
10/25/13, 8:01 AM
#5

Omega 3 har det ju pratats en del om

Tzatze
10/26/13, 2:18 PM
#6

Kaffe! 😃

Annons:
mrsmrs
10/26/13, 5:51 PM
#7

Alltså alternativa "preaparat" eller vad man ska säga finns det ju ett par stycken som sägs vara extra effektiva för människor med ADHD. Typ omega-3, nikotin(skadligt, men vissa finner det ju lugnande), koffein etc.

Men om en snackar "alternativ till centralstimulerante" i vidare bemärkelse så hjälps ju många av att antingen ändra livsstilen (lägga om kosten/motionera mer etc.) eller att uttöva vissa aktiviteter. Yoga rekommenderades till exempel i min utredning. Även läkeerytmi har jag hört människor som har hjälpts av.

För mig har medicinering i kombination med en mer lustfylld och motivationsorienterad meningsfull tillvaro gjort underverk. Att avstå från alkohol har också varit guld för mig.

kundvagnsgnu
10/27/13, 2:29 PM
#8

Jag gillar Strattera!


fluffymind
10/27/13, 4:43 PM
#9

Gick omedicinerad ett halvsekel, det enda som hjälpte var nog att acceptera sig själv och försöka jobba runt svårigheterna. Att acceptera sig själv innebär både att inte döma sig, men framför allt finna sina styrkor och jobba med dem.

Man märker ju att ouppmärksamhet t.ex. inte är ett problem när man gör eller tillägnar sig något som intresserar en, alltså bör man försöka inrätta sitt liv så att man i största möjliga mån gör det som är intressant. Aldrig acceptera trista rutiner och krav som inte är absolut nödvändiga. Aldrig sätta moraliskt värde på sådant som inte är absolut nödvändigt. Jag kommer aldrig ha ett snyggt och välordnat linneskåp, mina dammsugningar kommer alltid vara för glesa. So what? Jag har haft tur och funnit arbeten inom sektorer där malande lunk och gigantiska planeringar och tidsdebiteringar inte behövts och där snabbt och stundom flamsigt tänkande utanför boxen premierats, arbeten som varit så intressanta att hela hjärnan varit igång och på gott humör.

Emelie
10/28/13, 9:50 PM
#10

Equasym, om dom inte har slutat tillverka den. Jag åt Equasym ett tag, och den funkade helt okej.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

tarotlasse
10/28/13, 10:13 PM
#11

Ja det finns mängder av alternativmedicin och naturliga produkter men alla är kanske inte att rekomendera eftersom alla inte är lagliga  som t.ex kokablad. Finns en rad olika växter men som inte är tillåtna.

Nikotin nämdes visserligen lagligt men inte så nyttigt.   

Kaffe och koffein nämndes också.

Guerana är en annan produkt från växt riket ungefär 2-300 ggr starkare en koffeinet.

Visserligen narkotika klassat i stora delar av världen men det  är en helt laglig produkt  i Sverige.

Finns i de flesta bantningspreparat och i många energi drycker.  

Omega 3 nämns men enligt forskningen som gjorts  har man inte kunnat konstatera ngn verkan överhuvudtaget varken positivit eller negativt.

Så  det gör troligtvis varken från eller till.

Omega 6  varnar man för eftersom det visat sig vara starkt  cancerframkallande och ger svåra biverkningar.

Däremot så har Essintiella fettsyror från växtriket visat sig ha en viss verkan för inlärande och  för koncentrationen. 

T.ex Efalex Men det hjälper inte för impulsiviteten och rastlösheten. 

Kosten däremot påverkar oss väldigt mycket och att undvika socker och att minska på kohydrats intaget har en positiv verkan för oss med ADHD har det visat sig.

Framförallt att ha en jämn blodsockernivå att äta ngt var 3-4e timme så  att äta ett litet mellanmål frukt en smörgås hjälper oss otroligt mycket.

Sist när det gällde att höja min Concerta dos för att jag inte orkade hela dagarna när jag studerade. Så frågade min läkare mig om mina kostvanor och sa att jag hade för lång tid mellan måltiderna.

Så han ville  först prova med att lägga till en smörgås som mellanmål på förmiddagen och en frukt på eftermiddagen. 

Det gjorde underverk och  jag behövde inte höja min Concerta dos ytterligare.  

Många med ADHD överkonsumerar Coca Cola jag är inget undantag.

Det ger visserligen koffeinet men sockret gör det  till mer skada en nytta.  

Läkemedels industrin  forskar och tittar just nu på helt nya läkemedel en CS.  Man forskar väldigt mycket på medicinering av  kombinationer av våra egna naturliga hormoner. 

Eftersom forskningen visat att vi med ADHD har en tunnare hjärnbark en normalt där funktionerna med koncentration och impulsivitet.

Men även produktionen av våra hormoner och att många med ADHD har en brist på något av våra hormoner.

Så det forskas väldigt mycket på alternativa medicineringar och annat en CS inom läkemedels industrin i dag.

Lasse

Stressfia
10/29/13, 7:54 AM
#12

Tack för mycket informativa och intressanta inlägg! Ska kolla det där med aminosyror. Har som någon nämnt märkt att energidrycker i rätt mängd har en positiv verkan vad gäller koncentrationen och att "komma i gång" (add). Kaffe blir jag stressad av… Har också märkt att voxra har en positiv effekt. Röra på mig har jag alltid gjort.

Upp till toppen
Annons: