Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2642 ggr
fuckmybrain
2013-11-16 14:29

En vecka på Concerta har förstört allt för mig

Åt Concerta i en vecka men tvingades sluta pga enorm ångest men framförallt panik attacker. Har varit utan nu i några dagar men ångesten och panikattackerja kvarstår. Har före Concertan inte haft attacker på flera år. Även fått cuicid tankar. Letade fakta om detta och hittade att vissa central stimulerande medicin kan orsaka abstinens och utsättnings symptom i form av just panikattacker. Så nu äter jag xanor igen vilket jag inte behövt på väldigt länge. Blir så arg då läraren sa att det inte var nå problem att sluta med Concerta. Har även dem kända stötarna i huvudet som man kan få efter man ätit SSRI. Nu vill läkarn att jag ska prova Ritalin men jag är livrädd. Känner mig som en försöks kanin. Mest.rädd för att biverkningarja blir så kraftiga och sitter i så länge fastän jag slutat. Nån som har erfarenhet av detta.????

Annons:
mrsmrs
2013-11-16 14:43
#1

så tråkigt att höra! vilken dos började du på?:(

silversol35
2013-11-16 19:38
#2

Jag fick först Concerta - vilket jäkla rävgift! Jag tog en kapsle, sedan låg jag i soffan hela dagen med synpåverkan och skum "kroppslig" ångest, alltså den satt i kroppen men jag kände mig inte ångestfylld. Kunde inte röra mig kändes det som. Ringde till läkaren och sa att den medicinen tänekr jag inte ta fler gånger. Fick prova Ritalin och det funkar hur bra som helst. Så det kan vara en stor skillnad.

SS-Henke
2013-11-16 22:44
#3

Det är väldigt individuellt hur man reagerar på olika mediciner. Synd att många läkare verkar ha svårt att inse det bara…

Stressfia
2013-11-17 09:43
#4

Jag mår skit = ångest, blir inåtvänd, deprimerad mm av Concerta när den går ur. Blir mer och mer deppad med under tiden jag går på Concerta. Tar ett par dgr innan jag börjar må bättre igen. Concerta för mig är som rävgift! Medikinet som dessvärre bara sitter i lite över tre tim mår jag bättre på men känner ändå när den går ur. Blir lite inåtvänd och låg. Mildare än Concerta!!!

fuckmybrain
2013-11-17 10:23
#5

#1 Började p 18 mg i fem dagar men effekten var så liten så jag fick höja till 36. #2 Konstigt hur samma ämne kan fungera så olika. Men det kkänns ändå sim att spela rysk rolett. Är inte så bekväm i kombinationen panikångest och suicid tankar. Huaa…

graleh
2013-11-17 18:20
#6

Jag blev likadan efter Concerta och kände mig också som en försökskanin. Jag orkade inte testa så mycket mer mediciner. Ångesten lade sig efter några dagar.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Honestyisdead
2013-11-17 19:07
#7

En till som mådde skit rent ut sagt av Concerta.
det står att den medicinen inte ska ges till folk med depression och ångest som förflutet. Risken är då att man får tillbaka det igen.

fuckmybrain
2013-11-17 22:16
#8

#7 Jag har också läst det men läkarn sa till mig att hon var så övertygad on att Concerta skulle göra mig ångest fri. Vilket bullshit

graleh
2014-02-02 14:33
#9

#7> Är det sant? Så jävla bra läkare jag hade då - not. Om ångest och depressioner präglat ens liv och de ger en sådant känns det jävligt lame. Jag visste inte det var så, faktiskt.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

tarotlasse
2014-02-02 15:26
#10

För mig var det raka motsatsen jag fick sluta med min tidigare medicin och var tvungen att vara ren från denna minst två veckor innan jag började med Concerta eftersom de inte går i hop med varandra.

Däremot så dessa två veckors uppehåll efter nedtrappning  var ju ett h-vete med depresion och ångest.

När jag började med Concerta försvann depresionen och ångesten igen.

Samma när jag glömmer att ta concertan ngn dag elelr naär ja höll upp med medicineringen i 10 dagar vid en utlands resa så åerkom depressionen och ångesten om jag hade innan jag tog Concertan

Concerta har använts i Sverige sedan 1968 utan att visa några som helst utsättnings symptom under dessa år.

Däremot kan problemen man medicinerar emot återkomma när man slutar med Concertan och inga konstigheter med det. 

Slutar man med t.ex insulin så ökar ju blodsockret igen utan att det klassas som utsättnings symptom.  

Inte heller den vetenskapliga forskningen kan visa på några utsättnings symptom förutom en lättare huvudvärk i ett par dagar när man slutar med Concerta.

Kaffe ger betydligt värre utsättnings symptom en vad Concerta ger.

Ritalin och Concerta är exakt samma läkemedel Mentylfenidat det är bara olika styrkor och olika verknings tid annars samma medicin.

Lasse

[Rumpstek]
2014-02-02 17:24
#11

Någon annan medicin kanske fungerar bättre på dig? Du kanske ska få något annat än centralstimulerade, det finns annan medicin.

Jeis01
2020-09-02 15:28
#12

Fuckmy brain är du kvar

Honestyisdead
2020-09-02 16:00
#13

#12 Har inte varit inne sedan 2015

Annons:
Upp till toppen
Annons: