Annons:
Etikettverklighetsberättelser
Läst 900 ggr
zatanica
2013-11-12 11:11

Krångla till saker?

Är det fler än jag här som krånglar till saker i onödan?

Insåg just att jag gör det, ska jag sticka en mössa kan jag inte bara sticka en mössa. Måste alltid prova att göra det på något nytt vis, nya konstiga färgkombinationer exempelvis. Kan inte bara göra de modeller som jag vet fungerar att sälja och som går snabbt att göra. Måste heltiden ha en utmaning. Utmaningen i detta exempel blir både att det ska bli ett bra resultat, garnet ska räcka till och jag ska ha något som jag kan sälja på en julmarknad som jag ska vara med på den 30 november.

Ett annat exempel, mitt examensarbete, kunde ju inte bara valt något enkelt som jag just insåg att min bror gjort, han skrev om låglandsvicenter, läs lite böcker och skriv, enkelt som sjutton.

Men jag jag väljer ett ämne (svamparnas betydelse för våra svenska barrskogar) Finns typ ingen information i bok form, svårt att hitta på nätet, lite forskning gjord. Typ sjukt svårt för någon som redan har svårt att komma igång. Slutsatts krånglar till det. Slutsatts två varför var jag tvungen att ha med en undersökning också, jo så jag känner mig duktig tror jag att jag faktist har gjort något, känns så simpelt annars. Varför vill jag ha med ett litet häfte med om svampekologi för vem som nu kan tänkas vilja ha det… jo för att jag ska krångla till allt och överarbeta när man kan göra saker så mycket enklare.

Ska jag dammsuga kan jag inte bara dammsuga, måste krångla till även det, börja i rätt ände och först damma även om det behövs eller inte, flytta på saker i en viss ordning, irriterande skit i det lixom och dammsug för bövelen hur svårt kan det vara.

NÄ jag får nog arbeta på detta med att krångla till saker i onödan.

Annons:
silversol35
2013-11-12 14:12
#1

Känner igen mig. Det är nog lite för att det är mer intressant att t ex skriva om ett krångligare ämne eller sticka ngt som man itne stickat hundra ggr förut. Nyhetens behag.

Vad gäller städningen så blri det för mig ett stort oöverskådligt projekt där jag inte vet hur jag ska börja, det är därför det blir antingen inte färdigt (för höga mål) eller hafsigt (vad jag egentligen orkar).

zatanica
2013-11-12 14:19
#2

Jo du har nog rätt med nyhetens behag där 🙂Har aldrig klarat av tråkiga saker, risken är då att jag bara somnar eller inte gör det, läs skjuter på det i all evinnerlig tid.

Städningen är också ett oöverskådligt projekt för mig som jag tycker aldrig blir klart, det är ständigt pågående och så otacksamt.

silversol35
2013-11-12 14:42
#3

Nä, tråkiga saker blir gärna inte gjorda…

Har också svårt med det där med städning, diskning osv som liksom "aldrig tar slut" och börjar om igen varje dag/vecka. Det är väl det där med att ha svårt med uppgifter som inte är avgränsade. Jag har kommit på att det bästa för mig är att göra lite i taget, t ex tvätta av handfatet en dag, tvätta en annan, dammsuga en annan. Då blir det så kort tid så att jag kan tänka "det är snart klart, det här tråkiga".

zatanica
2013-11-12 14:44
#4

Jo försöker lite så jag med, men har ju fortfarande den där ständiga känslan som kryper runt att nu måste jag diska igen, eller nu ska handfatet städas ur. Måste ju på något vis alltid tänka på det för att inte glömma bort det.

silversol35
2013-11-12 15:13
#5

Jag glömmer bort det… Och så kommer jag på det när jag ser det… och så glömmer jag bort det… och så kommer jag på det när jag ser det.. osv osv osv…😂

Måste göra grejerna direkt, annars vet jag att det är borta nästa sekund, På mig funkar påminnelse på mobilen, det svåra är att inte skjuta upp det ändå…. 😎

mrsmrs
2013-11-13 17:15
#6

haha igenkänningsfaktor 100%! sitter just nu med en uppgift i litteraturhistoria - att på max 5 sidor formulera sina refletioner kring en specifik bok…

…och här sitter jag nu med hittills 28 sidor som inkluderar en analys per kapitel i boken, ett djupgående författarporträtt, an analys av bokens teman i relation till epokens politiska klimat, individuella analyser av alla bokens karaktärer….

AND SO ON! Man blir lite trött på sig själv alltså….

Annons:
Cragan
2013-11-13 18:00
#7

känner nog igen sig lite 😛

skulle skriva program i skolan för att svarva ner en pinne lite o slå gängor i den  runt 20 block(punkter) blev det för dom flesta (använde automatiska funktioner för gängor då)
för mig blev det över 200 block då jag skrev ut allt maskinen skulle göra o räknade ut alla hastigheter osv ist för o använda dom automatiska funktioner 🤪

Line333
2013-11-13 18:07
#8

Ja! Precis så som du beskriver, Zatanica, och också mrsmrs i #6 fungerar jag också. Jag måste göra allt lite personligt, lite mer, lite annorlunda. Allt blir för mycket, för ambitiöst och sedan kan jag inte ro iland de stora projekten. Och ingen annan kan hjälpa mig heller. "Gör det enkelt" säger folk, och det är ju det jag vill men inte kan. Varenda tenta då jag pluggade, och fortfarande har jag uppsatser som släpar efter en oavslutad utbildning.

Jag försöker verkligen förenkla och lösa problem och uppgifter på ett enklare sätt, men det är mer som om jag inte förstår hur jag ska göra då. Jag tänker krångligt helt enkelt.

zatanica
2013-11-14 10:10
#9

Ja man vet ju lite om hur man är, man tänker varje gång att nu ska jag inte krångla till det. Gör det enkelt för engångs skull. Men icke där sitter man och vet som sagt inte hur man ska ro det iland. Så irriterande att man aldrig verkar lära sig.

Upp till toppen
Annons: