Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 4414 ggr
Quueen
2013-10-06 13:51

ADHD - träna motorik

Jag är en tjej. 16 år med ADHD. Har haft diagnosen i 2 år men som många med ADHD så märkes det under nästan hela mitt liv.

Har fått jobb nu på restaurang nu som servitör och det är så kul att jobba med service och få röra på sig mycket och prata med folk. Problemet är bara min motorik. Har bra balans men armarna är största problemet, tappar, fumlar, har ingen kontroll över mig själv liksom. Samma sak om jag gör två saker samtidigt, tex går och håller tallrikar, det är så svårt och jag känner mig dålig. Har googlat lite men hittar inga övningar på att öva motoriken. Både finmotorik och grovmotorik, har ni några tips?

Kram!

Annons:
Quueen
2013-10-06 13:52
#1

Kan även tillägga att jag käkar 36 mg Concerta men ska snart höja dosen.

Niclas87
2013-10-10 02:28
#2

Är själva grejen att du eh som jag var lite klumpig.

Eller en rent utav ADD problematik.

Eller rädd för att göra bort dig, tappa saker så att alla ser nervositet?

Har väldigt svårt med motoriken med.

Men har varit tusen resor värre.

Än idag men dock lite smågrejer som när jag ska simma och samspelet mellan dom olika kroppsdelarna.

Då jag eh en ''damp unge'' 

Spillde alltid allt som gick att spilla.

Blev dock aldrig bätte av när man då skulle prestera, eller blev för tankspridd.

Har vänner som provat preparaten från a till ö.

En lite bråkdel hjälpte 85 procent stjälpte dom

Tzatze
2013-10-27 10:35
#3

Jag tror inte man kan träna bort det men för mig hjälper det om jag koncentrerar mig på att röra mig långsammare. När jag är uppe i varv flyger det saker om kring mig bara för att jag rör mig snabbt och impulsstyrt. Men det kanske inte är så lätt att varva ner om man jobbar som servitris, särskilt inte när det ses som en positiv egenskap att vara snabb.

Line333
2013-10-27 10:47
#4

Hej!

Mitt barn fick en gång möjlighet att prova något som verkligen verkligen hjälper. Man kan nog ha invändningar mot det som finns att läsa; att metoden "botar" både ADHD, Dyslexi och lättare former av autism/asperger. Då vi provade sades det att många av svårigheterna vid Asperger kvarstår. Det krävs också att man fortsätter med rörelserna under hela livet, ungefär som vid yoga kan man tänka. Sorgligt att det dels inte är lätt att hitta terapeuter, dels är det väldigt dyrt. Men det fungerar! Kan vara intressant att läsa om /diskutera om inte annat.

Annars tänker jag att yoga säkert kan göra susen. Flera av rörelserna i den sensmotoriska träningen liknar dem. Det finns ju program att följa via dvd eller kanske youtube?

Hoppas du hittar något som kan fungera för dig! 

http://www.rytmiskrorelsetraning.se/index.html

Upp till toppen
Annons: