Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 848 ggr
sharkie
10/2/13, 2:10 PM

tjenixen :)

Tjenare! Ny här, Martin var namnet. 33 år är man, var tvungen att tänka efter hehe. Kommer egentligen från Tyringe men det är oviktigt. Numera bor jag i Malmö och har gjort det sen -99 ungefär. Fick även min diagnos här typ 2003, ADHD. Jag har även två barn, en på 3 som jag har varannan vecka och en på 10 som i bästa fall är hos sin mamma varannan helg typ. Den äldre har diagnosen autism men i praktiken ADHD. Jag har även en hund, en Rottis på 3år som jag har haft i ca 6mån efter den förre ägaren inte kunde ta hand om henne längre och skulle avliva henne. Studerar även komvux på distans och är snart klar för vidare studier på högskolan. Ehm….socialt liv? Vad är det? Det är jag iaf…:) fråga gärna saker…

Annons:
Honestyisdead
10/2/13, 6:12 PM
#1

"Den äldre har diagnosen autism men i praktiken ADHD. " Vad menar du?

sharkie
10/2/13, 6:26 PM
#2

Att han har diagnosen autism men autism är ett ganska brett spektra med allt ifrån högfungerande typ ADHD till mer grav autism. Han är i det mer högfungerande spektrat och en diagnos nu hade ställts som ADHD men eftersom det innefattas under autism så finns det egentligen ingen anledning att specificera det mer, tvärt om. ADHD diagnos följer en hela livet och kan ställa till problem med pliktverket och Körkort. En autism diagnos däremot behandlas inte på det sättet. Enda anledningen att sätta ADHD är om han skulle behövas sjukskrivas i framtiden eller behöva medicin. I övrigt faller autism under lss medans ADHD räknas som för högfungerande vilket ger färre resurser för hjälpmedel osv. Dock stämmer han in på ADHD och det är den profilen man arbetar utifrån med skola och bup. Hmm lite rörigt kanske, om något är oklart så fråga gärna :)

Honestyisdead
10/2/13, 6:29 PM
#3

Förstår inte. Autism och ADHD är helt olika diagnoser. Du menar att han har båda men ni nöjer er med autism så länge? Högfungerande autism är inte ADHD.

mrsmrs
10/2/13, 6:35 PM
#4

Hej! Välkommen! :)

Kul å höra vem du är! Men jag undrar vad du menar när du skriver:

"Han är i det mer högfungerande spektrat och en diagnos nu hade ställts som ADHD men eftersom det innefattas under autism"

?

sharkie
10/2/13, 6:55 PM
#5

Hej! Tack mrsmrs :) För att svara er båda, jag förvirrade till det lite. När han fick diagnosen autism så hade han extrema svårigheter med talet. Det talades då om autismspektra störning om jag inte minns mer fel nu. Dock har han med tiden fått häng på tal och mycket annat så enligt diagnoskriterierna skulle han nu uppfylla ADHD med autismliknande drag. Dock går han i en klass i skolan för autistiska barn där han både trivs och fungerar bra medans de flesta barn med ADHD får gå i andra klasser. Det och de andra anledningarna jag tog upp innan är varför hans diagnos inte ändras. Ber om ursäkt för att jag förvirrade det. Mycket riktigt ingår ADHD inte i autism till skillnad från mycket annat. Och högfungerande autism är ju något helt annat. Jisses jag borde kunna detta haha

mrsmrs
10/2/13, 6:58 PM
#6

I see! :) det rätade ut en del!

Annons:
Upp till toppen
Annons: