Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2946 ggr
Xanthic
11/7/13, 10:09 AM

Jobba heltid? Andra alternativ

Jag pluggar just nu till lärare och är klar i januari. Ser fram emot att börja jobba samtidigt som jag är livrädd. Jag är rädd för att jobba heltid då jag, av erfarenhet, inte klarat det så bra tidigare. Jag orkade inte med någonting annat än jobb utan gick direkt hem och somnade på soffan. Det gjorde mig deprimerad (vilket jag iofs har lätt för att bli). Nu har jag dessutom barn. I somras jobbade jag 75% och kände att det passade mig perfekt. Då hade jag ork till familj och vardagsbestyr. Är det någon som vet någonting om alternativ? Jag vet att jag kan gå ner i tid under tiden som jag har små barn men inkomstbortfallet blir ju tyvärr ganska stort också då. Jag är lite inne på att vidareutbilda mig senare för att eventuellt kunna få ett jobb där jag kan styra lite mer över min egen tid. Det kan ju vara både en för- och nackdel då jag egentligen är i stort behov av fasta rutiner. Hur har ni andra gjort? Jag har ADHD med i huvudsak uppmärksamhetsstörning- ADD. /Xanthic

Annons:
zatanica
11/7/13, 11:18 AM
#1

Ja fy för det där, är lite i liknande sits, snart färdig biolog men har ännu inga barn. Är verkligen livrädd har jag insett för att börja jobba, speciellt för heltid för vill inte bli den där zombin som knappt kommer upp på morgonen och inte gör annat än att jobba och sova. Brukar inte heller vara så trevlig att ha att göra med under sådana omständigheter.

Har också satt som mål att jag vill jobba 75% låter rimligt tycker jag.

Har du någon kontakt på typ försäkringskassan eller så? Tänkte att du kunde rådfråga dem om alternativen som du har. Har själv insett att de som "bara" har ADHD lätt trillar mellan stolarna, har man däremot AS också som jag har så får man genast möjligheter som man inte har med bara en ADHD diagnos.

Men kolla omkring och fråga folk.