Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 981 ggr
silversol35
2013-12-25 16:48

Vet inte hur jag ska skriva - missförstånd

Ska försöka att förklara det här på något vettigt sätt. Kort om mig: tjej, 36 med ADHD. Börjat på nytt jobb för några månader sedan och det går väl sådär. Upplever att det ofta blir missförstånd mellan mig och arbetskamrater, att det jag tar upp inte riktigt går fram. Det är olika med olika personer. När jag skojar så förstås det inte som skoj och jag funderar på om det har att göra med att de är lite mer stressade och jag lite mer "ah, det löser sig". Samtidigt tar jag förstås jobbet på allvar men varför inte ha lite kul när man kan liksom? Försöker tänka på särskilt att göra saker som jag vet med mig att jag glömmer men som är viktigt för andra för att minska spänningar i gruppen, som att diska upp efter mig. Egentligen tycker jag inte att det är hela världen, om någon diskar min kopp någon dag så diskar jag säkert deras en annan, men eftersom det är viktigt för vissa så… Hade önskat att folk sa till mig om något är "fel" men ävensom jag bett om det så verkar det inte bli så. Kanske är inget fel, men jag känner det som om det är så på "stämningen". Nån som har några tankar?

Annons:
fluffymind
2013-12-26 13:39
#1

Det är ofta svårt i början att ta sig in i en grupp, någon chimpansforskare kan säkert berätta hur familjegrupper och klaner fungerar och ofta är arbetsplatser förvillande lika sådana. Det finns säkert en massa osynliga hierarkier och lojaliteter i gruppen som den nya medlemmen inte kan känna till och förstås alla dessa oskrivna regler. Det kanske finns smarta sätt att förställa sig för att hålla en låg profil medan man känner in gruppen, men personligen tror jag man ska köra på i ullstrumporna och vara sig själv. Också jag har en humor som inte går fram i alla lägen och klara problem med att hantera koppdiskning och liknande, men gruppdynamik fungerar åt båda hållen; de måste vänja sig vid mig också. Försöker jag vara en annan, riskerar jag bara att uppfattas som falsk. Stämningen beror förmodligen på de där osynliga hierarkierna, ibland kan det finnas olika läger som sinsemellan uppehåller en lågnivåkonflikt om saker som inträffat långt innan du kom dit, eller handlar om vem som ligger bäst till inför befordringar och annat. Då vet alla vilken typ av skitsnack man kan köra och med vem. Du, som ett i sammanhanget oskrivet blad står utanför det systemet, så en del förtroliga samtal kommer att tystna när du kommer in i rummet. Det är inte dålig stämning, det är en avvaktande hållning tills man vet var du står. Kanske vill du inte tillhöra någondera sidan? Återigen, var dig själv. Arbetsplatsen kanske mår bra av en neutral medlem. Koppdiskningsproblemet löser man genom att någon gång diska alla glömda koppar utan att kommentera det och utan att kräva in beröm. Undrar någon, så kan man berätta att man själv ofta slarvar.

silversol35
2013-12-27 01:53
#2

Tror du har rätt. Väljer ofta att inte snacka skit och det upplevs väl som jobbigt skulle jag tro. Gruppen är dock inte gammal utan ihopsatt för det här jobbet men jag är väl den som sticker ut mest på olika sätt. Vissa är ju så inkörda på att alla ska vara Svensson… Skulle gärna diska alla koppar någon dag (det var det jag menade med att det jämnar ut sig) men ingen annan låter dem stå så… 😎

fluffymind
2013-12-28 07:22
#3

Om ingen nånsin glömmer koppar är det en otäck grupp, akta dig för dem.

silversol35
2013-12-28 08:39
#4

Mmm, jag har kommit på att jag ska hålla truten i vissa situationer helt enkelt…. Kanske kommer de glömma koppar någon gång. Just nu tror jag att de flesta försöker vara så "duktiga" som möjligt. Hoppas de kan slappna av lite senare.

Upp till toppen
Annons: