Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3078 ggr
SukiDaYo
2013-09-29 18:04

BUP!

Hej!

Jag är 17år och har AS, jag tror att jag även har ADD!

För ett år sedan började jag tjata på BUP om en till utredning, det va inga problem sa dom, jag fick en tid, några dagar innan mötet ringde dom och avbokade och sa att jag skulle få en ny tid via posten. 

Nu såhär ett år senare har jag fortfarande inte fått en tid trots massa tjat… Min läkare skulle ringa i Mars och höra hur det gick med min medicin mot depression, hon har inte heller ringt… 

Min syster har också haft stora problem med att få kontakt med BUP.

Är det fler som haft problem med BUP? Eller är det bara här i Värmland som BUP inte funkar?

Annons:
tarotlasse
2013-09-30 00:21
#1

Tyvärr är det inte bara i Värmland det ser så ut det är samma sak över hela landet och har en logisk förklaring till detta.

Det finns helt enklet för få Barnpsykologer enligt BUP.

Det är för få som utbildar sig till barnpsykologer dels av flera skäl.

Dels så är det svårt att ha en privat verksamhet som barnpsykolog  och kunna arbeta extra med sin egna klinik. 

Men borde fungera alldeles utmärkt eftersom BUP inte kan erbjuda sina tjänster fullt ut. 

Men för det andra är det en väldigt lång utbildning min dotter tittade på barnpsykolog utbildningen först krävdes ett års arbetslivs erfarenhet innan man fick börja psykologutbildningen o den var på 6 år  sedan var man Tvunenn att börja arbeta som psykolog under ett eller två år innan du fick påbörja specialinriktiningen som barnpsykolog så 11 år inna man är färdig barnpsykolog så väldigt få som lägger ner så mycket pengar i studielån för så många års studier för att bli barnpsykologer.

Det är även väldigt tungt och smärtsamt att arbeta med barn som mår dåligt psykiskt och inte alla som kan hantera detta.

Så  det finns flera anledningar til att så få utbildar sig till barnpsykologer.

Jag läste att Norge är det västland där ADHD diagnosen ökat som mest i heal världen de senaste 10 åren.

Men inte så konstigt för tio år sedan fanns det mindre en 60 barnpsykologer i hela Norge i dag fanns det 240 barnpsyklologer och anledningen till att Norge har högsta ökningen av diagnoser när det gäller neuropsykiatriska funktions hinder. 

Här i stan har BUP annoserat i 3 års tid  om 2 1/2 tjänst barnpsykologer  utan att fåavd fullbemanad de är fortfarande fullbemanade o säker barnpsykologer men det finns tyvärr för få som utbildar sig och varensa BUP avd i hela landet har brist på barnpsykologer så tyvärr är ni inte ensamma om detta problem. 

Min son fick nej tilll utredning för att BUP hade för långa köer för utredning minst 2 år. 

 Jag har arbetat som elev assistent där skolhälsovården oföräldrar o skolkurator vädjar om hjälp men BUP säger nej på grund av för långa köer och resurs brist. 

För de har för lite personal och för få som  går denna jätte långa utbildning för att bli barnpsykologer. 

Man kan ju inte tvinga folk att gå denna långa utbildning som tydligen är en av de längsta utbildningarna här i Sverige. 

Lasse

kundvagnsgnu
2013-10-01 13:34
#2

Kan bara instämma i klagokören. Bup i Växjö är inte heller de snabbaste eller mest engagerade människorna…


SukiDaYo
2013-10-04 16:18
#3

Visst är det en lång utbildning men för min del är det lättare att ta ett nej än att behöva ringa och tjata och känna sig väldigt jobbig!

sharkie
2013-10-04 16:41
#4

Jag har väl lite blandade känslor. För mig själv i den åldern var bup inget vidare men för min son är de fantastiska. En vecka efter ansökan fick han börja utredning. En och samma psykolog hela tiden haft kontakt med dem i drygt 6 år nu. Jag har tom hans psykologs mobilnummer ifall jag undrar något. Men kruxet är ju att du är minderårig och det är egentligen dina föräldrars uppgift att ligga på. Jag hade pratat med patientnämden eller varför inte med bris? De har kontakter och är till för att hjälpa.

mrsmrs
2013-10-04 21:43
#5

Inte varit med om liknande, tvärt om alltid fått snabb återkoppling från både bup, ungdomspsykiatriska kliniker samt vuxenpsyk. Bor i sthlmsområdet och tyvärr är väl den bittra sanningen att vården varierar något helt sjukt i landet. Bättre och lättillgängligare i stockholm och storstäder generellt, och inte lika fungerande i innerlandet. Det är så JÄVLA orättvist. Blir så arg nu när jag skriver detta att jag måste avsluta den här kommentaren.. hehe. Men stå på dig!! Idka vårdgarantin och be ev. förälder/vårdnadshavare/skolhälsan att kontakta dem också så att pressen kommer från flera håll är väl mitt tips.

allt lycka till!

SukiDaYo
2013-10-04 21:55
#6

Mamma tjatar hon med! 

Men jag tycker väll ändå ändå att dom ska lyssna på mig, jag är ändå 17 år och ska klara mig själv. 

BUP ska ju vara på min sida tycker man…

Annons:
mrsmrs
2013-10-04 21:59
#7

#6 håller helt med!!!<3

tarotlasse
2013-10-04 22:50
#8

#5 

Ja detta med vårdgarantin ger jag tyvärr inte mycket för. 

När min utredning drog ut på tiden åberopa jag vårdgarantin och fick veta att jag fick  mitt första besök inom 3 månader. 

Hur lång tid sedan utredningen eller en behandling tar och hur lång tid mellan besöken går inte inom vårdgarantin. 

Så har man bara fått ett första besök o ett samtal inom 3 månader så har man uppfyllt vårdgarantin. 

Har precis råkat ut för  samma sak igen fick en remiss till psykolog  och var där på ett förberedande samtal inom 3 månader och sedan återbesök efter  3 månader och  det besöket en hänvisning till att behandlingen skulle bli jobbig och att  jag fick vänta ytterligare 2 månader till nästa besök  på det viset kan de skjuta fram en behandling eller utredning i all oändlighet och ändå klara vårdgarantin.

Lasse

mrsmrs
2013-10-04 22:53
#9

Min erfarenhet är annorlunda än din. För mig spelade vårdgarantin sjukt stor roll och hjälpte mig jättemycket.

Upp till toppen
Annons: