Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5030 ggr
Maddis76
2013-12-06 15:25

Ger upp snart!!!

Har adhd… Och NEJ jag ser det inte som någon jävla tillgång, eller lyfta fram det positiva!!! Mår skit… Trodde concertan skulle hjälpa mig. 36 mg hjälper inte alls, av 54 mg blir jag för fokuserad, kan bli helt insnöad i vissa saker. Känner mig inte som mig själv, känner att jag är påverkad av något! Helt ointresserad av vad folk har att berätta… Känns inte verkligt på ngt sätt!! Har svårt för stress men med concertan blir jag ju ännu mer stresskänslig! Har ringt kontaktpunkten idag för att få ett läkarbesök ang medicineringen… Pallar snart inte mer, är på bristningsgränsen!! Fel medicinering??? Vill ju bara få må bra och ha en fungerande vardag…. Gaaaaah va frustrerande!!! Ville bara skriva av mig…. Hatar just nu min ADHD!!!😩

Annons:
[Ragdoll123]
2013-12-06 15:38
#1

Jag har också ADHD . Jag ser inte det som en posetiv sak, förrutom att vad jag själv upplevt så utveckar man ideer som är bra/smarta och har en starkare kreativitet och åsikt. Men jag tycker att du borde testa 40mg inte 50 eller 36. Det låter ju fel. P.s hur många år är du?

indra-bus
2013-12-06 15:40
#2

Så har ja känt många gånger. Men de vänder.

Kanske du behöver äta in dig på den högre dosen eller en annan medicin.

Jag jag mådde inte bra av concertan,  ritalin funkade bättre på mig.

Nu har jag slutat med medicin, av etiska skäl o de funkar de med.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Maddis76
2013-12-06 16:01
#3

Jag är 37 år!:) Har fått diagnos i vuxen ålder… Har kämpat hela mitt liv och hoppades på att livet skulle bli lite lättare med medicinering. Få kontroll på impulsiviteten, bli lugnare, få mer ordning på allt! Är rädd att jag kommer rasa/förstöra runt omkring mig utan medicin…:/ Tanken på att öka dosen, känns bara som det blir sämre med tanke på hur jag mår på 54… Får hoppas på en snabb tid hos läkaren…

Maddis76
2013-12-06 16:03
#4

Fyller förresten på med Ritalin vid 13 & 17 tiden!

[Ragdoll123]
2013-12-06 18:28
#5

Rekomenderar att du frågar om du får testa en "lagom" dos-alltså 40 Tycker att 54 och 36 låter mycket, har för mig att mg:n ska vara "jämn" alltså 0 på slutet

fuckmybrain
2013-12-06 20:01
#6

Concerta gjorde mig också stress känslig. Funkar bättre med Ritalin depå. Men stör mig fortfarande på känslan att vara påverkad. Kör 20 mg Ritalin depå var fjärde timme för att minska den känslan men tyvärr finns den enda där. Snöar in på spel på mobilen. Men tar jag mindre doser uteblir effekten helt. Känner mig som en tjack pundare. De enda bra med medicinen för mig är att jag inte tänker alla dessa tusen tankar hela tiden men mycket mer är det inte. Och min kille tycker att jag blir personlighets förändrad och inbunden. Nä uch, alldeles för likt gatu tjack för mig. Känns fel.

Annons:
Maddis76
2013-12-06 21:02
#7

Ja precis så är det! Det lugnar tankarna och jag kan sitta still utan att behöva få ångest eller känslan av att jag måste göra något… Men som sagt, blir insnöad och vill inte bli störd!! Usch för det här ständiga kämpande för att bara få fungera…😏

mayolica
2013-12-06 22:18
#8

#5 , har för mig att mg:n ska vara "jämn" alltså 0 på slutet
Vadå mg ska vara 0, vad menar du med det? concerta  finns på 18mg,  27mg, 36mg,  54mg?

~ mayolica ~

[Ragdoll123]
2013-12-06 23:10
#9

#8 Jag menar att den oftast slutar på 0 . Men det kanske är jag som har fel då jag bara sett en medicin xD Men jag tycker TS borde ta 40mg om h*n tycker 50 är för mycket och 30 för lite

mayolica
2013-12-07 00:40
#10

 #9 Då måste det ha varit någon annan medicin än Concerta,för den finns inte i någon styrka med mg som slutar på 0.  Ritalin slutar mg på 0, den finns på 10mg 20mg 30mg och 40mg. 

#0   Om 36mg concerta inte ger effekt och 54mg känns för mycket blir det svårt att ställa in dosen med concertan.så kanske det kan fungera bättre med nån annan sort ? tex Ritalin och eller medikinet.?  Eller kombinera  36mg Concerta med en svag dos ritalin eller medikinet så det känns mer lagom än 54mg Concerta.

~ mayolica ~

[hihat]
2013-12-07 07:49
#11

Hej hallå…adhd/dysleksi trummis här..har levt livet i racerfart med mkt ångest och depresioner dåliga skolresultat crashade förhållanden,kriminalitet och (missbruk när jag va ung)…äter Concerta 54mg och 20 mg citalopram det verkar vara min dos…..när jag åt 36 mg fick jag ångest, illamående, blev orolig tappade lite lust att lira trummor och blev fruktansvärt trött på eftermiddagen…..fick även ett kedjetäcke 10 kg….då jag somnar lätt men vaknar efter ett par timmar och sätter igång med projekt och hela dagen blir en katastrof när man har haft det i ett par veckor…. sover betydligt bättre .ja faktiskt hela natta med kedjetäcket och jag orkar mer. är gladare orkar städa får även in tvätten i skåpet och inte blir liggande i högar bland alla andra högar med prylar  …har kastat allt jag inte använder för att minska på kaoset och det är djävligt skönt har …sålt alla böcker som jag önskat läsa men inte kan …så nu har jag ljudböcker och jag har fått ta del av många böcker jag kastat…. Just nu funkar mitt liv ganska bra jag övar och spelar varje dag har betydligt bättre koll ..inte så mkt impulser …mina få kamrater ser också att jag mår lite bättre …orkar åka in till stan utan att få panik över alla intryck och åker hem efter en kvart för att jag inte orkar med …blir inte arg och ställer till med jobbiga situationer osv.. den enda biverkningen just nu är att jag inte har så bra aptit måste påminna mig själv att äta…..ja det finns en hel del att ta upp ang detta ämne…hör gärna av er om ni vill jag är inte omöjlig..Tack för ordet / hihat

Maddis76
2013-12-07 09:33
#12

Ja det är verkligen en djungel att hitta det som fungerar… Väntar på tid hos arbetsteraputen, det är väl där jag kan ta upp det här med kjedjetäcke. Jag fortsätter med mina 54 mg o fyller på under dagen m ritalin… Bättre än inget just nu!😏 Det är så härligt o höra när det går bra för vissa, ger hopp!😉

Ladydragon
2013-12-07 15:52
#13

en fråga hur mår du utan medicin? 

för min egen del så har jag valt bort medicin och tycker att livet funkar hyfsat ändå 🤔

jag har oxå svårt för det positiva och tillgångar med ADHD det är ju ändå ett Neuropsykiatriskt funktionshinder som ställer till med problem och det går inte att helt komma ifrån detta..tyvärr 😕

sen oxå om du inte har gjort det så är det alltid en god idé att läsa på vad är ADHD? vilka är svårigheterna och hur kan man komma runt dom m.m

Annons:
Maddis76
2013-12-07 16:46
#14

Ja jag har ju levt hela mitt liv utan ADHD medicin… Innan diagnos visste jag ju inte varför jag var som jag var och gjorde som jag gjorde eller varför jag blev deprimerad osv osv… Just nu har jag en trygg tillvaro som jag inte vill förstöra!! Jag är rädd att utan medicin så är det bara en tidsfråga till jag ställer till det… Jag är väldigt impulsiv och blir fruktansvärt uttråkad när det inte händer ngt (speciellt när vardagen kommer i förhållande)! Jag hamnar i "jobbiga" situationer helt enkelt… Innan medicinering kunde jag dämpa en del med alkohol, men med medicinen är jag inte ens sugen på alkohol…

fuckmybrain
2013-12-07 22:54
#15

Ts. Inlägg #7 och #14 som du skrivit är som tagna ur mitt eget huvud!!! Känner funkar exakt som du skrev i dem! Lite otäckt då jag för en sekund trodde det var mina egna inlägg..haha Har du förresten provat att gå ner i dos nån dag och sen upp igen? Jag var uppe i 40 + 40 av Ritalin depå ett tag och tappade liksom kontrollen. Mådde jag bättre, sämre, för mycket, för lite??? Kunde liksom inte avgöra. Så jag fick fria händer att experimentera mig fram. Så.från 40 började jag om med bara 10 mg. Och nu har jag stannat på 20 vilket jag innan tyckte var för lite. Insåg att jag behöver ta tre ggr per dag istället för två. Och att jag ändå behöver snabbverkande för att klara kvällen. Och snabbverkande fungerar som en ned nedtrappning för mig för att slippa kvällsångesten. Men fortfarande är det inte bra men bättre än de högte doserna som läkarn trodde på. Berätta gärna hur det går.för dig.

Maddis76
2013-12-08 10:03
#16

Hehe "skönt" och höra att jag inte är ensam…😉 Nä det är inte kul det här, evigt kämpande… Idag kommer min dotter hem, som vart hos sin pappa denna helgen! Imorgon kommer sambons 2 pojkar… Som sagt hoppas på en snabb läkartid… Kommer bli imtressant, man är ju som en försökskanin kan det kännas som ibland!! Ja jag berättar gärna hur det går… Du får gärna också berätta hur det går för dig!🌷

ossilian
2013-12-08 10:16
#17

Har du gjort utredning för autism? Kanske har du drag av autism, dessa diagnoser går ofta in i varandra. ADHD maskerar inte sällan autismen men vid medicinering med CS-preparat träder de autistiska dragen fram tydligare. Det är inte meningen att du ska bli introvert och insnöad av medicinen. Inte heller speedad och rastlös. Den önskvärda effekten är att du känner ett inre lugn, får ökad koncentrationsförmåga och uthållighet dvs att din förmåga att påbörja och avsluta saker stärks samt att du inte ska gå på ständig sparlåga. Ett tips är att du skriver dagbok där du beskriver hur du känner här och nu. Den kan du använda som stöd vid läkarkontakt. Sen är det så att det väldigt sällan fungerar pang bom bra med medicinerna, det tar tid att ställa in rätt dos och hitta rätt preparat. Eller komma fram till att du mår bättre omedicinerad. Och kram på dig. Det är skitjobbigt när det strular.

Maddis76
2013-12-08 11:08
#18

Jag ska absolut ta upp det här med läkaren! Det är ju som du säger, hur man faktiskt ska må utav medicinen… Jag har "bara" gjort utredning för ADHD, men det kan bli aktuellt med utredning för bipolär också… Läkaren har "skrivit" i journalen att misstankar finns och att det kan bli aktuellt, men tycker att vi ska avvakta och i första hand "få ordning" på adhd… Autism, jag vet inte, ingen aning… Min bror hade autism… Inget förvånar mig när det gäller mig själv, kan ibland känna att jag har nog allt möjligt!! Inget ska vara lätt och självklart när det gäller mitt sätt och mående… Jaja löser sig säker ngngång… Försöker verkligen att vara positiv och hoppet är ju d sista man tappar!!;) Kram🌷

Upp till toppen
Annons: