Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3315 ggr
Princess_1
1/22/14, 12:51 PM

Disney prinsessor och prinsess-pyssel som intresse

Jag är snart 27 år och har Aspergers syndrom.  

Och jag tycker väldigt mycket om Disney prinsessor och att göra princess-pyssel t ex pyssel från Prinsessan tidningar.

Man kan säga att det är ett av mina specialintressen.

Förutom att bara göra pysslet så tycker jag om att använda smyckena och det när jag är ute.

Om man har gjort något som man tycker är fint så vill man ju gärna visa upp det.

Men jag har slutat att göra uppseendeväckande saker saker som tiaror att ha ute.

Jag nöjer mig med att göra smycken som  t ex halsband, armband och hårspännen.

Många tycker säkert att det är barnsligt.

Men jag kan inte hjälpa att jag tycker om det.

Om jag skulle sluta med det så känns det som att jag skulle sakna något som jag tycker jättemycket om.

Och jag har läst att folk med Aspergers ibland har " barnsliga intressen" även när de blir äldre.

Är det någon mer här som har det här intresset eller något liknande som skulle vilja prata / bli vän med mig.

Jag har inte hittat någon annan som har ett sånt här intresse och känner mig ganska ensam om det.

Annons:
VildaVittra
1/22/14, 12:58 PM
#1

Jag tycker faktiskt synd om dom som inte kan tillåta sig att ha barnsliga intressen bara för att de blivit vuxna, trots att de egentligen fortfarande tycker om det.

Själv är jag 38 år gammal och bygger dockskåp som jag inreder. Gillar dessutom att åka pulka och kasta snöboll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blodfot
1/22/14, 1:10 PM
#2

jag gillar riddare, har sammlat och älskat det, gillar dte fortfarande.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Honestyisdead
1/22/14, 1:44 PM
#3

Jag älskar neonfärger, blinkande färgade lampor, glitter och diamanter.

[Sandi92]
1/22/14, 2:05 PM
#4

Jag samlar på vissa sorters leksaker. Det kan nog anses som barnsligt.

Zaphix
1/22/14, 7:21 PM
#5

Jag har utnyttjat min lekfullhet i min konst, gör fantasifulla skulpturer och leker mig fram med materialet. Har ett barnsligt angreppssätt till det jag gör.

Så min barnslighet har jag gjort till något "vuxet". ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lavendelnos
1/22/14, 7:27 PM
#6

Jag gillar bara barnprogram och barnfilmer, gillar att leka att jag låtsas vara någon/något, eller ja, leka i allmänhet är kul.

Är en av mina bättre egenskaper om jag skulle fråga mig själv :)

Annons:
Zolah
1/22/14, 8:57 PM
#7

jag älskar tecknat, och samlar på my little pony. Har väl lite tur med att mlp är kultur fenomen så ingen bryr sig direkt

fluffymind
1/23/14, 9:40 AM
#8

Visst vore det en trist värld om man inte fick unna sig vilka intressen man vill, så länge det inte drabbar någon annan? Vältra dig du i dina prinsesserier, det gör dig både till en lyckligare och intressantare människa.

Emo
1/23/14, 4:40 PM
#9

Titta in på http://parlpyssel.ifokus.se/ och http://pyssel.ifokus.se/
så får du se att det finns många vuxna och äldre som har liknande intressen. På de sajterna har vi två huvudregler:
1 Ha roligt!
2 Respektera upphovsrätten!
Sen är resten sunt förnuft.

Du är välkommen att se hur roligt det kan vara.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Rhodugune]
1/24/14, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Å vad ont i hjärtat jag fick, det är klart du ska ha dina tiaror ute. :)

Skulle bli så glad om jag fick se dig på stan.

Ett av mina specialintressen är medeltidskläder, hade en period när jag sydde extremt mycket och bar dem även till vardags, fick en del kommentarer om varför jag gjorde det, de flesta var bara vänligt nyfikna även om de inte förstod. 

Vi är alla olika och det är bra och de som missat det ska man inte bry sig om. 

Jag är 35 år nu och gör det fortfarande ibland, har aldrig följt modet, klär mig som jag vill, tycker är fint och bekvämt.

JohannaEkroth
1/24/14, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Själv gillar jag cowboys och indianer och klä ut mig till det. Detta är dock maskerad men ändå och bakgrunden är dit-klistrad… Med själva ja är fotad på en maskerad. Älskar att inte vara "mig själv".

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Paddan88
1/24/14, 11:05 PM
#12

Hejsan jag är 25 och ett av många specialintressen är gosedjur. Många gånger får jag ta mig i kragen för att inte min samling ska gå över styr. :P annars älskar jag liksom du Disney fast jag har mer snöat in på djuren (björnbröder,lejonkungen,bambi) även om jag ser mig själv som en allätare gällande Disney. Är också oblygt förtjust i pokemon och även om jag precis som du tidigare försökte att inte vara så extrem utåt så har jag slopat det idag. Jag har hittat en pojkvän som älskar mig för den jag är och han får mig att våga visa världen vem jag verkligen är också. Senaste tokeriet är min pikachu mjukisväska som jag har på mig när jag vill vara extra fin. Den var ett impulsköp som pojkvännen övertalade mig till efter att ha sett mig tråna efter den i en affär. Trodde alldrig jag skulle våga köpa den men nu njuter jag av folks blickar och kommentarer och ignorerar de omogna ungdomar som kan säga ett och annat dumt för att verka tuffa inför sina vänner ;)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

KittyBean
1/29/14, 2:09 PM
#13

Jag fyller snart 32 men en av mina stora passioner är en japansk popgrupp (morning Mussume och Hello! Project). Jag har massvis med saker på datorn ~450 gb, affischer, singlar, och kan namnet på alla som varit med i gruppen. 

Förutom det älskar jag Fairy Kei, alltså pastelliga kläder och andra alternativa stilar. Köper leksaker, samlar på My little pony och andra 80-tals leksaker, ibland funderar jag på när jag ska "växa upp" Men det kommer nog aldrig hända. Jag lär nog vara gråhårig och lika fascinerad av pastelliga saker och ha bokhyllan full med ponnisar som 50-åring. 

Däremot har jag faktiskt börjat köpa mer svarta kläder och känner mig inte lika bekväm i att ha turkosa strumpbyxor bland allmänheten längre.  

Har väldigt ambivalenta känslor över det här. Jag vill stå för min barnsliga sida men vågar inte längre på samma sätt.

Annons:
KaiPon
1/29/14, 6:52 PM
#14

Jag är 21, och köper lätt tidningar som Prinsessan, Hello Kitty och My Little Pony. Älskar även gossedjur, samt har fyra asiatiska kulledsdockor hemma.

Har även ett antal låtar från favoritfilmen Anastasia på mobilen som jag lyssnar på och kan utantill.

Brukar säga att jag har barnasinnet kvar, och att jag alltid kommer ha det. Visst, folk kollar konstigt på mig (speciellt i en stad som Arboga), men jag har länge sedan slutat bry mig om vad folk tycker.

Jag är jag, och jag gillar den jag är. Varför ska jag låta bli saker för att jag är "för gammal"?

På tal om tiaror, jag måste hitta min att ha på mig igen. Nu när mina dreads är ute. Hehe. 😃😉

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

zatanica
1/30/14, 10:19 AM
#15

#12 o en som också gillar gosedjur, försökte också undertrycka de ett tag. Men nu struntar jag i det. Men försöker att inte köpa alla jag fastnar för. Favoriterna bor i sovrummet och ska gärna vara med i sängen när man sover. Händer tillomed att jag tar med någon när vi åker bort. Senaste favoriten är ett får från gottland som min snälla sambo köpte till mig 🙂Ja just jag är 30 🙂

Gillar också tiaror och önskar att jag åter skulle våga ha dem ute bland folk, slutade runt 25 års åldern, vet egentligen inte varför.

Tror världen skulle vara en bättre plats om alla vågade bejaka sina barnsliga sidor. 

När jag var runt tolv skrev jag en dikt om en gammal tant med rulator, hon lekte i lekparken och klättrade sedan upp i et träd och satt där och viftade på benen, medans förbipasserande tittade med fasa på henne och tyckte hon var helt galen. Undrar om jag då såg mig själv hur jag skulle bli som gammal 🙂

Upp till toppen
Annons: