Annons:
Etikettadhd-add
Läst 11377 ggr
greenapple
11/22/13, 4:17 PM

Ritalin och viktnedgång

Jag äter Ritalin och det funkar bra eftersom jag kan fokusera. Men jag kan inte äta när jag tar tabletterna, hur mycket än folk tjatar så går det inte eftersom jag får kväljningar bara av att gå in i matsalen i skolan. Den ska hålla 4 timmar men aptiten kommer ändå inte tillbaka sen. 

Jag är nu 170cm och väger 53kg vilket är normalvikt MEN jag går ner ganska mycket eftersom jag för två månader sen vägde 59kg.

Det jag undrar är kan man bli av med ritalinet om dom märker att man börjar gå ned för mycket? Eller är det upp till en själv att avgöra? Finns det kanske andra åtgärder om någon av er varit med om samma sak?

(Jag har prövat Concerta. Där är aptiten likadan men jag bli ännu mer illamående. Även prövat olika doser)

Annons:
Praefatio
11/22/13, 4:24 PM
#1

Ja, de kan ta ifrån dig Ritalinet.

Jag väger 53 kg till mina 166 cm men har väldigt låg fettprocent och när jag skulle få börja med centralstimulantia så sa läkaren just det: "Om du går ner mer i vikt så drar jag in dina mediciner."

greenapple
11/22/13, 4:30 PM
#2

Även om det då kommer förstöra hela ens vardag och skolgång?

Praefatio
11/22/13, 4:35 PM
#3

#2 Japp. Du får se till att äta, det är så enkelt. Hitta något som du klarar av att äta. Finns t.ex. näringsdrycker som påminner om saft. Sedan får du gå in stenhårt för att hitta en plan så att du börjar äta normalt, eventuellt med en dietist.

Hur har du annars tänkt att det ska lösa sig? Att du ska fortsätta att inte äta resten av ditt liv, dvs. så länge du medicinerar?

greenapple
11/22/13, 4:54 PM
#4

Det är inte så att jag inte äter överhuvudtaget? Jag äter ofta middag och även lite frukost innan jag tar medicinen men det verkar inte hjälpa min vikt. Lunchen är omöjlig, men jag tar en näringsdryck då ibland. På helgerna går det bra att äta med. Men som sagt, det går nedför ändå. 

Ja jag vet inte, men jag är hellre lite underviktig om det skulle bli så men har ett fungerande liv än normalviktig men ett liv som är kaos.

Praefatio
11/22/13, 5:01 PM
#5

Då får du hitta en mästerplan. Titta på de mål mat du redan äter, och förbättra/utöka dem: Ät alltid en ordentlig frukost, drick en näringsdryck till lunch om du kan, ät alltid en ordentlig middag och ät därefter minst ett mellanmål och ett kvällsmål innan du somnar. Man måste absolut inte äta lunch, men då måste man se till att slå ut lunchen på de övriga målen under dagen. Att gå ner sex kilo på två månader är inte hälsosamt när man redan är smal.

Du kommer inte fortsätta vara "lite underviktig" om du inte ordnar upp din situation, du kommer fortsätta rasa i vikt. Det kanske stabiliserar sig så småningom, vid sisådär 40-45 kg, men innan dess går din läkare förhoppningsvis in och protesterar.

Upp till toppen
Annons: