Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 1663 ggr
HannaM
1/22/14, 10:28 PM

Jag och lss

För ett tag sedan var min kompletterande utredning klar och jag fick diagnosen Asperger. Läkaren nämnde snabbt lss men sa också att "det är väl egentligen inget dom kan göra för dig så det känns ju lite onödigt att kontakta dom men du gör ju som du vill". Så jag undrar.. har ni fått ut något av lss?

Jag är relativt välfungerande i hemmiljöän, har tidigare haft boendestöd men blir mest störd av att ha andra som kommer hit särskilt som jag har illrar och praktiskt taget alla är rädda för dom och tycker dom är äckliga och jag har hjälpmedel i form av kedjetäcke som jag trivs med. I övrigt vet jag inte riktigt vad jag kan tänkas behöva men jag vet inte heller riktigt vad som kan erbjudas. Planeringsverktyg känns.. jag vet inte man kan ju göra allt med en mobil i dagens läge så det känns lite onödigt på något vis.

Annons:
Honestyisdead
1/23/14, 6:46 AM
#1

Jag har en lss handläggare. Jag fick hjälp med daglig verksamhet genom det.

tarotlasse
1/23/14, 11:33 AM
#2

Skillnaden på LSS och SoL är att SoL lagen säger att man har rätt till hjälp och stöd men att kommun skolor mm kan säga nej till hjälp och stöd på grund av resurs brist kan vara ekonomiska eller personal brist t.ex

Så anser kommunen att budgeten har överskridits så kan de säga nej till boendestöd eller till tekniska hjälpmedel boendeanpassning mm 

Däremot är du inskriven inom LSS så har du rätt till hjälp och stöd oavsett om kommunen. skola eller vad det nu gäller saknar resurser.

Så får de inte säga nej utan måste säga ja även om budgeten överskridits och de saknar pengar.

Jag själv har inte ansökt om LSS för egen del men jag har aldrig haft några problem med att få hjälp med boendestöd tekniska hjälpmedel och boendeanpassning.

Så har inte sett det som så viktigt för egen del.

Däremot så när ett av våra barn behövde hjälp i skolan och skolan sa nej på grund av att de inte hade pengar till att anställa en assisstent.  Vi fick inte heller  hjälp av vården och BUP  på grund av för långa vänte tider.

Då kontaktade vi soc eftersom vi då hade en ohållbar situation.

Soc handläggaren skrev då in barnet inom LSS och lämnade en lista på lediga assistenter som kunde börja omedelbart och lämnade detta till skolans rektor.

Nu kunde inte skolan längre säga nej utan  de var tvungna att anställa en assistent eftersom barnet var inskrivet inom LSS.

Samma så BUP som sagt nej på grund av den långa kön var nu tvungen att ta emot barnet inom 3 månader.

Så det är jätte bra att vara inskriven inom LSS för då kan inte myndigheterna skola mm säga nej till de rättigheter du har rätt till som funktionshindrad .

Vilket de kan göra annars.

Lasse

Upp till toppen
Annons: