Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5417 ggr
KittyBean
12/5/13, 11:21 PM

När man inte orkar

Är nygammal här, hängde en hel del med ett annat användarnamn för ett år sen men skapade en ny för att skilja det jag skriver här från min nätpersonlighet. Alltså, vill inte att någon ska söka på mitt användarnamn och hamna på Bokstavsfolk eftersom det här är enda forumet man kan vara såpass öppen. 

Jag hamnade in en utmattningsdepression för 2½ år sedan. Fick adhd-diagnos för ett år sedan och försöker medicinera, men det funkar sådär med mediciner för mig. Slutar alltid efter ett tag när jag börjar få för mycket biverkningar. 

Förlåt för textväggen. Men har ingen att riktigt prata med om sånt här. Har arbetstränat under förra året och i våras  trots att jag egentligen inte orkat. Men ni andra som hänger här vet hur det är med Af och FK. Man måste rehabiliteras tillbaka till 100% även fast man inte kan/orkar. Nåväl. Just nu försöker jag plugga till ekonomiassistent. Men som alltid när jag försöker gå i skola så orkar jag 2½ månad studier och sen kommer jag inte ur sängen pga all äcklig ångest. Vill verkligen slutföra den här utbildningen. Men det går inte. Jag har motivationen men jag hittar ingen ork. Jag KAN inte. 

Hade kanske funkat bättre om jag fått vila mig i form utan all stress från FK och AF och att hela tiden förnya sjukskrivningar från månad till månad. Men det är inte så systemet funkar. 

Vad gör man i en sån här situation? Jag blir utförsäkrad i februari, men jag klarar inte av att ens åka in till skolan för att sitta av mina lektioner. I måndags tog det en halvtimme innan jag kom på hur man ens skulle uttala 174 850. Jag kan inte tänka i flera led längre, jag kommer inte på ord. Min hjärna har gett upp. Medicinen hjälper inte. 

Känner mig så jävla värdelös. Måste ge upp en utbildning igen.

Annons:
zatanica
12/5/13, 11:39 PM
#1

Ville bara visa att jag läst och finns. Min hjärna har oxå sagt upp sig, inget kul alls. Man vill och vill men det bara rasar.

M A N I N A N
12/6/13, 7:02 AM
#2

Av din beskrivning tycker jag att det låter som att du borde minska stressen. Du verkar ha kognitiva svårigheter och uttalad stresskänslighet. Är du frisk från utmattningssyndromet? Det gagnar ingen att skynda på en rehabilitering om den leder till återinsjuknande. Det måste få ta sin tid. Man kan inte skynda på återhämtning efter utmattningssyndrom. Det sa till och med min handläggare på AF när jag var utförsäkrad efter första perioden sjukskrivning pga utmattning. Senast igår sa min läkare att om man, iaf jag, utsätts för stress så försvåras läkningsprocessen. Vad jag vet så finns det ingen bestämd tidsgräns för hur länge man får vara sjukskriven vid utmattningssyndrom. Kanske du skulle gå tillbaka till läkaren och säga att det är för mycket för dig nu. Beskriv symtomen, ångesten, bristande tankeförmåga, igångsättningssvårigheterna, ja alla symtom du har. Säg även att du blir stressad av osäkerheten kring korta sjukskrivningar och osäkerhet inför om du kommer att ges tillräckligt med tid på dig för att bli frisk. Ens eget ansvar för att må bättre är att utöva fysisk aktivitet några gånger i veckan (i den grad att man blir svettig), som bevisligen har positiv effekt på hjärnans läkningsprocess. Promenader mitt på dagen för att få sol/dagsljus för d-vitaminet skull är också viktigt. Medicinering skyddar också hjärnan från skador uppkomna från stressen. Men detta har du väl redan hört några gånger gissar jag. Kort sagt; gå till läkaren, bli sjukskriven, jobba på att må bättre. Det har du väl höra några gånger gissar jag ;) Krya på dig och lycka till :) Mvh Maninan

M A N I N A N
12/6/13, 7:13 AM
#3

Angående skolan; kan du läsa på deltid? Skulle du orka det? Skolan är ju viktig för dig så det är kanske synd att sluta helt. Tänker att du behöver en fungerande hjärna för att orka med studierna. Annars tar de väldigt mycket energi. Men deltidsstudier kanske vore realistiskt att orka med. Kan du byta eller ställa in adhd-medicinen så att den fungerar. Att den fungerar är väl en förutsättning för att livet i övrigt ska fungera. Mvh

KittyBean
12/9/13, 10:16 AM
#4

Jag är inte frisk från mitt utmattninssyndrom. Jag har inte riktigt hunnit vila i form så att säga. Var sjukskriven ett år innan de började tjata om att jag skulle ut och rehabilitera mig. Jag orkade inte säga emot. Hamnade på ett ställe med dåliga energier så att säga. Det var mycket stress och man fick inte komma med egna idéer och jag hade ju 1000. Ni vet, när man vill hjälpa till och ser strategier och organisering som kan hjälpa till att styra upp saker. När jag väl sade något efter 6 månader på platsen blev jag fantastiskt utskälld och personerna säger inte ens hej när man ses på stan. Moget av beteende av vuxna människor. 

Studierna kan jag inte gå ned i tid på, jag går en färdig utbildning. Frågade i början om det gick att läsa på distans eller halvfart med blev utstirrad av syon och hon sa att det verkligen inte gick. 

Försäkringskassan sa att jag blir utförsäkrad i februari. Då har jag varit sjukskriven maximal tid. 2½ år. Men just nu känns det som om det bara är att börja från noll.

Väntar på tid från min sjuksköterska angående medicinering. Men vet inte vad mer som finns att prova, har provat Ritalin olika doser och sorter, Concerta och Strattera.  

Men hur går man till väga om man vill bli sk sjukpensionär. Är det svårt att få som ADHD-havare?  

Är det en svaghet eller en styrka att inse sina egna begränsningar? Jag inser ju att jobb (mer än 50%) och studier inte är något för mig. Men jag vill ju också vara en "värdig samhällsmedlem" Men vad gör man när man inte orkar?

M A N I N A N
12/9/13, 2:41 PM
#5

Efter utförsäkring hamnar man hos arbetsförmedlingen i ca 3 månader. Det är en sk karenstid för att åter kvalificera sig för att komma tillbaka till sjukförsäkringen igen. Jag gick då en kurs på AF som hette arbetslivsintroduktion kurs eller nåt liknande. Den kursen är individanpassad. Jag var sjukskriven hela tiden och min mkt förstående handläggare på AF förstod att jag inte klarade av att gå deras kurser i engelska, tysk, yoga och allt vad de nu kunde erbjuda. Under denna tid fick jag aktivitetsersättning. Ca 10000 efter skatt… (motsvarar a-kassa). Efter de 3 månaderna ansåg min läkare att jag fortfarande var sjuk så jag blev heltidssjukskriven på nytt. Då började min sjukpension om från början med 1karensdag och 13 sjuklönedagar (som numera betalas från fk och inte av arbetsgivaren) Jag tror inte att det finns någon tidsgräns för hur länge man får vara sjukskriven för utmattningssyndrom, så du borde kunna bli sjukskriven igen efter karenstid på 3 månader. Såvida reglerna inte är ändrade sedan jag blev utförsäkrad sommaren 2012. Sjukersättnkng vet jag ingenting om. Tror att det är en flerårig process där alla alternativ måste provas först Såvida fk inte väljer att byta sjukpenning mot sjukersättning, men jag vet inte. I vilka fall de gör det. Vet inte om du fick svar på din fråga. Antagligen inte…

KittyBean
12/10/13, 11:42 AM
#6

Ett konkret svar kanske jag inte fick på alla mina frågor, men du ger stöd och berättar om dina egna upplevelser med utförsäkring. Och det jag behövde läsa var väl mer eller mindre att det faktiskt inte betyder lika med hemlös och utsparkad att bli utförsäkrad. 

Tack för att du tar dig tid och delar med dig <3

Kanske är fel eller konstigt men det är min dröm att bli sjukpensionär så jag får TID ATT VILA ordentligt så att jag sen kan ta min uppvilade energi och faktiskt ta tag i jobb och sådant.

Annons:
Upp till toppen
Annons: