Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4100 ggr
greenapple
2014-01-09 15:17

Ritalin/concerta effekt

När jag äter Ritalin (10mg eller 20mg har jag provat) så kommer effekten efter ett tag och jag får en lyckokänsla i kroppen och blir jätte glad, detta försvinner efter cirka 20 minuter och resten av tiden den verkar är jag bara ångestladdad, lugn och dyster. Och aptitlös. Har även prövat olika doser av Concerta men det blir samma sak. 

Tabletterna tar bort mitt spralliga, optimistiska och matglada jag och jag vill ju därför inte ta dom. Men då funkar jag varken i skolan eller hemma så det känns svårt detta.

Känner ni igen er något och varför blir det som det blir? Finns någon annan medicin som är bättre?

Annons:
proxima
2014-01-09 15:25
#1

Strattera finns, det har inte samma verksamma substans som Ritalina och Concerta, kanske värt att prova?

[Alli123]
2014-01-10 13:51
#2

Jag själv provade Concerta, olika doser. Jag kände inte utav det alls, varken högsta eller lägsta dosen. Förutom en dag, när jag tog överdos (av misstag), då satt jag och kunde inte sluta stirra på en skylt, och var inte längre social med dom andra. Lite läskigt. Det gick ur efter ett par timmar. 

Concerta stärkte min depression och mitt självskadebetéende jag hade, gav mig mer ångest och förvärrade min sociala fobi, den fick mig att känna som att alla kollade på mig, skrattade åt mig och hade något emot mig.
Till slut fick jag en anti depressiv att ta samtidigt, för andra verkade jag gladare, vilket jag var, men det kändes ändå fejk på något sätt.

Concerta tog också bort min sprallighet, men den hjälpte mig inte i skolan. 

När jag slutade med alltihopa så kom jag rätt på vägen igen med hjälp av dom som stod mig nära, men jag gillar fortfarande inte stora folkmassor, eller att gå förbi folk jag inte känner. Och att alla har något emot mig sitter fortfarande kvar.

Grönt
2014-01-11 14:30
#3

Jag kände nästan exakt samma sak som du fram till att jag beslöt mig för att avbryta medicineringen (efter 2 veckor bara).

Jag har nu kontakt med en arbetsterapeut för att strukturera vardagen. Igår när vi pratade så nämnde hon att vissa av mina karaktärsdrag liknar en personlighetstyp som kallas HSP. Efter lite läsning har det kommit fram att detta ofta feldiagnostiseras som ADD. Och nu är jag övertygad av att det är just detta som tidvis plågat mig sedan barndomen.

Eftersom nervsystemet hos HSP-personer är mer finkänsligt mot yttre störningar och på så sätt gör att man blir snabbare utmattad i vissa situationer, kan det också förklara varför koncentrationen påverkas fast man egentligen inte har samma svårigheter som folk med ADD/ADHD. En till faktor (som är ganska lik introverta personligheter, fast annorlunda :) är att vi tenderar att fundera kring saker alldeles "för mycket" till den grad att vi nästan kan bli paranoida. Vilket, om man har mycket negativa händelser omkring sig också kan påverka koncentrationen.

Personligen funderar jag också på ifall mitt (antagligen) hypersensitiva nervsystem har gjort att jag känner av medicinens bieffekter mycket starkare än vissa. En sak jag vet är att jag är ganska lättpåverkad av droger (inkl. kaffe, alkohol) även fast jag är ganska storväxt.

Ja, nu har det blivit ett långt inlägg, men anledningen varför jag skriver detta är så att andra kanske får möjligheten att fundera över ifall detta passar in på dem. För mig har det gjort mig väldigt glad över att jag äntligen hittat en personbeskrivning som beskriver mig till fullo nästan rakt igenom och att jag nu har möjlighet att hitta rätt hjälp för de saker som stör mig. För de typiska personlighetsdragen hos personer med ADD är väldigt likt dragen hos HSP-personer på vissa sätt, men svårigheterna kan också vara en reaktion på depression hos en HSP-person. Och i så fall försöker vi ju lösa problemet från fel håll.

http://www.hspsverige.se/vanliga-fraringgor-om-hsp.html 

http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person 

http://www.hsperson.com/pages/test.htm  - Testa testet ifall du vill.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” - Albert Einstein

Upp till toppen
Annons: