Annons:
Etikettekonomi
Läst 3754 ggr
LillPom
11/26/13, 1:46 PM

ADD och ekonomi

Hej alla!

Jag behöver lite råd…. 

När jag bodde ensam i en liten 1a så gick de ganska bra med ekonomin.. men jag hade inte hand om den helt själv.

Då var de delat att jag fick matpengar veckovis och de funkade jätte bra för mig osv.. hyra osv var auto så inget att tänka på samt andra räkningar.

Så de var egentligen bara busskort pengarna jag fick helt.

Nu har jag flyttat ihop med min sambo och nu har de blivit jobbigare… jag har fått ut hela summan pengar för maten på en månad. De låter ju inte så svårt men för mig är de svårt att få de att gå hela månaden utan att de blir små spill i slutet…

Sen är problemet också att jag har mina matpengar och min sambo har sina… så jag har ingen koll alls på våran gemensamma ekonomi… Någon som kanske har bra tips ?? Jag behöver ordning och blir allmänt förvirrad av att inte kunna hitta ''facit''

Någon som också har smarta råd i allmänhet om just ekonomi? :)

Annons:
Niklas
11/26/13, 1:57 PM
#1

Kan du dividera månadsbudgeten för mat med antal dagar så att du vet hur mycket du som mest får göra av med per dag? Och likadant med andra utgifter som är fördelade över månaden. Du och sambon kan väl lägga pengar i en pott för gemensamma utgifter och dividera den med antal dagar så att ni vet där också mur mycket ni får göra av med hela tiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LillPom
11/26/13, 2:05 PM
#2

#1

De lät så en toppen ide! Något värt att testa!!

Niklas
11/26/13, 2:08 PM
#3

🙂 Förslagsvis gör du en pott för oförutsedda händelser också. Då behöver det inte bli katastrof när det dyker upp något oundvikligt utanför budgeten.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mrsmrs
11/26/13, 4:51 PM
#4

ha två konton! ett där pengarna kommer in, och ett som är kopplat till det kortet som du använder. på så vis kan du sätta automatiska överföringar så att det varje vecka kommer "matpengar" så som du hade det förrut :)

mingman
11/26/13, 5:40 PM
#5

Jag och min sambo har gjort så att vi har varsitt eget konto och ett gemensamt som vi båda kommer åt, med ett delat kort. Från gemensamma kontot betalar vi alla nödvändiga utgifter, såsom hyra, bredband, tv, telefoner, el, busskort och mat.

Detta gör det väldigt lätt för mig, då jag vet att pengarna på mitt konto endast behöver räcka till nöje och hundmat.

Sedan har jag själv ytterligare ett konto där jag lägger de flesta av mina pengar. Detta är mer en säkerhetsgrej, då jag inte vill ha någon större summa på ett konto kopplat till mitt visakort.

Vi har också ett gemensamt sparkonto där vi gör insättningar efter överenskommelse. Just nu bygger vi buffert, så småningom kan en del av de sparpengarna kanske gå till resor eller liknande.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Upp till toppen
Annons: