Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 7828 ggr
Anonym
Anonym
11/11/13, 8:12 PM

Pisseprov ?

någon som vet om de gör pisseprov ( drogtest) när man ska göra diagnos utredning ?

Annons:
Splatter
11/11/13, 9:08 PM
#1

Beror på var du bor. På vissa ställen vill de ha pisseprov men inte på andra.

Anonym
Anonym
11/11/13, 9:19 PM
#2

#1 varför är det så ? Ska gö utredning för Borderline om det har någon betydelse. Gbg bor jag.

Honestyisdead
11/11/13, 9:28 PM
#3

Det är som sagt olika. Handlar väl mest om läkaren. Varför det är olika vet jag inte.

Anonym
Anonym
11/11/13, 9:47 PM
#4

#3 skumt att det skiftar. Det borde ju antingen vara obligatoriskt, eller inte obligatoriskt.

tarotlasse
11/12/13, 3:49 AM
#5

Pissprov är nog gammalt och förlegat i dag.

Dels så kan man se i ett väldigt begränsat tidsperspektiv genom ett urin prov.

Ett blodprov säger så mycket mer och man kan t.ex se exakt hur mycket alkohol du druckit 3 månader bakåt i tiden och det är väldigt exakt.

Droger som cannabis ja det kan man faktiskt enligt sonen som är utbildad medicin tekniker kunna se oavsett när man i livet intog detta och räcker med ett enda intag under livet så sätter det spår i våra blodfetter och går aldrig ur kroppen i gen. Så Mariana och cannabis kan ge skador 40-50 år efter man intog det eftersom det ger för ändringar av en enda gångs användning och det  aldrig lämnar kroppen.  Jag har enorma problem i dag med närminnet och enligt läkarna en kombination av min ADHD och att jag tidigt började missbruka cannabis och det är 30 år sedan nu.

Detta ser man inte i ett urinprov men man  kan alltså se det i ett blodprov.

Jag fick lämna ett spontant  blodprov i våras efter  5 års medicinering av Concerta.

Detta blodbrov visade inte på några droger det senaste året  men det visade på att jag de senaste 3 månaderna hade haft en måttlig alkoholkonsumtion och det blev ett herrans liv på  detta.

För det är nolltolerans av alkohol när man medicinerar med Concerta.  

Concerta och alkohol går inte i hop överhuvudtaget och kan ge oerhörda biverkningar tillsammans därför man är så noggrann med alkotest. När  jag utreddes för ADHD fick jag lämna test varje vecka för att vara garanterat alkohol och drog fri. När man fått diagnos  och har man då fått en medicinering så kan man göra spontana tester precis när som helst i livet för att se att man inte intar droger eller  alkohol eftersom de kan vara så farligt med dessa kombinationer.  När nu mitt blodprov visade på en måttlig kommunikation av alkohol. ledde detta att jag under 3 månader fick gå på regelbundna alkotester och efter dessa 3 månader så ytterligare ett blodprov för ett långtids test på 3 månader.

Hade inte det visat på noll hade det dragit in min Concerta medicinering.

Dessa spontan tester kan drabba precis vem som helst som medicinerar med centralstimulerande medicin. Vet personer som aldrig tagit droger eller druckit en enda droppe alkohol i hela sitt liv som blivit kallade till test och de har tyckt detta varit oerhört kränkande att behöva lämna dessa tester. Men ett krav från socialstyrelsen om man ska få medicinera med centralstimulerande läkemedel.

Men som sagt  en helt befogad  test eftersom Concerta Ritalina Metamina kombinerat med alkohol kan i värsta fall ge dödliga komplikationer.  

Lasse

Honestyisdead
11/12/13, 7:56 AM
#6

5 det är fortfarande inte blodprov som kan visa att du tog mariuana för tex fem år sedan. Det är bara en kort tid efter som blodprov visar sådant. För att se längre bak i tiden krävs andra tester som är väldigt dyra. Och mug veterligen görs ytterst sällan om alls.

Annons:
tarotlasse
11/12/13, 4:27 PM
#7

#6  Man an se detta i våra fett vävnader och nu mer även i blodfetter .

Som du säger då dessa tester på långtid för cannabis görs inte för det är som sagt vad väldigt dyra att göra.

Det är väl knappast intressant heller för en ADHD utredning eller Concerta medicinering . Utan då är man ju bara intresserad av den närmaste tiden.

Jo det har du nog rätt  i med urinprovet för kom på att jag fick lämna båda delarna sist. I våras var det en jäkla massa skit dom testade mig  för när jag utreddes på soc tyckte gubben där att jag var förvirrad och frånvarande under samtalet  och det kunde bara bero på missbruk påstod han.  Men så kan man vara med ADHD och utan 3 dygns sömn. Men han såg i pappren att jag missbrukat narkotika 20 år tidigare och krävde då drogtester

Anonym
Anonym
11/12/13, 5:39 PM
#8

#7 Men kan dom kräva drogtest  ? Vad händer om man nu skulle vägra ?  Att cannabis sitter kvar i fetter visste jag , men hade för mig att det bara satte i i några månader. Och hade ingen aning om att man kunde se SÅ långt tillbaka genom ett blodprov, det låter ju helt.. osannolikt.

Honestyisdead
11/12/13, 6:50 PM
#9

Det är som sagt inte genom blodprov. Det är fettvävnadstest och hårtester. Tror du kan bli nekad utredning om du säger nej. Men varför skulle du det?

Anonym
Anonym
11/12/13, 7:23 PM
#10

jaha okej . Men syns väl fortf i pisseprovet om man tagit nåt ?
Är lite rädd, för jag rökte cannabis för någon vecka sen, vilket jag inte brukar annars.. och tänkte inte alls på utredningen.

Honestyisdead
11/12/13, 8:07 PM
#11

Visar testet något lär du få pissa rent några gånger innan utredning. De vill att man är helt klar vid utredning. Dock är det ju inte säkert du behöver göra det. Jag behövde inte.

mrsmrs
11/12/13, 11:10 PM
#12

Jag fick lämna pissprov under utredningen. Å andra sidan så är det ju jäkligt vanligt att ADHD:are självmedicinerar, så på så vis kan jag tänka mig att pissprovets resultat kanske kan vara av värde (dock rel. litet antar jag??) i utredningen eftersom det rent statistiskt skulle kunna utgöra ett symptom på ADHD?

Honestyisdead
11/13/13, 6:56 AM
#13

12 jag gjorde också ADHD utredning.

Annons:
Anonym
Anonym
11/13/13, 8:15 AM
#14

Men nu är det ju inte ADHD utredning jag ska göra. Utan Borderline och eventuellt aspberger (inget säkert än) då jag bara varit på första mötet.
Men det kanske är samma sorts utredning ?

Honestyisdead
11/13/13, 11:44 AM
#15

14 och som sagt är det olika beroende på var man gör sina utredningar.

Anonym
Anonym
11/13/13, 1:16 PM
#16

#15 okej ! Får vara ärlig mot dom och säga som det är. Att ljuga lönar sig inte.

mrsmrs
11/13/13, 5:08 PM
#17

#14 alright, läste bara första posten! är inget proffs på det här alltså… men om det görs ett pissprov så har jag för mig att man åtminstonde har rätt att på reda på att det kommer drogcheckas, i förväg. Ett par veckor borde dock räcka för att vara clean i urinen, speciellt eftersom det var ett enstaka tillfälla, och du inte brukar röka annars. Håller alla tummar för dig! Och kan inte annat än att hålla med föregående om att det säkerligen kan variera svinmycket mellan olika mottagningar ang. hur man ser/hanterar drog-relaterade saker.

en sak som är säker, är i alla fall att ingen mår bättre av att man oroar sig! hvar lite i samma sits (utan att gå in närmre) inför min utredning, men jag var ren och ångrade plötsligt hur mycket energi jag hade lagt ner på att oroa mig i väntan på provresultatet. Så, lycka till å ta hand om dig :)

Anonym
Anonym
11/13/13, 7:08 PM
#18

#17 Tack för ett peppande inlägg ! Behöver det, jag stressar ihjäl mig haha. Jag återkommer i denna tråd om hur det går, om jag kommer ihåg :P . Men ni får väldigt gärna fortsätta skriva och sådär !

Honestyisdead
11/13/13, 7:30 PM
#19

17 att varna före pisseprov låtrr konstigt. De jag känner har fått göra det oförberedda.

mrsmrs
11/13/13, 9:15 PM
#20

#19 hmm… okej. jag fick reda på det på ett förberedande samtal innan själva utredningen drog igång. fick inte reda på exakt när det skulle göras, men att det ingick i utredningen och skulle lämnas en av utredningstillfällena. jag kan ha fått det om bakfoten, det kanske helt enkelt är olika vid olika mottagnignar :)

Annons:
mrsmrs
11/13/13, 9:16 PM
#21

#17 så lite så, lycka till! ;)

Upp till toppen
Annons: