Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4405 ggr
Disturbed-Angel
1/6/14, 7:11 PM

Adhd existerar inte!

Nu går en amerikansk läkare ut med att ADHD inte existerar och hävdar istället att symptomen beror på andra diagnoser så som inlärningssvårigheter, depression, eller nedsatt syn/ hörsel.

Vad är egentligen ADHD, existerar det eller inte?

Annons:
silversol35
1/6/14, 7:26 PM
#1

Klart att det existerar! Många med ADHD får ju sekundära problem pga att funktionsnedsättningen inte diagnosticeras i tid. Depression och ångest är ju vanligt vid ADHD och det är ju inte konstigt då det tär på självkänslan att inte fungera som man vill. Och bli konstigt bemött. Blir lite trött på människor som den här läkaren som drar slutsatser utifrån sina egna erfarenheter av patienter. Tror han inte att ADHD finns så ser han ju verkligheten utifrån detta och ser då "bevis" på detta såklart. Varför är det förresten alltid just ADHD som ifrågasätts? Intressant är det i alla fall.

Zaphix
1/6/14, 7:28 PM
#2

Spelar ingen roll för mig alls. För mig är det en rad symptom som blir mindre med hjälp av centralstimulatia, vilket är den största anledningen till varför jag ens vill ha en diagnos på problemen jag har.

Skulle det bero på depression hade jag varit deprimerad hela livet. Dessutom mår jag bra nu, inte nedstämd iaf, men har ändå adhd'n kvar..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Sstar
1/6/14, 7:33 PM
#3

#1 ja varför är det just ADHD som ifrågasätts, fattar det inte. Han påstår att en flicka fick diagnos men behövde glasögon!!!!???? När min son utreddes kollades allt sånt först innan man gick vidare. Åhhhhh blir förbannad:((( #2 du har helt rätt, man borde inte bry sej. Min son har fått ett liv tack vare medicin. Slitsamma egentligen om någon inte tror ADHD existerar.

silversol35
1/6/14, 7:49 PM
#4

#2 Ja det är anledningen till att jag också ville ha diagnos. Medicin som hjälper! Äntligen! Så många antidepressiva jag testat med noll effekt. Inte så konstigt då jag ju inte är deprimerad…. 😎 #3 Ja, förhoppningsvis utreds andra eventuella problem först. Synproblem… Herregud….

[hihat]
1/8/14, 6:27 PM
#5

Amerikansk läkare som vill få publicitet..Thats all..Dr. Cristopher Gillberg har alla fakta ang diagnoser (ADHD)… Dr. Gillberg upptäckte under sin forskning av barn och vuxna med ADHD att centralstimulerande i mkt små doser tog bort el minskade bla hyperaktivitet och gav bättre koncentrationsresultat och lugnande effekt mm. Han utredde och hade tillåtelse att forska på väldigt många barn och vuxna m ADHD under 20 år och det är tack vare honom som vi med ADHD har fått rätt till hjälp ett bättre liv…. Så den där läkaren menar då i princip att de flesta interner på våra fängelser hamnade där pga dålig syn el depression….vilket skitsnack….. har själv ADHD och tack vare utredning och medicin så har jag fått ett bättre ,roligare och meningsfullare liv…

tarotlasse
1/8/14, 7:00 PM
#6

Ja vad ska man säga. En Engelsk forsknings studie visade att samtliga med ADHD hade en förändring i en speciell kromsom grupp och att man kan genom ett DNA prov konstatera om en person har ADHD eller inte. En annan forskningsstudie konstaterade att vi med ADHD har en tunnare hjärnbark en normalt och inte alls otänkbart att det är så. Både koncentrationsförmågan o impuls styrningen sitter just i hjärnbarken. Plus att produktionen av våra hormoner styrs från hjärnbarken. Det har ju även visat sig att väldigt många med ADHD har brist på ngn av våra hormoner. Som Dopamin, Seratonin, Melatonin mm. Därför vi med ADHD inte fungerar exakt på samma sätt beroende på vilken brist på hormon vi har brist på. Därför inte centralstimulerande läkemedel fungerar för alla med ADHD. Dagens läkemedelsindustri forskar nu på ny ADHD medicinering baserad på hormoner. Finns ett par av dessa hormonläkemedel släppta i USA men det är inte godkända i Sverige ännu. Så båda dessa forsknings studier på kromsomförändring o på tunnare hjärnbark talar ju emot denna forskares teorier. För det är teorier han har om olika diagnoser inte en vetenskaplig underdökning på rent fysisiska medicinska orsaker som de andra forsknings studierna Lasse

Annons:
Kajsami
1/8/14, 7:34 PM
#7

…att symptomen beror på andra diagnoser så som inlärningssvårigheter, depression, eller nedsatt syn/ hörsel.

Jag skulle snarare säga att man har FÖR BRA syn och hörsel. Att man ser och hör allt, intrycken bara väller in som popcorn i en popcornmaskin, och man har svårt att filtrera. När jag sitter i en grupp med flera personer som pratar så hör jag verkligen ALLT. Jag kan inte filtrera bort de samtal jag väljer att inte delta i, utan jag tar in allt och har därför svårt att delta i sådana konversationer.

Ibland får jag kortslutning i hjärnan av alla intryck. För att man verkligen ser och hör ALLT utan att kunna sortera bort saker.

Cragan
1/9/14, 11:38 AM
#8

får känslan av att den läkarn har sponsring från scientolog tomtar 🤐

portera
1/11/14, 1:23 AM
#9

För en annorlunda syn på ADHD och andra diagnoser.
Kan ni kolla in denna tråd och sidan hon länkar til:
http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/52ceb2148e0e7479d1000730-intressant-artikel?discussions-1

Där handlar sådana här problem om att personerna är överkänsliga mot dagens samhälle. I västvärlden medicineras folk mot överkänsligheten istället för att den bejakas. I vissa ursprungsbefolkningar ser man överkänsligheten som en person vars själ är i obalans. Känsligheten ses som en gåva, i princip inte alla förunnad. Tas obalansen bort försvinner personens symptom och kvar har personen sin gåva, en kvalité hos sin personlighet. 
T. ex. ADHD skulle då alltså vara ett symtom på en överkänslighet mot vår omvärld. Att medicera denna personen mot överkänsligheten, gör inget för personens tillfrisknande, snarare bara skjuter upp det. 

En väldigt annorlunda syn på ADHD ja vet, kan vara intressant att ha
vetskap om. Vad gåvan är? - följ länken.

Grönt
1/11/14, 2:44 PM
#10

Det är kanske möjligt att amerikanska läkare feldiagnostiserar i många fall. De har ju trots allt en läkemedels-politik som gör att privatpersoner tjänar pengar på det. Sen är det ganska allmänt känt att läkare får mutor i olika former av läkemedelsföretag ifall de skriver ut deras medicin.

Sen har jag läst på olika ställen att det är många amerikaner som får centralstimulantia utskrivet även fast de inte har en diagnos. Det kan ibland räcka med ett stresskrävande jobb eller studier.

Jag tror han har rätt fast fel.

Sen måste jag tillägga att studier som gjorts av bla.a Elaine Aron visar att 15 - 20% av oss har ett medfött överkänsligt nervsystem. Det kallas HSP (hyper sensitive personality). Detta kan yttra sig på många olika sätt varav vissa liknar symptom som ADD.

http://www.hsperson.com/ 

Det låter lite som det du beskriver portera. (: Ett väldigt fint, naturligt sätt att se det på tycker jag.

Fast i grunden så tror jag att de flesta av oss här vet att folk med ADD/ADHD är normala och egentligen kan klara av det samma som andra, fast bara på ett annorlunda sätt och med mer motivation. Detta förutsatt att folk tolererar och har tid för detta.

Det är samhället som är "fel" och som bara skapats och anpassats efter massan. Dessa svårigheter har alltid funnits, det var först när vi började "civilisera" oss och mäta tiden mm. som vi märkte att vissa hade svårare för det än andra.

Nu vill jag ytterligare tillägga till denna vägg av text, att jag jag tror på att ADHD finns fast att gränserna mellan olika typer av diagnoser och personligheter är så pass suddig och olika för var och en av oss att det antagligen finns många, många olika beskrivningar och diagnoser för våra problem. Så att ingen missuppfattar vad jag menar. Jag vet nog själv inte vad jag menar längre haha. Over and out!

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” - Albert Einstein

Grönt
1/11/14, 2:50 PM
#11

Kajsami, det där känner jag igen! (Hur svarar man på andras inlägg?)

Igår fick jag information som förändrade mitt liv. Jag är nu ganska säker på att jag inte "har" ADD utan är HSP-person. Tänkte bara att du kanske skulle uppskatta det ifall du också feldiagnostiserats. 

http://www.hspsverige.se/vanliga-fraringgor-om-hsp.html 

http://www.hsperson.com/pages/test.htm

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” - Albert Einstein

Kajsami
1/11/14, 11:45 PM
#12

#11  Dina länkar fungerade inte, men jag googlesökte på hsp och det var visst ingen egen diagnos, utan bara en personlighetstyp. Det fanns ett test på en sida och jag kände inte igen mig i särskilt mycket där, så jag är nog ingen hsp-person. Så detta att jag har svårt att filtrera intryck är nog bara just det det är, att jag har svårt att filtrera intryck (vilket är vanligt vid AD(H)D) och inget HSP-aktigt. 

Men det var intressant att läsa om HSP iallafall, även om jag inte själv stämde in där. Men jag känner en aspergare som definitivt passar in på detta.

mayolica
1/12/14, 12:06 PM
#13

Man kan både ha ADHD och vara HSP person.

~ mayolica ~

Annons:
fuckmybrain
1/12/14, 3:41 PM
#14

Jag tror själv innerst inne att det inte existerar. Alla mina så kallade tydliga symptom på ADHD har jag idag kommit fram till kan bero på så mycket andra händelser i mitt liv. En inre stress har byggts upp inom mig som rör till både mina tankar och beteenden. Orkar inye gå in på när var hur men varje insikt i vad mina problem beror på gör att jag kan jobba på mig själv och bli bättre. Bara för att jag inte funkar som andra så är det en diagnos. Alla kan inte ha flera bollar i luften samtidigt. Alla är inte morgon människor. Alla klarar inte att jobba 8 timmar om dagen. Har en vän som har dubbla jobb. Han börjar kl sex varje morgon och slutar mellan sju och tolv på kvällen. Samtidigt hinner han fixa.på huset, träna sina hundar och gymma. Tänk om samhället förväntade sig att alla skulle funka som honom. Då skulle alla få diagnoser till höger o vänster. ADHD är ju ett beteende problem och beteenden kan man ändra. Sen hur man gör det är en hel vetenskap men jag vet med mig själv att det går. Sakta sakta…

Zaphix
1/12/14, 7:12 PM
#15

#14: ADHD är inte ett beteendeproblem för mig.

Att inte kunna sortera intryck, känna att allt kommer emot en. Att hela tiden ha en inneboende rastlöshet som yttrar sig så att det kryper i kroppen på mig när jag tvingas sitta still. Att hela tiden vara på väg någon annan stans både fysiskt och mentalt. Att tankarna inte kan fokusera utan hela tiden flyger iväg. Att inte kunna styra sina impulser utan inte kunna tänka innan man gör något eller pratar. Att hela tiden gå på högvarv, tills man kraschar. o.s.v. Det är inte ett åroblem i mina beteenden.

Hade jag kunnat ändra på det hade jag gjort det. Du ska veta att jag gjort allt jag kunnat för att försöka.

Jag har levt såhär hela mitt liv.

Det är inte ett beteende jag har, min hjärna fungerar helt enkelt på ett annat sätt än andra. Den fungerar inte som jag vill, hur mycket jag än vill det.

Jag har äntligen börjat hitta min väg i livet, där jag får möjlighet att ta tillvara på mina bra sidor också. Där jag får utlopp för den ström av idéer och kreativitet jag har inombords, där jag får utnyttja all energi jag har.

Men med hjälp av medicin. Utan medicin är jag ett vandrande kaos som hela tiden gör saker, men aldrig får något gjort.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

RobinEH
1/12/14, 8:47 PM
#16

#6

Nu finns det ju ett flertal engelska forskningsstudier. Men syftar du till denna så stämmer inte det du skriver. Dessutom skriver de detta:
"We also showed that large, rare CNVs identified in our ADHD cohort were significantly enriched for chromosomal loci previously implicated in autism and schizophrenia. ADHD is currently thought to be entirely separate from these disorders. However, there is some overlap between ADHD and autism in terms of clinical symptoms and cognitive deficits. Autistic traits and ADHD behaviours in the general population (not clinical disorder) also seem to be affected by shared heritability."

Återigen så kan jag inte veta vilken studie du syftar till. Men man har ju hos barn sett en försenad förtjockning av hjärnbarken specifikt i vissa regioner av den frontala loben, exempelvis här.

Reglering av hormonproduktion är inget som skall tillskrivas hjärnbarken. Det är mer ett jobb som bör tillskrivas hypothalamus.

Gällande ex. dopamin så finns denna studie där bl.a. detta framkommer:
"Thus, although our data suggest that dopamine plays a key role in attention deficits, they also imply that dopaminergic deficits alone do not account for an ADHD diagnosis."

Har du läst berörd forskares synpunkter på ADHD som diagnos eller antar du bara att det du lagt fram motsätter detta?

#14

"Bara för att jag inte funkar som andra så är det en diagnos. Alla kan inte ha flera bollar i luften samtidigt. Alla är inte morgon människor. Alla klarar inte att jobba 8 timmar om dagen."

Tycker det är väldigt viktigt. Ligger problemet hos den diagnostiserade eller ligger problemet i samhällets förväntningar. Är det normalt att kunna sitta och vara fokuserad under skolundervisning en heldag etc. Skall vi rätta person eller tillvägagångssätt…

"Adhd är ju ett beteende problem och beteenden kan man ändra."

Jovars. Men frågan är om det är ett förändringsbart beteende utan medcinsk behandling. Beror det exempelvis på en svagare hjärnbark så hjälper det ju inte med betigning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Kajsami
1/12/14, 11:04 PM
#17

#14 Jag tror själv innerst inne att det inte existerar.

Men du kan ju inte generalisera för alla andra utifrån hur du själv fungerar. Du kan ju inte säga att ADHD inte existerar bara för att du själv kanske är feldiagnosticerad. 

Adhd är ju ett beteende problem och beteenden kan man ändra.

Jag håller nog inte riktigt med här. En av mina svårigheter i livet är att jag har svårt att filtrera bort ovidkommande intryck och jag har svårt att se hur det skulle vara ett beteende. Jag ser det mest som en oförmåga, en brist hos mig. Sen har jag också dåligt arbetsminne, vilket jag också ser som en brist. Jag har svårt att se hur dåligt arbetsminne skulle vara ett beteende. Du får gärna förklara för mig hur du tänker där.

tarotlasse
1/13/14, 11:02 AM
#18

#16 Forsknings studierna jag hänvisar till är dels den som är gjord av Forskaren Anita Thapar vid universitetet i Cardiff.

Den studien är även publicerad i The Lancet.

Den studien gjordes på 1400 personer

Samma forskning har även gjorts på Island med samma resultat.

Men den Isländska studien bygger på fler personer. 36 000 personer ingick i deras studie.

Även Christopher Gillberg var inne på detta redan på 70 talet.

Hans forskargrupp i Göteborg var en av de första i världen som redan under 1970-talet hävdade att det finns genetiska orsaker bakom ADHD. Resultaten var minst sagt kontroversiella.

– Många påstod att vi hade fel och att våra studier var urdåliga. Det känns bra att andra forskargrupper nu visar att vi hade rätt, säger han

De avvikande generna fanns bland annat vid kromosom 16, som tidigare har kopplats samman med både autism och schizofreni.

Man menar att bara inom några år kommer det vara möjligt att fastställa ADHD diagnosen med ett enkelt DNA prov.

Den forskningsrapporten om Hjärnbarken och detta med hormoner kommer jag inte i håg  i dag vem som gjorde denna har ett svagt minne av att det var en Amerikansk studie.

Detta var ngt som jag blev informerad om på en Föreläsning om läkemedel för ADHD och forskningen om ny medicinering för ADHD.

Lasse

RobinEH
1/13/14, 12:20 PM
#19

#17

Det beror på hur du definierar beteende. Det sägs att arbetsminnet kan förbättras avsevärt genom att man exempelvis spelar något instrument. Så möjligtvis att det kan betraktas som beteende hur man väljer att använda hjärnans resurser. Detta talar i alla fall för att det genom inlärning och då neuroadaption går att förändra. Frågan är dock om det i specifikt fall beror på neuroadaption eller någon form av neurologisk missbildning.

#18

"Forsknings studierna jag hänvisar till är dels den som är gjord av Forskaren Anita Thapar vid universitetet i Cardiff."

Då bör det vara den studie jag refererar till. I artikeln framkommer inte att alla med ADHD-diagnos hade genförändringen.

"De avvikande generna fanns bland annat vid kromosom 16, som tidigare har kopplats samman med både autism och schizofreni."

Det ger väl snarare stöd till Richard Saul än motsäger hans tes? I ursprungsartikeln så skriver de följande:

"One by one, nearly all of Saul’s patients turned out to have some disease other than ADHD, such AS Tourette’s, OCD, fragile X syndrome (a genetic mutation linked to mental retardation), autism, fetal alcohol syndrome, learning disabilities or such familiar conditions AS substance abuse, poor hearing or even giftedness."

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: