Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4561 ggr
mrsmrs
2013-10-16 19:46

Info om licensläkemedel!?

Hej!

Äter melatonin 5mg för vid insomnandet och skulle gärna vilja ha en bipacksedel att läsa för att få info om verkningstid/biverkningar etc. men det verkar inte finnas? Varken i förpackningen eller  i FASS-databasen?? Förstår att det är för att det är licensbelagt men det verkar ju ändå konstigt att man inte har möjlighet att läsa på om vad det är man käkar egentligen?

Annons:
RobinEH
2013-10-16 19:58
#1

Är det inte samma som för 2mg fast dina tabletter är i större dos?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mrsmrs
2013-10-16 20:01
#2

Alltså cicadin är ju depå, men jag äter rent melatonin (ej registrerat i sverige än, därmet måste man få de på licens) och är alltså inte samma sak. Det jag vill veta mest är verkningstid, dels hur lång tid det tar innan den verkar, samt hur länge den sitter i. Men finns inte att hitta någonstans!

RobinEH
2013-10-16 20:05
#3

Jaså, då förstår jag att det inte finns i fass.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mrsmrs
2013-10-16 20:11
#4

Men ändå märkligt eftersom man köper det på apoteket osv.? man borde som konsument ha möjlighet att informera sig om vilka läkemedel man äter oavsett hur läkemedelsvärket moraliserat kring licensiering och så vidare? finns det verkligen ingen info att hitte någonstans????? vill ju bara veta hur långt innan sänggående jag ska ta den :(

RobinEH
2013-10-16 20:14
#5

Är det Natural Pharma som står som tillverkare fortfarande eller?

Det säkraste sättet är nog att samtala med din läkare om detta.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mrsmrs
2013-10-16 20:18
#6

#5 Ja precis, dom står som tillverkare. Ska absolut snacka med läkaren men har lite tid förrens om någon månad.

Annons:
mrsmrs
2013-10-16 20:27
#7

"inte bokad tid" ska det stå!

RobinEH
2013-10-16 20:32
#8

#6

Läkare brukar ha en del lediga småtider under dagarna. Du skulle kanske kunna ringa till vårdcentralen och be läkaren att slå dig en signal när han letat upp informationen.

Generellt sett så verkar 30-60 minuter rekommenderas från engelskspråkiga sidor. Men det skall tydligen vara något knepigt med tajmingen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mrsmrs
2013-10-16 20:39
#9

Går inte på vårdcentral utan på en psykiatrisk enhet & HON som är min läkare har inte tid. Men ska prova att ta det lite längre innen (typ 30-60min)! Har tidigare tagit det samma sekund som jag krypit ner i sängen och då tar det flera timmar tills jag somnar.

silversol35
2013-10-16 22:36
#10

#9 De har ingen info man kan få på apoteket om det?

mrsmrs
2013-10-17 07:43
#11

#10 nej konstigt nog så har dom ju inte det…

tarotlasse
2013-10-17 17:02
#12

Hej på dig du kan gå in på Fass och läsa bipacksedlen på Circadin  så får du svaret på vilka biverkningar Melatonin ger.

För enda skillnaden är bindningsmedlet i tabletten och verknings tiden  av själva tabletten och bindnings medlet ger inga biverkningar.

Det som skiljer Circadin är att Circadin är en depåtablett och melatoninet verkar under en längre tid och finns i blodet under ett helt dygn.

Men Circadin är rent och 100% Melatonin bara tabletten som skiljer och då verkningstiden.

Circadin är en sömntablett och verkar hela natten och ger en bättre sömn.

Läkemedlet Melatonin som är lincensläkemedel är ingen depåtablett utan har en direkt verkan och går ur blodet och kroppen på bara ngn timme.

.

Så Melatonin läkemedlet är enbart en insomningstablett med väldigt kort  verkningstid och hjälper oss att somna men verkar inte längre efter en timme.

Så Melatonin läkemedlet ger inte den långa och stabila sömnen som Circadin gör.

En jätte bra film som beskriver skillnaden  finns på.

http://munderbar.wordpress.com/2013/03/20/vad-ar-skillnaden-mellan-melatonin-och-circadin/

gogglar du på internet så hittar du massor av sidor om Melatonin och skrämmande nog flera sidor som skriver att beställ Melatonin helt lagligt  till Sverige.

Men det är helt felaktigt för Melatonin klassas som ett recept belagt läkemedel och får inte tas in i landet utan att en läkare har skrivit ut det under ditt utlands besök.

Det är helt förbjudet att ta in det genom internet köp.

Jag har själv fått Melatonin beslagtagit av tullen när jag beställde det över internet.

Det är dessutom mer en dubbelt så dyrt över internet  en att få det utskrivet på  lincens belagt recept av en svensk läkare.

Däremot så kostar Circadin 7 kr och 76 öre   för en tablett i Sverige men som receptfritt läkemedel på apotek i USA så kostar Circadin 36 öre för en tablett.

Så här är det  en enorm prisskillnad  i Sverige och USA och samma läkemedel och fabrikat.

Men det levererar inte Circadin eller Melatonin till Sverige på grund av våra tull bestämmelser.

Jag har försökt att beställa det vid några tillfällen från USA men ingen har velat leverera det till Sverige.

Det man i sådan fall kan göra är om man känner ngn i USA som köper det och skickar det med posten men det är  olagligt och tullen kan beslagta det.

Lasse

tarotlasse
2013-10-18 02:24
#13

Tyvärr får inte apoteket gå in och informera om medicineringar som går utanför högkostnads skyddet.

Jag råkade ut för det med min blodtrycks medicin när jag kom till apoteket så informerade receptarien att man tagit bord denna medicinering från högkostnads skyddet och att den nu kostade nästan 2100 kr.

Jag blev chockad o hade inte pengar till att lösa ut min medicinering.

Så frågade om det inte fanns en billigare ersättnings medicin och fick svaret att de får inte ge den informationen om man fått ett läkemedel utanför högkostnads skyddet.

Men receptarien viskade till mig att  eftersom mitt recept var utskrivit innan högkostnads skyddet togs bort och viskande sa hon en annan medicin med samma innehåll o substans o eftersom den andra var så fruktansvärt dyr så var jag rädd att denna också var väldigt dyr. Men fick svaret nej då den här kostar enbart 28 kr.

Så skandal att två lika läkemedel men olika fabrikat kan skilja så mycket som över 2000 kr och apoteket får då inte informera om detta om det inte går under högkostnads skyddet.

För apotekens datorer visar med automatik likamed läkemedel när man får det utskrivna.

Men får man ett recept på en medicin som går utanför Högkostnads skyddet så får man inte upp de likamedels medicinerna på dessa mediciner och apoteks personalen får inte hänvisa till andra om det inte står i datorn.

Så fungerar den Svenska byråkratin.

Lasse

Annons:
mrsmrs
2013-10-18 18:45
#14

#12 jag vet att det är samma substans som Circadin, och att enda skillnaden är utsöndringen, alltså att cicadin är depå. Denna vetskap löser dock inte mitt problem då jag undrar verkningstiderna för melatonin icke-depå.

Honestyisdead
2013-10-19 14:41
#15

13 de får visst berätta om mediciner som ligger utanför högkostnadsskyddet! De SKA berätta om alla mediciner de säljer till dig. Så det har du fått om bakfoten. Ts jag hade gått till apoteket eller ringt sjukvårdsupplysningen om du inte kan ringa stället där din läkare finns. Detbästa är ju att ringa dit.

tarotlasse
2013-10-19 23:56
#16

#14 ja men då fick du  ju reda på det i denna info jag gav dig länken till.   Melatonin i icke depåtablett är direkt verkande och går ur blodet inom en timme så har bara  en väldigt kort verkan o  är bara för insomnings problem.

och Melatonin som Cirkadin och depå tablett där tabletten utsöndras under flera timmar och där melatoninet är kvar i blodet under ca ett dygn är en sömntablett för att ge  en varaktig sömn under hela natten.   

#15  ja det får berätta just om det läkemedlet som är utskrivet  men de får inte berätta om det finns ett likamedläkemedel som är mycket billigare när det rör sig om  dessa läkemedel som  går under högkostnads skyddet.

Som för min del rörde sig om en pris skillnad på över 2000 kr plus att det billigare går under högkostnads skyddet.

Hade Diovan comp som togs bort ur högkostnads skyddet  och kostade 2200 kr men apoteket fick inte då informera om att det fanns Valsartan  som kostade under 100 lappen exakt samma läkemedel men  av annat fabrikat.

För det får inte den informationen på data skärmen när det gäller läkemedlen utanför högkostnads skyddet förklarade receptarien som även var chef för det apoteket.  

Men naturligtvis ger dom övrig info om läkemedlet men jag är inte säker på att de har all info om just licens läkemedlen eftersom de inte tillhör det ordinarie sortimentet.

Fass ger inte ut den informationen på licens läkemedlen och apoteken följer Fass information.

Samma som de kost tillskott och de naturläkemedel de säljer så har det ingen information om biverkningar verkan mm på dessa för det går inte under Fass har de berättat när jag frågat om det på apoteket.

Melatonin är ju recept fritt och säljs som naturläkemedel i större delen av världen men inte i Sverige av ngn underlig anledning.

Lasse

RobinEH
2013-10-20 00:07
#17

#16

Det är inte det minsta underligt att melatonin inte säljs fritt i Sverige. Det är lika logiskt som att testosteron eller estrogen inte säljs fritt. Ständig användning av melatonin kan helt stoppa kroppens egna melatoninproduktion. 

Lekmannens ignorans måste has i åtanke.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Honestyisdead
2013-10-20 00:14
#18

16 jag kommenterade din första mening i 13 som är felaktig. Syftade du enbart på att de inte kan tipsa om billigare alternativ när det gäller mediciner utanför skyddet så måste du skriva det.

tarotlasse
2013-10-20 00:29
#19

Ja men tydligen bara i Sverige eftersom det i övriga världen säljs som ett recept fritt läkemedel eller som naturläkemedel.

Bara i  Sverige  som säljer det som receptbelagt läkemedel så varför är det så mycket farligare för oss Svenskar kan man undra.

Men  jag håller med dig att det är inget att leka med som tidigare när det även här i Sverige såldes som naturläkemedel och som ett hälsokost preparat så fanns inga biverkningar som redovisades vilket man i är väldigt dåliga med när det gäller naturläkemedel.

Som läkemedel är listan på Biverkningarna på Melatonin väldigt lång.

Men inga allvarligare biverkningar är upptagna i den listan.

Att Melatonin kan ge en dåsighet och trötthet ser jag ju inte som en biverkning utan som  en medveten verkan så många av biverkningarna är ju faktiskt det man är ute efter som läkemedel men här  i Sverige ska ju även de tas upp som biverkningar.

Tyvärr gör de Svenska reglerna att det  blir onödigt dyrt här i Sverige för ingen annan som får sälja det i Sverige så  Circadin kostar här i Sverige 7 kr o 76 öre tabletten medans som receptfritt läkemedel i USA kostar 36 öre tabletten.  

Men Melatonin som naturläkemedel är ännu dyrare  och där betalade jag nästan 20 kr tabletten i hälskost affären i Danmark och i England.

Lasse

mrsmrs
2013-10-20 13:21
#20

Att melatonin är receptbelagt är för mig logiskt, men det faktum att det bara kan skrivas ut på licens beror endast på att det inte är ett registrerat läkemedel i sverige. Orkar inte dra hela historien nu, men det handlar om ekonomiska instressen precis som så mycket annat.

Självklart ska apoteket informera om läkemedel oberoende på om de inkluderas i högkostnadsskyddet eller ej?

Annons:
Croatoan
2013-10-31 19:55
#21

Jag ringde Läkemedelsverket angående mina licenspreparat, fick bra info och service därifrån.

mrsmrs
2013-10-31 20:45
#22

Stort tack för tipset! Ska absolut göra det!!!:D

RobinEH
2014-09-05 20:58
#23

Jag tar tillbaka mitt påstående i #17. Inhibering av melatoninproduktion via negativ feedback verkar inte ske vid melatoninsupplementering.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

SSKAnna
2014-09-08 08:53
#24

Kapsel Melatonin på recept med licens ingår förresten  i läkemedelsförmånen (högkostnadsskyddet). Cirkadin gör det dock inte.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: