Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7636 ggr
morbid-doll
11/18/13, 9:16 PM

vilka mediciner?

hej.. jag går änsålänge bara på udredning för add/adhd och Asperger..men dom säger att jag med stor sannorlikhet har ADD eller adhd…men dom fråga mig hur min inställning till medicinering är.. och jag vet juh inte vilka man kan få.. Concerta är den jag vet men det verkar som om dom flesta inte mår bra av den? så jag frågar nu om ni kanske vill skriva lite  vilken ni använder nu och vilka ni prövat innan ni fick denna? och för och nackdelar kanske? tack så mkt =)//anna

Annons:
Bexie
11/18/13, 9:44 PM
#1

Jag har provat Concerta, Ritalin, Medikinet och Metamina.

Började med Concerta och fick över 100 mg utan att det hjälpte något vidare. Sedan provade jag Ritalin som inte heller hjälpte mig särskilt mycket trots maxdos. Efter det fick jag prova både Concerta och Ritalin tillsammans med Medikinet som komplement, men inte heller funkade det något bra.

Så efter ett par år med vanliga ADHD-mediciner fick jag licens från läkemedelsverket för att använda ett preparat som heter Metamina, vilket jag tycker fungerar väldigt bra för mig.

Men kom ihåg att det är olika för alla. Jag känner väldigt många som tycker Concerta, Ritalin eller Medikinet fungerar väldigt bra, så det varierar från person till person.

Annat man också ska tänka på är att medicin bara är ett hjälpmedel, inget botemedel, så alla symptom kanske inte försvinner eller förbättras med medicinering.

morbid-doll
11/19/13, 3:07 PM
#2

tack för svar=) nej jag e fullt medveten om att d inte botar men d kan lindra. jag e nervös över concertan för det e juh inte rekomenderat om man haft psykisksjukdom eller ångest sjukdom..vilket jag haft..men verkar som endel läkare inte tar hänsyn till då å skriver ut iaf.. ja  jag ska till utredningen på torsdag igen så då ska jag ta å fråga lite om det=)

Jag Själv
11/20/13, 6:51 AM
#3

Jag går fortfarande in mig på Concerta. Hungrig 24/7. Får frågan: Är du gravid av vänner och familj. Jag har också på den fått en otroligt omättad sexlust. Båda har min läkare aldrig haft någon patient ned :S Förmodligen övergående vid rätt inställd dos. Men efekten är olika för alla. Jag får ta 2 ggr dag och effekten dalar fort och jag hoppas på höjning och tom kanske få en kortverkande till kvällen. Jag har gjort 4 höjningar ca sedan aug-sep. Jag har heller inga problem med nattsömnen som många kan få.

morbid-doll
11/20/13, 10:56 AM
#4

ohh.. ja d e juh d jag e rädd för..sover redan skit.. men läste på fass att Concerta sätter man oftast inte in på vuxna eller om du har haft psykiska eller ångest problem men märker att läkare ger d ändå??   läste lite om biverkningar mm..å den listan va faan inte liten…  får jag mer sexlust blir jag nog galen då den redan e ganska stor..men matlusten får gärna avta lite då jag har extra kilon å ta av ;)  åå samtidigt som jag är nervös känner jag att d  e rätt spännande detta..  men jag känner att jag inte vill ha för många biverkningar då jag måste funka då jag e ensamstående med barn..  ja jag går in med inställningen att jag kan alltid pröva..gillar jag d inte eller funkar d inte  efter att gett d några månader så får jag väll byta helt enkelt…

fuckmybrain
11/20/13, 11:15 AM
#5

Provade Concerta men fick ångest, panikångest och. Blev deppig. Första dagen på Ritalin depå 20 nu. Känner mig ångestladdat redan. Förstår inte heller att det står i fass att man inte ska använda dessa preparat om man har ångest problem men ändå skriver läkarna ut det. Min läkare sa tom att min ångest förmodligen skulle försvinna med Concerta. Knappast , allt blev bara värre.

fuckmybrain
11/20/13, 11:21 AM
#6

Ja och har man barn är det inte direkt så att man kan stå ut ned biverkningar som text panikångest. Jag tog mig inte ens till affären så slutade fort med concertan. Men värstär att det tar ett tag innan alla biverkningar ger sig efter man slutat med skiten. Jag låg apatisk sängen i fem dagar. Som tur var det pappa vecka så jag var då barnfri.

Annons:
amandabashiri
11/20/13, 10:17 PM
#7

Åt Concerta ett tag, men fick krampattacker i magen flera gånger, muntorrhet, yrsel, illamående, tappade aptiten osv … Nu går jag på Ritalin 40 mg och det fungerar utmärkt 😃
Men det är olika för alla. Du kan inte läsa på om vilken medicin du ska testa. Concerta kanske fungerar för dig utan problem.
MEN, jag var, innan jag började medicinera, också diagnostiserad ångest och nedstämdhet. Är nästan helt säker på att mitt magonda härstammade därifrån (i samband med concertan alltså…).
När du fått din diagnos rekommenderar utredarna oftast att man börjar med Concerta. Så testa med det de erbjuder. Det brukar ta ett tag innan man har en stabil och fungerande dos. För mig tog det ett och ett halvt år 🤦‍♂️

morbid-doll
11/21/13, 9:30 PM
#8

jag tog upp d lite snabbt idag när jag var där och gjorde näst sissta dagen med alla tester..  men läkaren sa då att d fanns..nu kommer jag inte ihåg vad den hette… en annan ialla fall som vi kan testa före för han förståd att med min psykiska bakgrund så kanske inte Concerta va ultimat.. men vi skulle diskutera detta mer när vi nu har avstämmningsmötet den 17 december å jag får reda på vad dom kommit fram till…..   ja jag e helt ensamstående så d går lixom inte att bli såpass dålig.. d ska inte min dotter uppleva!  men bara en tanke.. kan man kombinera Concerta med antidepp medicin? eller måste man ta Concerta rent för å se att den hjälper?

amandabashiri
11/21/13, 10:05 PM
#9

#8 För mig fungerade Concerta och tryptizol (''antidepp'') inte alls ihop. Blev ännu mer deppig och somsagt massa andra biverkningar.
Nu äter jag då Ritalin ihop med sertralin, ungefärlig motsvarighet till tryptizol och det fungerar utmärkt.

Zaphix
11/21/13, 10:50 PM
#10

Haft mycket problem med ångest och depressioner tidigare, har rätt mycket problem med ångest fortfarande, men inte i lika hög grad.

Äter Concerta och Ritalin med goda resultat, rätt hög dos av Concerta verkar det som och påfyllnad med Ritalin under dagen.

Har inga större biverkningar. Stammar lite mer nu än innan concertan och jag misstänker att det är den som gjort att mitt minne blivit sämre. Men fördelarna uppväger nackdelarna utan tvekan.

Jag äter två olika antidepp, lyrica mot ångesten och endel sömntabletter utöver concertan och ritalinet.

Verkar på de läkare jag träffat på att Concerta och Ritalin hjälper de flesta som har ADHD.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mrsmrs
11/21/13, 10:55 PM
#11

Jag har bra erfarenheter av Concerta! Enda biverkan är att min aptit minskat, samt att jag ibland kan vara lite illamående på mornarna!

morbid-doll
11/22/13, 10:01 AM
#12

ja d va  tryptizol han nämde=)  ja jag får helt enkelt se… ååå dåligt minne.. har juh redan fan teflon minne-. iget fastnar hahah så skulle jag få sämre blir jag som en guldfisk hahaha   men skulle inte ha nått emot minskad aptit då jag klassas som lite överviktig hahah men men d e väll bara å pröva å se..men blir biverkningarna för jävliga å d går ut över barnet då slutar jag med en gång.. sen vet jag juh inte om dom sätter ADHD på mig eller add… det vet jag den 17! =)

lisasss
11/26/13, 1:55 PM
#13

Började med Concerta men hade ALLTID kväljningar samt världens ångest när den gick ur kroppen. Bytte till Ritalin, fick samma ångest av den så bytte tillbaks till Concerta (?!) funkade såklart inte den gången heller så fick equasym som jag nu äter och det funkar bra, till saken hör att jag är allergisk mot mjölkprotein och equasym var tydligen den enda som inte innehöll det, så jag har som inget val där men som tur är fungerar det ju utmärkt!
Många äter ju Concerta och är nöjda med det men jag personligen äter hellre något som går ur kroppen tidigare så att du hellre kan fylla på dosen på eftermiddagen, samt ändå kunna ta den om du vaknar 13.00 en dag :)

Annons:
morbid-doll
11/26/13, 8:02 PM
#14

ja påfyllnads grejen verkar bäst.. vill juh inte bli helt dålig om man råkar ta försent eller något..  men men idag va iaf sista test dagen och vi gick igenom testerna men han ville inte säga med säker het vad han kommit fram till utan d får jag vänta med tills dom pratat med varandra… men han sa att han kan tänka sig att jag får ADHD eller ADD diagnos för d känner man när man träffar mig.. jag lyckades "skruva upp" honnom oxå så han gick igenom sakerna i min takt=) hahah   med viss autistisk problematik? d måste betyda att jag har drag av AS men inte tillräckligt mkt för att få den diagnosen?  aja d återstår å se nu väntar jag på att få kallelse till slutmötet =)

Splatter
11/27/13, 12:54 PM
#15

Metylfenidat:

Concerta suger, fungerar inte som det ska.

Ritalin gör sitt jobb och är stabilt, men ger hög puls och andra biverkningar. 

Lisdexamfetamin, Elvanse. Det fungerar ibland och inte andra dagar. Knappt några biverkningar när det fungerar, när det inte funkar är jag sömnig och deppig. Blir inte klok på det här, men är i en testfas fortfarande.

fuckmybrain
11/27/13, 7:55 PM
#16

Nu har jag lagt ner ritalinet också. Funkade bättre än Concertan men när den gick ut fick jag enorm ångest och efter några dagar blev jag paranoid. Fy fan vilka sjuka tankar och känslor jag hade.

solskugga
11/27/13, 10:03 PM
#17

Har Concerta. Första tiden en del problem med yrsel, hjärtklappning. Men det gick över. Har höjt successivt och nu förmodligen kommit upp i rätt dos. Tar på förmiddan och eftermiddan. Har haft mkt problem med ångest, depression, sömnstörningar mm i flera år. Men det har inte blivit värre efter jag börjat med Concerta. Tvärt om.

För mig funkar Concerta mkt bra. Jag har lättare att klara stress och påfrestningar. Får mer ork att klara av vardagens sysslor. Har ingen ADHD diagnos, men fick prova Concerta utifrån Asperger/utbrändhet/bipolär problematik (vet inte riktigt själv viken av diagnoserna som det baserades på).

Den enda biverkning som jag märkt av är ngt minskad aptit, men eftersom jag gått upp mkt av en annan medicin tidigare så ser jag det som positivt.🙂 Märker inga effekter alls när den går ur kroppen, utom möjligen att jag känner av hungern lite tydligare.

Men som alla andra skriver så är det MYCKET olika hur man reagerar på mediciner. Har en vän som tar Ritalin och han beskriver att han får stark ångest när effekten släpper. Men jag har för mig att det finns olika sorter av dessa mediciner. De som utsöndras långsamt under dagen o de som snabbare ger effekt o sen snabbare går ur. Nåt att fråga om kanske?

Mitt råd är helt enkelt, prova om du har problematik som Concerta skulle kunna hjälpa dig med. Avvakta ett tag (det kan vara jobbigt med olika symtom första veckorna) och se hur det fungerar för just dig. En bra och tät kontakt med nån inom sjukvården, som kan göra utvärderingar är viktigt.

Sen är det ju bara du själv som kan avgöra om du blir hjälpt av Concerta (eller nån annan medicin). Bry dig inte så mkt om andras erfarenheter. 

Jag har t.ex. provat Lyrica, som nån nämnde, och för mig var det . Jag blev helt likgiltig inför precis allt. Som en zombie.. Om inte anhöriga och personal reagerat så hade jag tagit det än, för jag brydde mig inte ens om att jag var likgiltig..Förbryllad Men jag vet att många andra blir mkt hjälpta av det.

(och jag vet att jag nästan alltid skriver för låååånga inlägg…☺️sorry)

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

ADHDharjag
11/27/13, 10:24 PM
#18

Håller på med utredning för ADHD. Självmedicinerar med 5 koppar kaffe och 4 Red Bull 😃 blir lugn och ångestfri av koffein.

morbid-doll
11/29/13, 10:12 PM
#19

ja naturligt vis kommer jag pröva d dom föreslår.. men vill bara veta folks erfarenheter å sådära.. å jag blir inte vad kan man säga..hypokondrisk å tror jag får allt detta=)  utan bara orolig ifall d blir så med tanke på att jag har barn å e helt själv så kan jag inte bli dålig..    kaffe dricker jag inte men mkt cola å energidryck..  tyvärr har d ingen påverkan på mig åt nått håll.. tror jag inte iaf.. inte vad jag märkt..

kaninus
12/4/13, 7:53 PM
#20

#15 

så kan man ju inte riktigt säga. Jag äter Concerta och har gjort det i 8 år och det fungerar jätte bra!

Annons:
Splatter
12/5/13, 2:31 PM
#21

#20 Självklart menade jag att det var värdelöst för mig. Det funkar jättebra för många, och då bör man helt klart fortsätta med det! 

Men jag vill inte ha Concerta. Usch.

morbid-doll
12/6/13, 11:38 AM
#22

jag bryr mig inte i vadjag får bara jag inte får massa biverkningar..hade kunnat stå ut med dom om jag vart själv men nu har jag barn.. en biverkning jag gärna tar dock e viktminskning hahahah

[hihat]
12/7/13, 11:20 PM
#23

hej har haft mkt problem med ångest ,depressioner, sömnproblem och missbruk i mitt liv.. har diagnos adhd/dysleksi tar 54 mg Concerta och 20 mg citalopram….och det funkar utmärkt för mig förutom aptiten…men det står jag ut med ..har även provat ritalina 40 mg den va bra men inte lika bra som concerta….däremot när jag hade lägre dos Concerta fick jag ångest och illamående blev helt slut när den gick ur kroppen… har även kedjetäcke som gör att jag sover hela natten och inte vaknar efter 3 timmar och sätter igång projekt mitt i natta och är helt slut när dagen börjar…utredningen gick mycket bra och tog ett halvår ungefär…min överläkare är grymt angelägen om att jag ska få en bättre tillvaro ….han tar sig verkligen tid för mig . men det gäller att vara helt ärlig när man gör alla skattningar och samtal…. medicin och vilken dos är verkligen personliga…… sen är medicinen ett hjälpmedel och inget botemedel…… för mig gör medicinen bla att jag gör klart saker, åtaganden och inte hoppar runt bland hundra andra grejor samtidigt och inget blir klart…bättre fokus kort sagt. Blir inte så djävla arg och otrevlig och ställer till med jobbiga situationer….orkar åka in till den stora staden och va där i ett par timmar utan att få panik över alla intryck och åka hem efter en kvart…mina få vänner har märkt att jag är mera harmonisk nu och inte så speedad som jag alltid va förr innan jag fick diagnos och medicin….Jag är musiker ,Trumslagare och när jag sitter i studion så orkar jag betydligt mer nu ….innan medicinen fixade jag på min höjd att sätta max två låtar sen va jag helt slut och måste hem å vila….men nu märker jag inte av det längre.. sätter betydligt fler tagningar nu och behöver inte åka hem och vila…även när jag övar så märker jag att mitt fokus är mycket bättre ..nu når jag mina uppsatta mål betydligt snabbare och bra blir det, hoppas denna långa text ger lite info för dig, anna….annars hör av dig …../hihat

morbid-doll
12/9/13, 1:28 PM
#24

tack för en mkt bra läsning=) jaa jag e väldigt vimsig som jag brukar säga.. tappar tråden ofta..får tankestop..har 1000 ggr på gång samtidigt.. sover som en kratta vaknar 5-6 ggr per natt..hjärnan e på högvarv heeela tin..vilket gör att jag e super trött.. ja  d e så d märks på mig att jag blir speedad.. jag brukar inte bry mig men ibland känner to jag att jag e sååå upp i varv å kan inte komma ner.. sitta å fika e juh inget alternativ för mig tex..när jag fikat klar vill jag gå… medans vänner vill sitta å prata i timmar..blaahh men hoppas i vilket fall vad d än blir att d ska hjälpa mig med sömn å att bli mer lugn….

Jebie
12/12/13, 12:45 AM
#25

Hej, jag har ADD, alltså hypoaktiv. Jag har Concerta 54mg på morgonen och 18 mg vid lunch, medicinerat i ca 5månader. Har inte provat något Concerta än. Min syster som har medicinerat i tre år har sedan en liten tid Cipramil mot depression (samt Concerta), och hon upplever att nu fungerar hennes Concerta mkt bättre och jämnare. Hon har oxå medikinet ibland men upplever att concertan känns bättre, inte hjärtklappning och huvudvärk som hon får av det mer snabbverkande. De enda biverkningar jag själv haft av Concerta var lite ont i magen max 3-4 gånger i början, i samband med lunchen, typ som om jag ätit för mycket. Sen återgick allt t normala. Jag äter varken mer eller mindre nu och har inte gått ner eller upp i vikt. Vid några tillfällen känt mig stel i käke/hals i samband m doshöjning, en stelhet som varat i max 2 timmar. Det jobbiga är den timme som det tar då dosen går ur kroppen, under den timmen känner jag mig matt, extremt trött, helt omöjligt att fatta beslut, (värre än vanligt hehe) tom i huvudet… Är fortfarande inte nöjd med dagsdosen eftersom den går ur redan vid lunch, och lunchdosen räcker inte ens till kvällen utan börjar gå ur ca 17. Innebär för mig endast 3 timmar på en hel dag som jag känner jag är normalt pigg och funkar ok. Eftersom jag blir så trött på eftermiddagen vilar jag och så blir det svårare att somna på kvällen… Väntar på besked/tid för samtal m läkaren för att se vad vi ska hitta på m doseringen. Lycka till med allt!

Jebie
12/12/13, 12:47 AM
#26

*har inte provat något annat än Concerta än, skulle det stå…

morbid-doll
12/13/13, 11:24 PM
#27

ååhh jag bara går å väntar å väntar å hoppas dom håller d datumet dom sa (den 17)  borde få sms på söndag om att jag ska dit! nu vill jag igång med allt… men medicineringen får vänta till efter nyår innanjag börjar om jag börjar^^

Annons:
7Bella?
12/14/13, 9:43 PM
#28

i början kan ångesten bli värre men e oftast övergående.. i annat fall kanske man behöver ett komplement just för ångesten.. :/ så blev ja tillsagd å så blev de… står man ut lite så.

Hayabusa_
12/15/13, 12:01 PM
#29

Skynda långsamt och var inte orolig över biverkningar! Jag fick tyvärr mycket sånna av metylfenyldat (concerta,ritalin). Men det är ju inte värre än att man slutar ta och dem försvinner. Tät läkarkontakt ibörjan och försök inte känna efter FÖR mycket! Lev ditt liv som du gör annars och se till att det finns att göra. Ligger man och tittar i taket och är orolig inför medicinen så kommer man nog känna sig skum:) Självklart ska du lyssna på din kropp! Men jag hoppas du har bra läkare som ställer dem relevanta frågorna kring allt och att du självklart inte drabbas av för mycket biverkningar! LYCKA TILL!!!!

Medicin var det…För ADHD…Jag har Elvanse + Metamina som medeciner! Fungerar utmärkt! Har tidigare gått igenom ovan nämda och div anti-depp som liknar Strattera så läkarna tyckte inte det var ett alternativ. Ja melatonin på kvällen har jag med, men lyckats sluta med sömntabletter av olika slag.

morbid-doll
12/15/13, 5:54 PM
#30

vill bara säga tack till alla som har tagit sig tid å läst och skrivit till mig.. tycker det är jätte kul att höra allas sidor ^^   jag e ingen som känner efter på biverkningar trotts att jag ex läst biverkningarna.. utan jag tar d som d kommer om det kommer.. ja jag hoppas oxå kunna få sova en hel natt utan att vakna 5-6 ggr per natt då jag somnar vid 00-01 å går upp vid 7.00   fick sms imorse om att jag ska till läkaren så på tisdag uppdaterar jag om vad som sades å vi kom fram till ^^

Alternative
12/16/13, 9:34 PM
#31

Om de ändå ska göra en utredning på dig genom psykiatrin, be då att få göra ett hormon test genom medicin enheten samtidigt.
Hjärnan styrs av så mycket mer en signalsubstanser.
Har du väl fått en diagnos genom psykiatrin här i landet så är det snudd på omöjligt att få hjälp av andra enheter.

Har både egen erfarenhet och genom att hjälpt andra fått bevis på att ADD och ADHD kan vara symptom av medicinska åkommor.
Att ta bort en diagnos här i Sverige är idag omöjligt även om du kan bevisa att de haft fel i ditt ärende.
Diagnoser öppnar inte bara dörrar, de stänger även ner drömmar.

morbid-doll
12/17/13, 1:07 PM
#32

idag vart jag på slut samtal.. fick diagnosen ADHD.. vi pratade lite om medicineringen och hon tyckte jag kanske skulle må bäst av att prova Strattera då den e lite mer anti-depp oxå om jag fatta d rätt.. jaja vi får se helt enkelt.. jag har haft flera diagnoser innan som dom tagit bort efter nått år å när man fått en ny läkare.. så jag är inte orolig.. här jag bor tycker jag dom e väldigt bra å kunniga^^¨

Hayabusa_
12/18/13, 4:11 AM
#33

Bra! lycka till och gör som dem säger:)

morbid-doll
12/18/13, 6:42 PM
#34

tack alla ^^ återkommer när jag vart på läkarsamtalet nästa år ^^ god jul å gott nytt på er om vi inte hörs innan!

Annons:
H.Dahlbo
12/20/13, 8:40 AM
#35

Lycka till nu och God Jul!

[hihat]
12/22/13, 8:08 AM
#36

i går var det midvintersolståndet…nu går vi mot ljusare tider……och ett gott nytt år..

fluffymind
12/26/13, 1:13 PM
#37

Har bara testat metylfenidat, Concerta + Medikinet och mår bra på dem. Jo, biverkningslistan är imponerande, men inget man ska skrämmas av, möjligen vara vaksam på. Jag fick en gång ett vanligt preparat för tennisarmbåge, biverkningslistan var kilometerlång och inkluderade trevligheter som hudavfall (nice!) och plötslig död. I jämförelse med det verkar Concerta rätt blek.

Linnea1990
12/26/13, 4:31 PM
#38

ja fick Concerta i åk 7-9 mot min ADHD-Problematik så ja skulle kunna konsentrera mej i skolan sedan slutade jag med den när jag började på gymnasiesärskolan Höghammar i Bollnäs, då behövdes den inte mer sedan har jag klarat mig bra utan den,nu har jag gått ut skolan och jobbar på en förskola,"lönebidrag" har egen lägenhet utan stöd "förutom min pappa som hyresvärd.." ibland tänker jag tillbaka på tiden med medicin å saknar den lite för konsentrationen inom jobbet behövs

Upp till toppen
Annons: