Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2380 ggr
mrsmrs
2013-10-08 20:46

Blodtryck CS

Hej!

Håller på att ställa in min concerta-dos mot min nydiagnosticerade ADHD. Är upp på 36mg än så länge, och har fått ett högre blodtryck. Ligger nu på 122/77 om jag minns rätt. Är inte överviktig eller har andra hälsoproblem. Vad har ni för erfarenhet av blodtryck i samband med Concerta och vad ligger ni på för nivåer?

Jag freakar ur över detta helt sjukt mkt!!! Är 18 och vill verkligen inte få högt blodtryck. Får PANIK!!!!!

Erfarenhet/kunskap om detta någon?

Annons:
mrsmrs
2013-10-08 20:47
#1

Kan tillägga att jag dricker normalt med kaffe, men tuggar jävligt mkt nikotintuggummin….

silversol35
2013-10-09 13:00
#2

Halloj,

Det är inte högt än så länge, det du har. Jag ligger på nåt liknande (minns inte exakt för det var ok sa ssk så jag la det inte på minnet) och det är t o m lite lågt. Tror inte det kallas högt förrän typ runt 140/90, men det kan man kolla på nätet, typ 1177.se eller nåt.

Sa de att det var högt?

Jag har käkat Ritalin i flera år och har inte fått högt blodtryck.

PsyBlomman
2013-10-09 16:15
#3

Ta det lugnt vännen… Ditt BT är helt i sin ordning!

mrsmrs
2013-10-09 19:24
#4

Dom sa väl inte att det var högt rent värdemässigt, utan högt i relation till vad jag hade innan.

Stort tack för lugnande ord! Snackade med skolsköterskan idag också och hon tyckte jag skulle ta det lugnt och inte oroa mig:)

Tack för svar!

Niclas87
2013-10-10 02:48
#5

Dom har ju vissa tendenser sådan preparat……. Rått gift tyvärr:/

Anna S
2013-10-15 13:59
#6

Själv får jag lägre blodtryck när jag är medicinerad,antar att jag annars är så stressig i mig själv så att blodtrycket blir förhöjt…

Som du redan fått svar på här är ditt blodtryck inget att oroa sig för.

Lycka till med medicineringen!

Annons:
tarotlasse
2013-10-15 15:00
#7

Ja du CS kan ge högt blodtryck men även så mycket annat som kan göra det.

Du nämner både kaffe och nikotin även dessa kan ge högt blodtryck liksom lakrits, energi drycker Coca cola   och bantnings medel. 

Så finns väldigt mycket som kan ge högt blodtryck men inte alla som drabbas av detta.

Men som läkemedel  och finns många sådana som kan ge högt blodtryck. Så är man enligt läkemedelsverket vid dessa mediciner hålla koll på blodtrycket så det inte sker.

Så  bra att man håller koll på blodtrycket så man inte drabbas av detta.

För 13 år sedan medicinerade jag inte med några mediciner överhuvudtaget och vid en standard hälso undersökning hos företags hälsovården hade jag ett blodtryck på 240/120 vilket var lite för högt.  Det borde golvat en oxe sa sköterskan.

Så fick börja med blodtrycks  sänkande medicin.

Jag har i dag 2 olika blodtrycks mediciner.

Så jag hade inte ngn CS medicin när jag fick högt blodtryck.

Trots mitt höga blodtryck och min blodtrycks sänkande medicin så fick jag börja medicinera med Concerta.

Men  jag går på regelbundna kontroller minst var tredje månad  för att kolla blodtrycket.

Nu medicinerar jag med Concerta 54mg + 36 mg och förra året sänkte man dosen på min blodtrycks medicin eftersom mitt blodtryck var för lågt.

Var senast och kollade mitt blodtryck i går och då låg det på 135/75  och helt normalt.

Så Concertan har inte höjt mitt blodtryck snarare tvärtom när jag blivit lugnare och gått ner i vikt så har blodtrycket blivit lägre en vad det var när jag började med Concerta.

Så sluta oroa dig alla får inte högt blodtryck utan får ett lägre och vissa påverkas inte alls.  Som sagt vad kommer det ständigt kontrolera dig för säkerhets skull  så det inte höjs.  

Lasse

mrsmrs
2013-10-16 19:13
#8

Danke för alla svar! :)

Har nu i tre veckor legat stabilt på 120/70 puls 65 så det verkar ha stabiliserat sig på en bra nivå! Dock så går jag ner i vikt som attan… menmen det kanske också går över med tiden!

Upp till toppen
Annons: