Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6809 ggr
fuckmybrain
2013-12-07 23:28

Verkningstid ritalin/concerta?

Varför nämns ens verkningstiden på dessa tabletter av läkare på vuxenpsyk? Text att Concerta har en verkningstid på 12 timmar. Vad säger att det är så?? För som jag förstår så är den verkningstiden baserad på barn och INTE vuxna. Och ser man till de stora hela inom gruppen vuxna så måste majoriteten ha fler doser under dagen. Så vad baserar läkarna denna tid och engångs dos på?? Funderat mycket kring detta då alla jag känner fått samma information från läkare. Oftast låter det: Du får börja med 18 mg. (ibland 36 mg) Den räcker i tolv timmar… Och vi alla har fått gått några dagar, vissa i ett par veckor på denna engångs dos för att få samma konstaterande: En dos om dagen räcker inte!!! Varför inte underlätta denna process för oss patienter och direkt informera att man kan fylla på under dagen om man känner att medicinen slutar verka. För det gör den ju för dem flesta.

Annons:
bertine
2013-12-20 17:33
#1

Hej!

 Jag hade problem i början med Concertan , den gick ur kroppen innan 12 timmar. Men när jag väl "kom upp i dos" så håller den faktiskt 12 timmar. Men det är säkert olika. (Men hör fler & fler som säger som jag, man måste upp i högre dos om det inte funkar) 

Vet att jag höll på med em.dos i 4-5 månader trodde jag skulle få lov att alltid ta em.dos, men inte längre. Så mitt svar, är när man är uppe i tillräckligt hög dos då håller Concerta 12 timmar. Men så klart olika för olika kroppar. 

Fasiken va svamligt det blev haha…..jaja…jag har ju ADHD så..med mitt svar så kanske du inser att Concertan kanske inte funkar 12 timmar för mig heller, beter mig som jag skulle vara omedicinerad haha..

Upp till toppen
Annons: