Annons:
Etikettekonomi
Läst 3789 ggr
zatanica
2013-10-18 06:59

Vill inte vara jag just nu

Dagen började bra, gick upp med sambon och såg att första snön kommit. Gick med honom ut och soppade av bilen, skuttade lite, byggde en liten snögubbe och fotade.

Sedan åkte han och jag gick in.

Då kom jag på att jag skulle kolla om jag fått några pengar. Gått och haft ont i magen i flera månader över just denna dagen. Fyller ju 30 nästa vecka så går från aktivitetsersättning till aktivitetsstöd.

Min kontakt på FK försäkrade att jag skulle få en sista utbetalning med aktivitetsstödet i oktober, hon visade mig på pappret och jag ville tro det.

Gick in på min banksida men där stod de vackra 87 kronorna kvar. Inget mera 😕

Så skulle in på FK och se om det stod något där, men där kommer jag inte in. Ska ha utbetalning den 19 vilket ju är i morgon så då brukar det ju komma på fredagen.

Vill verkligen inte vara en börda för min sambo, vill kunna betala mina få räkningar och betala maten till oss, man vill ju bidra med det lilla man kan. Speciellt som han just nu går runt och är glad för att vi ska få vår nya bil nästa vecka som han längtat efter i evigheter.

Sedan har vi andra saker vi måste spara till, typ dränera huset.

Blir så jävla arg o lessen så jag inte vet vad jag ska göra och man kan ju inte ringa någon ännu.

Vill inte vara en värdelös fattiglapp, hatar det. Trodde faktist att saker skulle kunna bli bättre. Att man skulle få hjälp, jobb ,vad fan som helst så man har en stadig inkomst som droppar in som den ska.

Är fan redo att plugga igen bara för att det ger en stadig ström av några pengar under större delen av året, man kan ju plugga på sommaren med.

Nackdelen man får betala tillbaka, måste i allafall komma ut på arbetsmarknaden, orkar inte känner mig helt slut och vill mest försvinna. Bosätta mig i en hydda i skogen långt åt helvete typ och försvinna från systemet.

Om någon orkat läsa hit, vet ni om aktivitetsersättningen betalas ut i förskott eller i efterskott. FÖrsökt att googla men fått olika svar på det.

Aktivitetsstödet betalas ju ut i efterskott så det ser jag inte förens om lite mer än en månad 😕

Känner mig helt förstörd just nu….

Annons:
Rita-S
2013-10-18 07:08
#1

Förstår att det är jobbigt :( 
Men det är tyvärr så att det inte måste komma i dag bara för att utbetalingsdagen är i morgn.. det kan lika gärna komma på måndag tyvärr.. Försäkringskassan ligger inte under samma avtal och regler som en arbetsgivare där exempelvis lönen skall vara inne på konto "senast och det därmed måste komma sista bankdag före om denna dagen råkar vara helg eller en röd dag. jag har sett min fd-makes utbetalningar komma lite dann och vann både före och efter ett given datum, innimellan dagen innan även om utbetalningen faller på en vanlig veckodag, och i bland efter om den råkar vara sista dag i veckan eller en dag i en helg.  jag tror det mesta av försäkringskassans utbetalningar är i efterskott dessutom, har inte än hör om nåt de utbetalat i förskott.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

zatanica
2013-10-18 07:13
#2

Ja får leva på hoppet att de dyker upp på måndag. Men när man gått som på nålar om man ska få några blir man lite förstörd. Läste igår på deras sida att om den 19 är en lördag ska de betals ut på lördagen.

MEn som sagt man vet ju aldrig. Min stackars svärmor får aldrig sina pengar när hon ska, så vi har flera gånger fått låna ut pengar till henne.

Vi får hålla tummarna för mig helt enkelt.

Tack för att du tog dig tid.

zatanica
2013-10-18 10:49
#3

Fick kontakt med min handläggare på FK via mejl, hon bad väll typ om ursäkt eller något. För hon tyckte hon varit klar och förklarat för mig att min sista utbetalning med aktivitetsersättning var den 19 september. Sist vi träffades i början av september.

Fast jag vet att jag frågade flera gånger: då får jag alltså en sista utbetalning i oktober? Varje gång sa hon ja, frågade flera gånger på olika vis bara för att vara på den säkra sidan.

Men hon tyckte tydligen hon varit klar med att jag inga pengar skulle få i oktober. Piss apa minst sagt.

Jag som ville försöka med min 1000 nystart när jag fyller 30, men då börjar jag alltså med att vara pankare än en kyrkråtta.

Så jävla less på allt det här så vet inte vad jag ska göra, allt ska man tydligen behöva lösa själv, så jävla trött….

Hade trott att man skulle kunna få lite bättre hjälp, förståelse och vägledning nu med diagnoserna. Men inte så värst. Min kontakt på hab och läkaren är ju snälla, men hur mycket de vill så kan de ju inte hjälpa med allt, dessutom är det ju tidsbrist med då det är förmånga som är i samma sitts, det suger.

Får väll sitta uppe dygnet runt tills mitt examensarbete är klart, sedan plugga igen och skaffa mera studielån.

Någon som vet om man måste betala av på sitt studielån om man börjar plugga med CSN medel igen?

Zaphix
2013-10-18 13:33
#4

Greppar inte hur aktivitetsersättningen kan gå över till aktivitetsstöd.. Är inte aktivitetsersättningen i princip synonymt med sjukersättning, fast lite andra regler och för en annan ålderskategori?

Räknas du numera som icke-sjukskriven och arbetslös?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
2013-10-18 19:34
#5

Japp jag räknas som icke sjukskriven och arbetslös, men hab och läkaren hade velat ha mig sjukskriven ett tag till, de jobbar på det men går ju så segt, och jag vill ju ut o göra något. De jobbar på att jag ska få någon form av förlängd aktivitetsersättning eftersom jag fick diagnos sent och inte direkt hunnit få nytta av alla fördelar med aktivitetsersättningen.

Zaphix
2013-10-18 20:30
#6

Okej. Så jobb är inte ett alternativ nu eller är det "bara" att du inte hittat något?

Försöker förstå din situation lite. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
zatanica
2013-10-19 18:09
#7

Fick ju Asperger diagnosen i maj förra året och i typ junii,juli något fick jag aktivitetsersättning. Sm nu gick ut sista september då jag blir 30 nu i oktober. Har inte hunnit eller fått möjlighet att prova på att jobba eller så då allt ju ska ta sådan tid och jul och sommar tar ju mycket tid då alla är lediga. Så nu från 1 oktober är jag inskriven på arbetsförmedlingen igen och får aktivitetsstöd istället. Har mestadels väldigt dålig erfarenhet från arbetsförmedlingen så blir knäckt bara av det. Det tar så mycket onödig energi. Jobb, är nog ett alternativ från min synvinkel, men för att vara ärlig behöver jag troligen börja försiktigt och sedan öka för att se om jag har någon gräns. Jag går ju gärna alin och sedan kraschar jag. Min kontakt på hab hade velat att jag fick ha aktivitetsersättning i allafall ett år till så att jag kunde prova mig in på arbetsmarknaden på det viset och slippa ont i magen över arbetsförmedlingen och hur de gör och att man inte ens har råd att ta sig till stället man ska praktisera på. Med aktivitetsersättningen så har man ju så mycket mera alternativ att ta sig ut på arbetsmarknaden i sin egen takt och på sina egna villkor.

freequest
2013-10-19 22:54
#8

Aktivitetsersättning betalas ut för nuvarande period.

Dvs. om du får en utbetalning den 18 eller 19 oktober så är det mellan perioden 18/19 oktober - 18/19 november.

Det är med andra ord i förskott :)

zatanica
2013-10-20 15:18
#9

Tack #8, jo jag har ju märkt det nu. Men tycket ju att det vore väldigt enkelt för min kontakt på fk att ha förklarat det för mig.

Kille33
2013-10-20 18:29
#10

Ok, men du nämner att du har Asperger, då skulle troligen hon kunnat ha förklarat det för dig, men du inte tagit in det helt enkelt. Många med dessa diagnoser har ju lite svårare för sociala samspelet och förstå koder och liknande. Även om hon inte sa ORDAGRANNT , så kan hon ha gjort klart det på något annat sätt, som du oturligt nog inte förstod, tråkigt värre.

Du får väl börja arbeta, du kan ju inte vara helt 0% arbetsför, för du klarar av att både skutta runt i snön, bygga snögubbar och sitta på internet och skriva i forum.  

Jag vet, det låter väldigt provocerande, du vill kanske höra att det är synd om dig och att du aldrig kommer kunna arbeta och att alla är dumma mot dig, men tro mig, det kommer inte hjälpa dig i längden att mjäka med dig på det viset. DESSUTOM så har du väldigt mycket mer än vad de flesta har, du har nämligen en sambo, en kärlek, en människa som älskar dig för den du är, ger dig närhet, sex, kramar, beröring, en trygghet som väldigt många, inte minst i din situation, inte alls har.

Så försök se det från det ljusa

Kille33
2013-10-20 18:31
#11

PS. Skriver av egen erfarenhet, har själv AS liknande diagnos och tro mig, man kan betydligt mer än vad som står i de jäkla diagnoserna, låt dig inte dras ner och tro att du är din diagnos, även om det är lätt. Ds

Honestyisdead
2013-10-21 11:05
#12

10 att skutta i snön ett par minuter eller sitta framför dator i hemmets lugna och trygga vrå säger ingenting om hurvida man kan jobba eller inte. Förstår inte heller din kommentar om att ts kanske vill att man ska tycka synd om henne. Hon har inte gett något sådant sken alls. Och oavsett AS eller inte så tror man ju på en person som säger "du får pengar i oktober"

Upp till toppen
Annons: