Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1371 ggr
Salfry
9/26/13, 4:52 PM

Trötthet

Hej BF!

Min sambo har diagnosen Asperger. Som många andra har hon problem med att få energin att räcka till hela dagen.

Har ni något/några tips på hur vi skall få henne att orka?

Vi äter klok mat och motionerar regelbundet.

/Mvh Simon


Salfry

Annons:
Cragan
9/26/13, 10:10 PM
#1

det svåra är nog o hitta vad som snor så mycket energi för henne, men kan gissa att det är människor.  själv blir jag helt slut av att träffa folk som jag inte känner och behöver inte ens prata med dem räcker att dom är i närheten av mig, och inte helt ovanligt att folk med Asperger blir av med mycket energi av att utsättas för sociala kontakter

Honestyisdead
9/26/13, 10:19 PM
#2

Planering är a och o. Utan bra dags och veckoplanering går det mycket energi på saker som är självklara för andra. Tyvärr blir vi med AS många gånger trötta, trots att vi gör "rätt". Det är så mycket som kan ta vår energi. Ljud, synintryck, människor, enkla saker som städning osv.

SukiDaYo
9/29/13, 5:48 PM
#3

Jag har också diagnosen Aspergers syndrom och även jag har problem med energin! 

Jag går väldigt långa dagar i skolan, somnar lite varstans och detta ger mig stora problem! Missar väldigt mycket i skolan…

Direkt jag kommer hem somnar jag, går upp vid åtta och går ut med hunden går in och läger mig igen…

På helger så har jag bestämt att söndag är en "vilodag" jag gör inget på söndagar förutom sånt som ger mig energi!

Det har tagit mig lång tid att lista ut vad det som ger mer energi än det tar, för mig är det att göra enformiga saker typ sticka, virka, knyta hundhalsband, brodera mm.

Så det gäller att ni hittar saker som ger henne energi och kanske ha en vilodag

Anne-Hedvig
9/30/13, 9:28 PM
#4

Enig i det som er nevnt ovenfor! - Støy er en ekstra plage, eroderer nervesystemet. Siden jeg er pensjonist, er jeg mye oppe om natten simpelthen for å få ro og stillhet. Men folk som jobber kan jo ikke gjøre det på samme viset! Likevel er det viktig å skjerme seg når man ikke tåler så meget. Jeg snakker helst bare med én person ad gangen - å ta inn flere som snakker på kryss og tvers i rommet, i munnen på hverandre, er helt utmattende. Sover mye, og tillater meg å gjøre det når jeg blir trøtt.

Små turer med staver (stavgang) kan gi energi, da stavgangen åpner opp brystkassen og gir bra med oksygen i lungene. Likeså anbefaler jeg mat av rene råvarer, uten juks og minst mulig E-stoffer. Prøve å finne litt gleder i hverdagen, noe man får lyst til å gjøre, som motiverer. Prestasjonskrav har jeg lagt på hylla, nytter ikke å sammenligne seg med andre.

Axelie
2/6/14, 10:53 PM
#5

Om hon inte har problem att sova så kan powernaps vid tillfällen under dagen vara kanon. 

Jag har mildare AS och jobbar i butik (!) vilket är extremt påfrestande pga av all interaktion med främlingar. Men jag ser det som övning. Ofta så sover jag på lunchen. Jag har laddat ned en guidad avslappnings-app till telefonen och lägger mig i lunchrummet i 25 minuter. 

Har varierat detta med promenader. Har en kyrkogård ganska nära jobbet dit jag brukar gå på rasten och bara sitta en stund (igen med avslappnings-appen i hörlurarna)

Det funkade för mig fram till ganska nyligen iaf. då jag börjat få ordentliga sömnstörningar över lag och inte kan jobba lika mycket som förut på grund av det :( 

Lycka till

tarotlasse
2/9/14, 1:48 PM
#6

Jag har ju inte Aspbergers utan ADHD och svåra sömnstörningar. 

Så jag är extremt trött och har alltid varit det. 

Jag får ju läkemedel för min trötthet och ADHD.

När jag förra året gick en utbildning så blev jag fruktansvärt trött och orkade inte fullt ut hela dagar i skolbänken.

Läkarna var tveksamma att höja min medicinering ytterligare 

men blev så ändå. 

Men man föreslog även att jag skulle äta en frukt även vid förmiddags fikat och eftermiddags fikat.

För att tillsätta lite extra energie och det hjälpte faktiskt en hel del för mig.

Frukt ger en längre effekt en vad en chokladbit gör.  

Är ni intresserad av naturläkemedel så kan jag rekommendera Rosenrot den har en uppiggande effekt.

 Nu finns det även vissa andra kosttillskott på marknaden som är uppiggande framförallt för de som är väldigt fysiskt aktiva. 

Men där bör man vara lite försiktig vad man väljer.  För de mest populära visade sig innehålla 7 olika amfetamin preparat. Vilket man inte talar om i indrigdiens förteckningen. 

Då är det nog bättre att gå till läkaren som skriver ut ngt mer kontrollerat som är energie höjande.

#5 Axelie  du har ett bra tips också med en tupplur på lunchen. Eller avslappning jag gick förra året en KBT behandling. 

Tillämpad avslappning den var även riktigt effektiv och som man även kan använda sig under tiden man arbetar genom att genom tanken slappna av muskulärt och då inte anstränga sig så mycket och bli både piggare och även  bli av med vissa smärtor i kroppen vilket man kan få när man spänner musklerna. 

Det var en mycket givande behandling o vi var personer med olika  psykiska diagnoser som gick denna KBT

Lasse

Annons:
JohannaEkroth
2/9/14, 4:53 PM
#7

Det finns inte så mycket att göra åt det. Låta henne vila en stund på dagen och samla krafter. Sova lite middag kanske. Det är nog det viktigaste. Eller bara få tid och gå igenom i skallen vad det är som har hänt under dagen och komma ikapp.

Eller att hon bara får sitta och meditera en stund. Göra någonting som ger henne energin tillbaka. Om hon har något specialintresse som hon kan få sätta sig med en stund. Det brukar ge mer åt själen än vad det tar i energi.

Tröttheten kan man inte göra så mycket åt. Den finns där och beror på alla intryck vi inte kan sortera utan de bara väller in från olika håll.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: