Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3842 ggr
sdrmja
2/10/14, 7:54 PM

Adhd-utredning, era erfarenheter

Imorgon ska jag ringa till BUP för att förhoppningsvis få inleda en adhd-utredning. Det känns såklart jobbigt, men samtidigt väldigt skönt. Jag är trött på att må dåligt på grund av mina problem och jag vill verkligen få hjälp. Men nu till saken; hur går en utredning till, på ett ungefär? Berätta gärna om dina erfarenheter. Hur länge fick du vänta innan en utredning inleddes?

Jag kan tillägga att jag är 18 år och alltså kommer vänta mig till barn och ungdomspsykiatrin. Då kanske det inte går till på samma sätt som om man är "vuxen" och ska ha en utredning?

Annons:
Lady Q. Longworth
2/10/14, 8:24 PM
#1

Hos oss får man börja med en scanning för att se om de ska skicka remiss för utredning.

Jag har väntat sen augusti på utredning, vet inte när det kommer igång.

M A N I N A N
2/11/14, 8:17 AM
#2

Här flyttas man över till vuxenpsykiatrin när man fyller 18. Väldigt bra för din skull om du tas emot av bup. Iaf om psykiatrin fungerar lika dåligt där du bor som här i västra götaland. Jag tror dock att vi är kända för att ha det extremt dåligt här. Här kräver bup att skolan ska ha gjort en sk basutredning som visar att det finns behov av att gå vidare med utrdning. Basutredningen är alltså inträdesbiljetten. Sedan tycks väntetiden variera från några månader till betydligt längre tid. Utredningen görs av psykolog. Man får göra olika tester. Antal besök hos psykologen varierar beroende på hur uthållig man är när man gör testerna. När testerna, som är olika frågor och tester som görs med papper och penna under ledning av psykologen, är färdigställda (det tar olika lång tid beroende på hur mycket psykologen har att göra, allt från någon vecka till flera månader) får man komma på besök till psykologen som går igenom testresultaten med en. Då får man veta vilka starka och svaga sidor man har och eventuellt vilken diagnos som testerna tyder på att man har. Det är en läkare som ställer diagnos. Och det är ett läkarbesök som avslutar utredningen. Kan vara långa väntetider på läkartiden. Under läkarbesöket diskuteras ev behandling som oftast tycks vara medicinering trots att allt annat ska provas först. Iaf när det gäller barn ingår det också intervju av föräldrarna. För att få diagnos ADHD ska man ha svårigheter i två miljöer, ofta skola och hemmet. I testerna ingår även koncentrations och uthållighetstest som kan göras i dator. En sak som kan vara bra att tänka på är att be om sin utredning i skriftlig form när utredningen är färdig. Det kan även vara bra att ha ett kortare intyg som inte är så utlämnande om att man har ADHD. Detta blev rörigt. Så här gick det till när mitt barn utreddes. Han hade tur. Det tog mindre än ett halvår från det att jag bad skolan om en basutredning till dess att vi fick adhd-diagnosen. Men då hade han ett syskon som redan var inskriven på bup, vilket jag tror påskyndade det hela.

gaggis65
2/20/14, 10:59 PM
#3

Det är lite olika men det är bra om en scanning görs. Man går igenom barndomen från det man föds tills nu. Föräldrarna skall om möjligt svara på frågor. En del använder sig av Qb-test där man med datorn hjälp registrerar hyperaktivet-uppmärksamhet och impulsivitet. I 20 minuter. Jobbigt!

tarotlasse
2/21/14, 10:05 AM
#4

Här i Skåne flyttas man också över till vuxen psyk dagen då man fyller 18 år.

Utredningen här i HBG så fick jag en tid inom 3 månader från remissen lämnades in som vårdgarantin säger

Men blev ett otrevligt besök hos en otrevlig läkare och sedan säger inte vårdgarantin hur lång tid en utredning eller behandling kan ta.

Så efter första samtalet  för då hade utredningen startat fick jag vänta länge.

Men som vuxen började utredningen med en intervju om min barndom och uppväxt.

Hur jag fungerade i skolan om det fanns ngt speciellt i mina sjukhus journaler, Om jag haft en normal förlossning.

Frågor om alkohol,droger våld mm 

Om jag hade haft kontakt med socialamyndigheter, polis, mm

Normalt intervjuar de även ngn av föräldrarna om barndomen också.

Men de pratade aldrig med mina föräldrar utan de fick  tillräckligt med uppgifter från mig och från myndigheterna så de behövde aldrig intervjua min mamma.

Sedan fick jag fylla i en massa skattnings skalor en jäkla massa A 4 sidor man fick sätta X på det alternativ som stämde bäst i ens situation.

Det var väl första besöket och jag hade oturen med en riktigt otrevlig läkare som ansåg att jag inte hade ADHD utan att jag supit sönder skallen när jag var litet barn  uch vad otrevlig hon var. 

När första besöket var klart sa läkaren att jag inte hade ADHD och fick skaffa min narkotika klassade medicin ngn annan stans.

Gud vad arg jag var vid det tillfället.

Men övriga personalen i neuropsykiatriska teamet gick emot läkaren och krävde att jag skulle göra en ADHD utredning. 

Tog flera månader innan jag fick komma dit en  andra gång.

Blev ännu fler skattnings skalor och formulär som skulle  fyllas i och ytterligare frågor från läkaren.  Efter detta så blev det besök hos en psykolog och ännu mer papper och psykologens intervju.

Sedan skulle detta sammanfattas innan ett beslut skulle göras och tog ytterligare några månader när jag fick svar att läkarens utredning var undermålig och fick göras om grrrrrrrr.  

Efter detta så fattade man ett beslut om jag hade ADHD och remiterade mig vidare.  Till Neuropsykiatriska kliniken för ytterligare utredning.

Här fick jag göra en massa tester typ  memory det var övningar i ordförståelse övningar man skulle vidare upprepa siffer kombinationer  och siffer kombinationer. 

Man fick bygga kuber. Det var hastighets tester hur fort man gjorde olika saker. Impulsivitets övningar. så allt från koncentrations övningar impulsivitet, kreativitet minne och från bilder ord till data spel.

Sedan gick datorn igenom alla testerna och skrev ut olika staplar såg staplarna ut på ett visst sätt kunde man avgöra om det var ADHD eller ngt annat.

För mig tog det 3 år innan utredningen var klar men beror på en icke fungerande psyk avd på vår ort.

När jag gjorde samma utredning på en privat psyk klinik tog det bara 2 veckor.

Sonens utredning tog  3 månader att göra.

Så kan ta väldigt olika tid från klinik till klinik men räkna med ca 3 månader.

Lasse

Upp till toppen
Annons: