Annons:
Etiketterannat-npf-relateratkörkort
Läst 3376 ggr
Disturbed-Angel
2013-10-10 23:45

Ta körkort - Lära sig teorin

Jag är i full gång med att försöka ta Körkort. Att köra bilen är inga problem, Men när det kommer till teorin så känner jag mig som den största idioten i stan. 

Jag kan verkligen inte lära mig. Jag förstår ingenting och kan inte koncentrera mig alls. Jag vet inte vad jag ska göra. 

Har ni någon erfarenhet av detta?

  • Redigerat 2020-10-23 10:46 av Niklas
Annons:
M A N I N A N
2013-10-11 07:40
#1

Ring runt till körskolor och fråga om de har anpassad teoriundervisning för elever med NPF. Innan du ev börjar så försök kolla upp om den körskola du tänker välja är bra. Du råkar inte bo nära Hedemora? Där finns en körskola för personer med funktionsnedsättningar. Man bor på skolan och får en egen lärare som ser till att man lär sig. Många främst med rörelsehinder åker långt för att gå på denna körskola. Men när det gäller NPF så borde det finnas lämpliga körskolor på närmare håll. Lycka till😄

Zaphix
2013-10-11 11:21
#2

Hade precis samma problem. För mig löste det sig med att jag blev tvungen att ta körkortet för att kunna flytta, och flytta ville jag. Så satt varje dag och gjorde frågorna på datorn man får via körskolan och var med på deras teoriundervisning.

Sjukt tråkigt, riktigt jobbigt. Kröp i mig så det gjorde ont så fort jag tog fram teoriböckerna, blev som ett rastlöst adhd-barn som får utbrott över saker och inte kan sitta still. Var sur och tvär och otroligt rastlös och kunde omöjligt sitta still.

Men jag gav mig inte, utan satt med det varje dag tills jag kunde det, hade disciplin på mig själv.

Klarade både terorin och uppkörningen på första försöket. Men hade slitit enormt för det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

redheadgeorgeous
2013-10-13 16:32
#3

Jag började ta mitt Körkort men insåg att jag inte klarade av att ta manuellt Körkort eftersom jag hela tiden blev förvirrad av att hålla koll på växlingen och det blev helt kaos i huvudet. Så jag la det på is och ska fixa det framöver.

Teorin fungerade inte så mycket när jag skulle läsa i böckerna, men när jag övade med hjälp av "spelen" som finns att ladda ner på nätet så gick det suveränt och jag lärde mig massor :)

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

M A N I N A N
2013-10-13 17:03
#4

#3 Jag klarade inte heller det där med att växla. Så efter typ 20 lektioner bytte jag till automat och tog automatkörkort. Jag tänkte att då kunde jag koncentrera mig på trafiken och själva körandet och slippa tänka på kopplng och dragläge o sånt som bara gjorde mig förvirrad. Och sen när jag haft Körkort ett tag kunde jag lära mig växla och boka uppkörning och då ta Körkort för manuell bil. Detta var nästan fem år sen och jag har ännu inte kommit så långt men har inte haft behov av det heller. Varför sitta o växla när man kan köra automat? Vi lever på 2000-talet! Har Asperger och har förstått att många med denna diagnos har svårt lära sig sånt som kräver koordination, dansa mm. Hade inte en aning om att jag hade AS när jag övningskörde och jag kände mig helt lost och jag verkligen hatade att köra bil. Nu går det mycket bättre! Vad jag vill komma fram till med detta långa inlägg är att Körkort för automat kanske vore något även för dig. Man kan ju lära sig växla senare. Om det skulle behövas. Mvh

Zaphix
2013-10-13 18:54
#5

#4: Nackdelen med automat är att bilarna är dyrare i inköp.

Skriver den fattiga studenten som ändå fått lägga 30 000 kr i reparationskostnader senaste året på sin skrotbil som iaf var billig i inköp..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

M A N I N A N
2013-10-13 23:06
#6

#5 Hej!

Annons:
M A N I N A N
2013-10-13 23:08
#7

#5 Ja det har du helt rätt i… Men hur man än gör så är det dyrt att ha bil. Nästa gång jag skaffar bil ska jag privatleasa. Då vet man exakt hur mkt det kostar och allt (tror jag iaf) utom bensin ingår, och man har en helt ny bil. Min är 10 år. Haft den i 5. Mkt störande med reparationsutgifter som inte går att förutse. En kompis leasar en liten toyota. Betalar drugt 1700 per mån. Plus bensin. Ingenting mer. Det är mindre än vad jag betalar för min, visserligen större, 10 år gamla opel.

silversol35
2013-10-14 11:05
#8

När jag tog Körkort (det är några år sedan nu så vet inte om teoriprovet ser likadant ut, då var det en massa frågor med a, b, c, och d alternativ som kunde vara rätt och ibland kunde två eller tre vara rätt) så fattade jag inte heller mycket av boken man skulle läsa. Det var såååå tråkigt och svårt att lära sig. och plugga har jag aldrig varit ngt vidare på, somnade alltid när det blev för tråkigt eller bara sköt upp eller gjordwe ngt annat.

Jag löste det på så vis att jag lärde mig alla dessa jäkla frågor utanstill, dvs jag memorerade vilka rätta svar som hörde till vilken bild (fråga), alltså på denna bilden ska det vara a, c och d som är rätt t ex. För jag kunde absolut inte hitta ngn logik i dessa frågor hur jag än försökte. Så jag satt och tragglade igenom frågorna på körskolan tills de satt.

Det funkade för mig, kanske funkar det för någon annan. Om nu provet ser likadant ut idag vill säga.

M A N I N A N
2013-10-14 12:19
#9

Det funkar nog inte längre. Jag gjorde provet i dator och vad jag minns så kom ordningen på svaren i annan ordning och jag har även för mig att svarsalternativen var helt annorlunda på en del av de frågor som dök upp från de övningsprov jag hade gjort. Det var fem år sen.

silversol35
2013-10-14 12:30
#10

Vill minnas att jag också gjorde provet i dator (det var inte på stenåldern), men de kan ju ha kastat om ordningen. Ett alternativ då är väl att lära sig vilka svar som är rätta för varje bild (oavsett om de är a eller c) och matcha på det sättet.

Är svarsalternativen annorlunda så måste frågan ju också vara annorlunda, eller menar du att vissa frågor inte fanns med bland övningsfrågorna och sedan kom på provet?

mrsmrs
2013-10-16 19:16
#11

Står även jag i startgroparna för körkortet - tänker att det kanske är lättare ifall man går en intensivkurs? Har en vän (utan NPF dock) som tog en tvåveckors intensivkurs där dom hade teorilektioner - kanske lättare än att läsa ur boken själv tänker jag?

Zaphix
2013-10-16 20:59
#12

Ehm.. Är det inte lite farligt att lära sig svarsalternativen för frågorna istället för de korrekta svaren?

Provet går säkert bra, men jag vet inte om jag vill möta en medtrafikant som inte är helt säker på högerregeln eller vägskyltarna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

silversol35
2013-10-16 23:14
#13

#11 Teorilektioner hade vi också, det är helt klart lättare än att läsa boken!

#12 Beror väl på om man lär sig teorin på något annat sätt. Övningskörning till exempel. Då får man bra Träning i vad vägmärkena betyder. Man lär sig också högerregeln. Man behöver inte vara en dålig förare för att man har svårt att plugga.

Annons:
Zaphix
2013-10-16 23:20
#14

#13: Näe. Men kan man teorin så är heller inte teoriprovet ett problem. Kan man svaret på frågorna redan är det ju bara att klicka i rätt svarsalternativ, då finns ju ingen anledning att lära sig rätt bokstav till rätt bild.

För visst att koncentrationssvårigheter kan ställa till det när man väl gör provet, men samtidigt är det väl frågan om ifall man verkligen bör köra bil om man inte kan fokusera så länge att man klarar teoriprovet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

silversol35
2013-10-17 14:21
#15

#14 Du har väldigt bestämda åsikter om saker.

Zaphix
2013-10-17 14:37
#16

#15: Jo.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: