Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 2446 ggr
lilflaowah
2013-10-19 21:29

hur kan jag stötta honom på bästa sätt?

Hej!

jag är en tjej på 14 år som nu har lite frågor angående förhållande och ADHD. min pojkvän har ADHD och det är ingenting som stör mig så mycket, jag tycker att han är helt underbar och eftersom det inte stör mig så är det inget som jag tänker så mycket på. än så länge har vi inte stött på några problem i vårat förhållande heller (vi har dock bara varit ihop 3 veckor) utan jag är mest intresserad av era erfarenheter o.s.v. det jag är mest fundersam över är hur jag ska kunna stötta honom på bästa sätt. hur ska jag liksom uppmuntra honom att göra det han tycker är kul? jag älskar ju liksom honom så jag vill självklart stötta och finnas där för honom.

en annan sak som jag funderat över (egna erfarenheter från er) hur man ska få det att fungera då jag har fått "diagnosen" överbegåvad OM man längre fram skulle stöta på problem? vad har ni själva stött på för problem? hur löste ni detta?

min pappa har ADHD så själva diagnosen är inget som är så främmande för mig. min pappa har dock inte bott hemma då mina föräldrar skiljde sig när jag var drygt 2 år gammal. han har heller aldrig medicinerat för sin ADHD, vilket min pojkvän gör och det är väl därför den knappt märks.

om ni har annat som har med detta att göra å får ni gärna dela med er av egna erfarenheter o.s.v. ha det så bra!

MvH flickvän som bryr sig om sin älskling <3

Annons:
fluffymind
2013-10-20 16:11
#1

Att stötta och uppmuntra skiljer sig nog inte från att stötta och uppmuntra vilken pojkvän som helst. Jag tror du ska bara njuta av ditt förhållande och se det som ett gemensamt projekt där också du ska stöttas och uppmuntras. Annars blir det ett ojämlikt förhållande där du upplever dig som terapeut och skötare, snarare än partner. Det kan knappast vara så kul för honom heller.

Jag tror att du ska försöka se hans "diagnos" som ett personlighetsdrag, snarare än en sjukdom. I ett annat samhälle med andra typer av krav på människorna, skulle den inte ens ha ställts. Om du ser dig omkring på människor omkring dig, kommer du hitta alla möjliga egenskaper som skiljer dem från dig och från varandra, somliga är morgon- eller kvällsmänniskor, somliga är vimsiga och andra är överdrivet ordningsamma, somliga är lata, andra flitiga. Det mänskliga sättet att vara är oändligt varierat och råkar vi kära ner oss i någon, måste vi få det att fungera, vi måste jämka oss och acceptera våra olikheter.

Jag fick min diagnos sent i livet, vilket betyder att jag levt i flera förhållanden och nu i ett äktenskap med två snart vuxna barn. Jag tror inte något av de förhållandena hade vunnit på att mina flickvänner hade gjort särskilda insatser för min diagnos; däremot har de väl funnit att jag varit stundom okoncentrerad, lite väl impulsiv och mycket glömsk (jag åt ju ingen medicin), men jag har fått anpassa mig till deras egenheter, vilka de nu var. Ingen hade tjänat på att de hade ensidigt fått för sig att se mig som i behov av särskild stöttning. Ett förhållande är alltid särskild stöttning, men den är dubbelriktad, om du förstår hur jag menar.

Äsch, vad jag babblar. Vad jag menar är: din kille är inte knäpp. Njut av ditt förhållande och låt det vara just det, ett förhållande.

Honestyisdead
2013-10-21 11:07
#2

Stötta honom som vilken människa som helst!

missporcelain
2013-10-22 22:43
#3

Jag är under utredning för ADHD och min kille för ADD. Under hela den tiden vi har varit ihop (snart 5 år) så har vi stöttat varandra gällandes jobb och skola. Vi både har ganska lätt för att flyga iväg i tankarna, han fastnar mer och jag blir iställlet väldigt rastlös och "pillig". Jag har fått höra av hans moder att när han gick på BUP förr så var jag en av de positiva saker i hans liv som alltid finns där och stöttar honom. 

Så som tidigare människor har sagt, så bara finns där för honom. Det är nog det största och finaste man kan göra för en annan människa. Visa att du faktiskt finns där och stannar kvar även i de tråkigaste och jobbigaste situationerna. För i slutändan så finns det inget bättre än att må bra med sin partner och uppleva ett fantastiskt liv ihop.

Upp till toppen
Annons: