Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4345 ggr
mrsmrs
12/12/13, 6:01 PM

DESPERAT!!!:( "eftermiddagsdipp"

OM DU INTE ORKAR LÄSA ALLT: LÄS DET FETMARKERADE

Hej!

Jag har käkat concerta (har ADHD) sedan i augusti. Trappade upp i några veckor men har nu legat på 54mg i ungefär en månad. Tar dosen på morgonen vid sexsnåret. Det funkar jättebra på dagen, jag kommer upp ur sängen och har bättre förutsättningar att klara av dagen i skolan än jag hade innan osv. osv. Men på eftermiddagen  så mår jag plötsligt mycket sämre och dippar helt. Får tillbaka den oroliga "sockerdrickan" i hela kroppen, allt blir tråkigt, blir lättirriterad, har sjukt svårt att kunna definiera hur jag känner mig för allt blir bara en enda röra, har ingen motivation, känner mig apatisk och orolig inuti och kan absolut inte plugga eller göra det skolarbete jag borde göra.

Jag har tidigare bett om korttidsverkande concerta som jag skulle kunna ta på kvällen, men svaret från läkaren blev nej eftersom jag gått ner i vikt och hen tyckte att vikten bör stabilisera sig innan snabbverkande övervägs som alternativ.

Efter att ha sökt min läkare för att få diskutera saken men utan att få tag i henom, så nu skriver jag alltså här. Jag funderar alltså på att, om jag nu inte får höjd dos/korttidsverkande för kvällen, så tänker jag att det kanske skulle vara värt att prova att sprida ut dosen över dagen istället. Visst, koncentration och allmäntfungerande kanske blir lite lägre under dagen eftersom dosen blir lägre eftersom den sprids över dagen, men jag känner att jag orkar inte har det såhär ojämnt och varje kväll mår jag så jävla dåligt och hatar migg liv och är full av ångest. Är så jävla desperat för jag vill bara må bra för en gångs skull och orkar inte sitta och önöska livet ur mig varje fucking kväll :( pallar inte att må bra på dagen och sen slungas  in i mörker på kvällen, då mår jag hellre lite mindre bra under hela dagen. Bara jag slipper denn jobbiga ojämnhet, blir liksom nervös efter lunch för att jag vet att "snart kommer den jobbiga tiden på dygnet".

Tror ni att det skulle fungera att sprida ut dosen (54mg) över dagen för att få en jämnade verkan och slippa "dippen" på kvällen? Eller tror ni inte att kvällsdippen orsakas av att medicinen går ur, utan att det kanske bara är trötthet(har dock aldrig haft sådana här kvällsdippar innan - tvärt om!!!)? Någon som varit i liknande situation/eller har erfarenhet?

(jag har tabletter i 18 samt 36mg över sedan upptrappningen, så jag skulle kunna testa trots att jag inte lyckats få tag i läkaren…)

massa kärlek på er alla… och sorry för desperat inlägg med tusen meter text!<3

Annons:
Disturbed-Angel
12/12/13, 6:09 PM
#1

Hur mår du på morgonen? Blir du utsövd ordentligt och vaknar du till? Många tror ju att ADHD beror på att man är väldigt trött och att kroppen blir hyperaktiv för att hålla igång. Så många upplever ju att symptomen är värst fram år eftermiddagen eller på morgonen för att man inte riktigt vaknar. Kan hända att just för dig kanske de skulle fungera bättre att ta medicinen framåt eftermiddagen?  Jag tog min Concerta vid lunch och det funkade bäst för mig.

mrsmrs
12/12/13, 6:15 PM
#2

Tack för svar!!<3

Utan medicin så är jag sjukt morgontrött. Bor fortfarande hemma och om mina föräldrar inte kämpar med att slita upp mig ur sängen så komme rjag inte iväg till skolan. Nu tar jag medicinen i sängen och snoozar en halvtimme och när jag då vaknar nu funkar det bättre.

Anledningen till att jag & min läkare valde just Concerta, var för att den utsöndrar som så att man har högst koncentration på förmiddagen och efter några timmar (kring lunch typ)- den tiden på dygnet då jag haft som svårast att koncentrera mig/fungera/vara vaken.

Omedicinerad får jag världens kick på kvällen. Är världens kvälls/nattmänniska omedicinerad… börjar måla… fixa…. möblera om osv. Helst till tidiga morgonen om jag fick välja.

Så jag har svårt att se att det skulle passa mig att ta medicinen först vid lunch eftersom jag inte tror att jag skulle komma upp på morgonen då :( men 18 vid lunch och 36 på morgonen (eller tvärt om) kanske vore värtett försök?

Grodan
12/12/13, 6:25 PM
#3

mrsmrs, måste bara få säga WOW och stor applåd till

OM DU INTE ORKAR LÄSA ALLT: LÄS DET FETMARKERADE

👍❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mrsmrs
12/12/13, 6:32 PM
#4

#3

Nämen tackar, haha! Känner man sig själv så känner man andra osv :P <3

Grodan
12/12/13, 6:38 PM
#5

#4 Absolut. Jag blev bara så glatt överraskad. Det är jobbigt att jag flyr lååååååååånga texter allt för ofta.

Jag äter ingen medicin, men har svårt att hålla upp ögonen mellan 16 och 20 på dagarna (varit så i många år). Efter 20 blir det tvärtom svårt att somna… om jag inte jobbat hårt några dagar och har ett tufft schema (vilket inte finns just nu)… Bara en liten parantes. Har nog inte med saken att göra. Har inte någon diagnos… än…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Disturbed-Angel
12/12/13, 6:39 PM
#6

#2 Ja det låter ju som om du skulle ha nytta av att dela upp dosen. :)

Annons:
mrsmrs
12/12/13, 6:58 PM
#7

#3 samma för mig ;) ! Alright, alltså grejen är den att jag inte blir trött som i sömnig… blir bara "trött på livet" med jobbiga tankar, den gnagande oron, restlöshet utan motivation att kunna göra något av den osv. det går mig på nerverna! Vill liksom inte finnas.

#6 ja men eller hur det tänker jag också. Har du haft uppdelad dos någon gång? Kunde du somna på kvällen när du tog medicinen vid lunch?:)

Disturbed-Angel
12/12/13, 7:37 PM
#8

#7 Jag kände ingen skillnad med eller utan medicin tyvärr. (förmodligen för att jag även har andra diagnoser) Har aldrig testat att dela upp dosen , men tror inte att det skulle göra någon skillnad för mig.

ossilian
12/12/13, 8:09 PM
#9

Min dotter tar en 27 mg på morgonen när hon vaknar och ytterligare en 18 mg 2-4 timmar senare. Mycket smidigt för henne och hon slipper sk rebounds. Hon fyller ofta även på med en korttidsverkande Ritalin på em. Näringsdrycker kan vara ett alternativ för dig om du har svårt med aptiten. Annars brukar aptiten stabilisera sig efter en tid med cs. Reboundeffekten är horribel och jag är väldigt tacksam att min dotters läkare är så påläst och insatt i problematiken som han är.

mrsmrs
12/12/13, 8:16 PM
#10

#8 okej vad trisst att det inte gav någon effekt för dig! :/

#9 det var ju en lösning! Vet du varför man valt korttidsverkande Ritalin och inte Concerta på kvällen? Är det Concerta eller Ritalin hon tar på den två basdoserna?

Näringsdrycker använder jag mig av en del. Hoppas att aptiten stabiliserar sig med tiden.. har dock inte blivit någon större skillnade på de månader som gått sedan jag började på cs. Har ätstörningar i bagaget och gick ner tio kilo till ett underviktigt bmi men har gått upp nu och hoppas verkligen att aptiten/hungerkänslorna stabilliserar sig till slut för det är verkligen segt att tvinga sig att äta när man mår illa vid måltider och allt smakar illa eller ingenting alls.

Reboundeffekten har jag bara läst om sporadiskt här på nätet men är inte så påläst om - fick din dotter uppleva detta? vad är det egentligen? Snarlikt det jag beskrev i trådstarten?

tack snälla för att ni tar er tid att svara! så guld värt just ikväll…kram

ossilian
12/12/13, 11:34 PM
#11

Basdoserna är Concerta. Då den inte finns som korttidsverkande fyller hon på med Ritalin (finns andra preparat också). Hm, ja, ätstörning i bagaget förstår jag gör läkaren extra försiktig. Men jag tänker att ätstörningen kanske delvis hade sin grund i din adhd-problematik? Tycker du att ditt tänk kring din kropp förändras med concertan? Om det är så, finns det ju verkligen anledning för dig och din läkare att resonera vidare kring hur din aptit kan förbättras men med sikte på fortsatt och effektiv medicinering. Min dotter har oförändrad aptit med Concerta men usel när hon medicinerar med Ritalin. Kanske fungerar du tvärtom. Många som medicinerar med cs måste testa sig fram och laborera med både doser och preparat. För henne är det också viktigt att aldrig ta morgondosen på tom mage, då kan hon må lite illa. Ja, hon har upplevt hiskelig rebound. Ungefär så som du beskrev; ångest, aggression, ilska. Hon blev även speedad och enormt rastlös. Tio resor värre än när hon var omedicinerad. Som omedicinerad var hon aldrig arg eller ledsen, hon var alltid glad men stirrig som tusan :) Så det var riktigt obehagligt att uppleva henne så ångestladdad. Det var på Ritalin depot hon fick de reaktionerna.

Honestyisdead
12/13/13, 6:50 AM
#12

Ts Concerta finns inte som korttidsverkande.

SS-Henke
12/13/13, 6:51 PM
#13

Tycker du ska testa att dela upp dosen, ta halva på morgonen och resten vid lunch. Vad läkaren än säger är alla individer och det är aldrig fel att experimentera lite på egen hand för att se om man kan hitta sin egen metod, jag tar Ritalin ibland när jag kommer hem från jobbet, annars somnar jag och är sätter igång massa projekt på natten istället…

Annons:
ossilian
12/13/13, 7:17 PM
#14

Om du vill testa att dela upp, tror jag det bästa är att ta antingen 36 eller 54 på morgonen och sen fylla på med 18 mg vid lunchtid. Även om effekten från 18 mg är låg, så kommer du förmodligen slippa reboundsen.

mrsmrs
12/14/13, 1:00 AM
#15

Hej allihopa och tack för alla svar!

Jag tog 18mg extra klockan 18.00 nu idag (utöver de 54mg jag tog på morgonen)… kände hur ångesten smög sig på och eftersom jag hade planer för kvällen som jag VERKLIGEN ville kunna vara med på så kände jag att det var värt att prova trots att det var sent på dagen. Lär kanske inte somna på några timmar(?) men

Och alltså…. vilken skillnad!? Kan tänka mig att placebo, samt det trygga sammanhanget jag befann mig i, kanske spelade in i det hela också men oavsett varför så var det så jävla skönt att få ha en värdig kväll. Luciaglögg med vänner och åh som jag njöt av denna kväll! Första kvällen på länge som känts dyrbar och stärkande istället för dödslängtande och hopplös! Kände mig mycket mer harmonisk, lugn och glad - mycket mer jag!

Från och med i morgon tänkte jag ta 36 på morgonen och 18mg strax efter lunch. Jag hoppas att det hjälper och att det inte blir allt för märkbart under dagen att morgondosen är lägre.  Hoppas bara inte att det var en slump att jag mådde bättre idag. Hoppas att det fortsätter fungera med delad dos… vågar inte lita på det men hoppas! Tydligen är även min puls lite hög lästa jag nu i några papper från läkaren, vilket är ännu en anldening till att höjning just nu inte är optimal.

#11 ja ADHD problematiken tror man ju låg bakom som en iaf bidragande orsak till ätstörningen. Samtidigt så upplevde jag att minskad aptit var oerhört triggande och gav det gamla ätstörda tänkandet luft under vingarna. Mina tankar påverkades helt klart, blev något besatt av att äta så lite som möjligt. Dock ej kopplat till min kropp/utseende, utan snarare till siffrorna som finns att jaga. Typ kalorier, bmi, vikt, mått osv. Ren kontroll alltså.  Som i kombination med den destruktiva känslan av att vara ständigt molande hungrig, blev en sorts ångesthantering(saxat från min psykolog.. haha men det stämmer nog!). Intressant och mystiskt det du och många andra beskriver - att de reagerar olika på ritalin/concerta trots samma verksamma substans. Skulle vara intressant att få reda på exakt vad det är som gör att vi reagerar så olika på dessa två, trots att de generellt (typ i fass…) ofta anses vara näst intill identiska med samma biverkningar osv. Skönt att höra att din dotter mår & fungerar bättre på kvällen med nuvarande medicinering.

#12 du har helt rätt, tack! hade nog fått det där lite om bakfoten :)

#13 sant. Personligen så tycker jag dock att det är obehagligt att ta an annan dos än den som läkaren godkänt. Har väldigt stort förtroende för min läkare och är mån om att behålla det förtroende dem har för mig (vilket fick sig en törn när jag rasade i vikt…). Men jag kanske bara är nojid :S tycker det känns läskigt att experimentera med min hjärna utan att ha kunskap som sträcker sig längre än flashback, wikipedia och fass :S

#14 precis så jag tänkte göra från och med nu! 36+18 alltså. Håller tummarna!

Disturbed-Angel
12/14/13, 1:07 AM
#16

Vad roligt att höra att du fick en trevlig kväll. Jag håller tummarna för att det kommer fortsätta bra framöver också :)

mrsmrs
12/14/13, 1:10 AM
#17

#16 ja det var faktiskt ett jätteskönt andrum att få en skön kväll! Tack för stödet, det gjorde min panikkväll igår såå mycket mer genomlevbar. Många tack & lycka till för dig med i allt! :)

Upp till toppen
Annons: