Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 2261 ggr
Maria.1981
9/27/13, 9:14 AM

1000 idéer och tankar, men det händer INGENTING!

Hej! Jag fick min adhd-diagnos i maj och har nu sedan i måndags medicinerat med Concerta. Märker ingen större skillnad, lite när den går ur bara tyvärr. I dagsläget är jag sjukskriven 50%. Skulle gärna ta emot tips för struktur på de dagar jag är hemma. Jag fastnar hela tiden och har så enormt svårt att ta mig för något. Dock bubblar hjärnan med tusen tankar och idéer. Blir så fruktansvärt frustrerad att det bara blir kaos när jag är hemma. Vill göra massor av saker men inget blir gjort. Det är nästan så jag kan känna fysisk smärta i kroppen när jag ska ta mig för något. Någon som känner igen sig och kan ge tips? Kan detta bli bättre av medicinen? Ha en trevlig dag!

Annons:
silversol35
9/27/13, 2:11 PM
#1

jag känner igen mig. Det är svårt att strukturera sin egen dag när man är sjukskriven. Ska snart börja jobba, tack och lov för det för då får jag upp lite mer "styrfart" och mer blir gjort. NU blir jag mest sittande framför tv och/eller dator. Vill en massa men det är svårt att sätta igång. Tyckte det blev bättre med medicin men ändå inte bra. Jag har någon tanke om att det ändå inte är lönt, fast jag gärna vill göra saker, om d förstår hur jag menar. Får försöka ändra på det. Funderar på om det kan vara depression, men jag brukar ha det såhär och jag känner mig inte deppig så tror det är adhd:n.

Maria.1981
9/27/13, 7:19 PM
#2

Förstår precis vad du menar. På jobbet blir det mycket mer gjort. Dock har jag förmågan att det blir för mycket. Tar på mig mer å mer och jobbar övertid. Vilket har lett till utbrändhet. Svårt att hitta "lagom" tyvärr.

Zaphix
9/27/13, 10:27 PM
#3

Vänta med att bedöma medicineringen, troligtvis äter du en väldigt låg dos nu och då märker de flesta ingen förändring alls. Så oroa dig inte för effekten av medicinen, de flesta verkar trots allt kunna bli hjälpt av antingen Concerta eller Ritalin om de har ADHD.

Jag behöver äta 108 mg Concerta och endel Ritalin som påfyllning för att uppnå maximal effekt.

För mig hjälper medicinen mycket. Har väl aldrig haft större problem att ta tag i saker, snarare tvärtom, haft för mycker projekt på gång samitidigt. Mer än jag egentligen har energi till. Men medicinen reder upp mitt kaos bra och jag kan nu fokusera så mycket bättre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Maria.1981
9/28/13, 9:07 AM
#4

Tack för ditt svar. Ja, jag ätet bara 18 mg nu, börjar med 36 mg på måndag. Har funderat lite på en sak. Jag vet att tex barn(killar) blir väldigt lugna utåt av medicinering. Då det är tvärtom för mig, jag är väldigt lugn utåt men har ett inre kaos, kommer det att hjälpa även på det sättet? Att jag blir lugnare psykiskt men mer aktiv rent fysiskt? Känns som lite hokuspokus:)

Zaphix
9/28/13, 4:25 PM
#5

Vet inte. Jag blir lugnare både psykiskt och fysiskt, inte lika hyperaktiv och rastlös. Kan sitta stilla bättre. Pillar på saker och skruvar på mig, men sitter kvar på stolen. ;)

Är tjej och vuxen, men aktiv även utåt sett, även om jag inte är en extrovet personlighet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

silversol35
9/28/13, 4:50 PM
#6

Jag blir mer aktiv av medicineringen på så sätt att det är lättare att ta tag i saker som är tråkiga. Inte lätt, men lättare. Jag är annars så att jag kan starta 100 projekt men det blir inte så mycket av dem, svårt att få slufört ngt, liksom. Blir också mindre rastlös och inte lika svårt att sitta still och lyssna på folk. kan läsa böcker också, svårare utan medicin, och jag behöver inte vara igång hela tiden på samma sätt. Det är väl lite "hokuspokus" men egentligen bara ett tecken på att medicinen funkar och man har hittat rätt diagnos ist för depression som man trodde i många år, har testat allehanda antidepressiva (länge sedan) utan ngn som helst effekt. Inte så konstigt eftersom jag inte är deprimerad… Bara fll rulle i huvudet och ett jäkla kaos. ;-)

Annons:
Maria.1981
9/28/13, 5:36 PM
#7

Fick också diagnosen depression ett antal gånger. Fått alla möjliga olika sorters antidepressiva läkemedel sen jag var 15 år, 32 idag. Har kört på i 110, och sedan kraschat totalt….å nya lyckopiller…och sen om och om igen. Så äntligen fick jag rätt diagnos:))

silversol35
9/28/13, 5:52 PM
#8

Skönt!

Känner igen mig i det där att köra på i 110 och sedan krascha. Framför allt då inget blir gjort, när jag är helt slutkörd. Då måste jag vila mycket.

Maria.1981
9/28/13, 7:48 PM
#9

Då är jag inte ensam, skulle kunna sova dygnet runt om jag inte hade barn….

Upp till toppen
Annons: