Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 4178 ggr
throwstar
9/25/13, 11:45 PM

blir styrd av röst i huvudet.

Hade samtal med min dotters lärare och specialpedagog igår och de uttryckte oro för en sak hon sagt. Fick det idag skriftligt för att kunna återge det rätt till BUP läkaren. Men vill koll om någon på något sätt känner igen sig. När jag knuffar eller slår någon så gör jag det för att det ringer en osynlig klockan den ringer till min hjärna och skickar meddelanden. På meddelandena står det "Hej att slå" eller så står det "sparka eller riva eller döda". Jag har tre hjärnor, den första tar emot meddelandena den andra tänker om jag är nervös eller rädd. Den tredje spelar en film o vad jag gör. klockan går inte att få tyst på eller att få tag på. Den finns i mitt huvud. När en klocka dör så kommer det en ny. Om jag inte svarar klockan så dör jag. Klockan dödar mig. klockan är min första vän. Den har bott i mitt huvud sedan jag föddes. Min dotter är 6 år gammal och det här uttalandet oroar mig mycket.

Annons:
Honestyisdead
9/25/13, 11:56 PM
#1

Förstår att du oroar dig, men det behöver inte vara så hemskt som det verkar. Men kolla upp det och gör en utredning direkt så ni får rätt hjälp tidigt :)

throwstar
9/26/13, 1:10 AM
#2

Hon står i kö för utredning, tillsammans med 250 barn till. Men hoppas att det här kanske kan snabba på det hela. Får se vad läkaren säger nästa vecka. Det är även så att det finns schizofreni i familjen på pappas sida. Så klart att tankarna snurrar nu. Lite förundrad över att min 6 åring kan uttrycka sig på det sättet.

.m.m
9/26/13, 8:56 AM
#3

Det kan vara ett sätt att beskriva något som hon inte hittar "lämpliga" ord för. Om det är det eller inte vore ju givetvis bra att få reda på så snart som möjligt. Är det schizofreni som du är orolig för så är det ju bra att komma på det nu och underlätta för henne, istället för att ha gått ett halvt liv med det obehandlat. Bra att du reagerar. Kräv en noggrann utredning. Hoppas ni får tid snart. Lycka till.

Trebor44
9/26/13, 9:45 AM
#4

Har hon haft fästingbett någon gång?

throwstar
9/26/13, 2:16 PM
#5

Nej. Hon har aldrig haft någon fästing.

Trebor44
9/26/13, 4:43 PM
#6

Om inte? och du tror genetiskt….

http://en.wikipedia.org/wiki/NRG3

kan då vara kopplat till upptagning av föda i tarmen och nedbrytningen av den!!

som är kopplat till detta nedan. bläddra fram till 35.08 i föreläsningen

https://www.youtube.com/watch?v=2HwxEWySXiA

Annons:
Zaphix
9/26/13, 5:37 PM
#7

Känns som en konstig sak för en sexåring att fantisera ihop på egen hand.. Så i mitt huvud är det antingen sant att hon tänker så och känner att hon fungerar så, eller att hon hört att andra kan ha det så genom att överhört en film, konversation eller att någon sagt det till henne.

Nu är inte jag alls insatt i hur barn fungerar, men känns iaf inte som att barn i den åldern normalt sett ljuger ihop såna saker bara för att. Barn i den åldern brukar väl inte ha den avancerade formen av ljugande, utan ljuger väl snarare om att de visst tvättat händerne efter att ha varit på toan eller sånt. De kan ju såklart hitta på saker och säga sånt som inte är sant, men är väl sällan så komplicerade banor som detta?

Men ja, jag kan inget om barn egentligen, så borde inte uttala mig. ;)

Men oavsett om hon uppfattar att det är så hennes hjärna fungerar och hennes tankar går eller om det är något hon av någon anledning har hittat på är det ju något man bör ta på allvar. 

Det som jag verkligen skulle vara nojjig över är att speciallärarna, som rimligtvis borde träffat väldigt många barn och veta mycket om barn, tar upp detta med dig och tar seriöst på detta.

Varför har hon en speciallärare? Någon diagnos redan eller misstanke om?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Ulvrot]
9/26/13, 7:23 PM
#8

Jag var 3 år första gången jag uppvisade tecken på att vara psykotisk. Det var en hemlig organisation som var efter mig och vårat hus var av den anledningen fylld med kameror. Jag hade även en apa på min axel med en sändare som höll koll på allt jag gjorde så fort jag gick ut. Hela min uppväxt hade jag i långa omgångar paranoida psykotiska inslag i min vardag. Det var aldrig någon som förstod att jag var psykotisk, utan det var jag själv som snubblade över en text om psykoser när jag var 16 år och insåg att det var mitt liv i ett nötskal, berättade detta för mamma och några dagar senare hade jag min första kontakt med BUP.

Vid den tidpunkten hade jag en släkting som nyligen blivit diagnostiserad med shizofreni, så jag var självklart livrädd att det just skulle vara detta som även jag råkat ut för. Så var, tack å lov, inte fallet. Utan jag fick diagnosen asberger och ADHD, tillsammans med Tourettes och OCD. Psykoserna tillhör min stresstrappa, och psykoserna ligger på högsta trappsteget. Det sker alltså vid extrem stress. Idag känner jag min stresstrappa så väl och vet vad som stressar mig samt i vilken grad att jag inte hamnar i gränslandet mellan psykos och verklighet längre.

Om man läser vad din dotter har sagt så påminner hennes sätt att uttrycka sig från meningen ”jag har tre hjärnor,.. ” väldigt skarpt om hur jag skulle förklarat mina tvång runt den åldern, bortsett från att jag gjorde saker för att skydda andra så andra inte skulle dö..

Oavsett anledningen bakom din dotters uttalande så tycker jag det är jättebra att ni tar tag i det. Det är oerhört jobbigt att leva ett liv där man är styrd av ”någon annan” på det sättet. Livet blir så oerhört stressfyllt med ständig ångest då man tvingas kampa med sig själv hela tiden, som om man var flera individer i en. Man lever i ständigt krig med sig själv för att någon inte ska dö.

mieeow
10/1/13, 12:09 AM
#9

Sätter en liten tass här för jag vill se hur det går, hoppas det blir bra för ditt barn! Förstår att du är orolig, förhoppningsvis är det inget allvarligt.

throwstar
10/2/13, 10:35 AM
#10

Jag pratade med BUP-läkaren för en liten stund sedan, hon har svårt att tro att min dotter utalat det här utan ledande frågor från en vuxen.
Är inte säker på att hon sagt allt det här i ett svep eller om det kommit i bitar under dagen, vilket är mer troligt vad det gäller min dotter då hon har väldigt svårt att hålla tråden en längre stund.

Läkaren tror som jag länge misstänkt att hon har någon form av autism utöver sin ADHD. Ska prata igen om ett par veckor och ska då eventuellt sätta in risperidon.

Min dotter sa också till mig några dagar efter mitt möte med läraren att det inte alls finns någon klocka eller att hon har tre hjärnor. Jag har inte pratat med henne alls om den här saken, men ska ta kontakt med läraren och fråga lite mer runt det här.

throwstar
10/2/13, 10:40 AM
#11

#7 Zaphix
Min dotter väntar på en utredning, troligtvis ADHD/ODD/ASPERGER

#8 Ulvrot

Intressant att läsa hur du uppfattade världen när du var barn.
Är bra för mig att kunna sätta mig in i hur hon kanske upplever det.
Hon talar mycker om att hon är i "drömvärlden" när hon stressar upp sig, där kan hon göra vad hon vill. Det är i det tillståndet hon ofta skadar andra barn.

mrsmrs
10/2/13, 6:48 PM
#12

Propsa på vårdgarantin som säger att man ska få utredning inom 3 månader. Det gjorde jag, och gick därmed om alla i kön som inte hade propsat på garantin. Om ni vill komma fram och komma underfund med detta snabbt alltså :)

throwstar
10/2/13, 8:27 PM
#13

Tack för tipset, värt ett försök. :-)

Annons:
zatanica
10/3/13, 4:06 PM
#14

Gäller att vara envis med vårdgarantin med, de kan nämligen säga att den inte gäller. Men envishet räcker långt faktist, så jag fick mina utredningar.

Upp till toppen
Annons: