Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 9359 ggr
Snurraminjordigen
2014-02-11 14:33

Tagit concerta, ej adhd

Hej! Jag har funderat länge på om jag har ADHD men har aldrig tagit tag i det riktigt med att be om en utredning. Idag satt jag hemma o "pluggade" jag ligger efter 20 sidor i matteboken och jag har varit med på alla mattelektioner jag har bara inte jobbat på lektionerna. Aja iaf så satt jag o försökte plugga hos min kompis och hon satt helt tyst o jobbade, men jag kunde verkligen inte koncentrera mig och satt o pillade med annat o tänkte på massa. Så fick jag iden att jag kunde testa ta en Concerta tablett, 54 mg. Hennes pojkvän har ADHD o han har en burk tabletter där så jag tog en.. Efter ett tag blev det mycket lättare att koncentrera mig och jag jobbade på riktigt bra. Är dock lite orolig nu, är det farligt? Vad kan hända? Jag tänkte inte efter, de kändes som en bra ide då men nu är jag som sagt rätt orolig.

Annons:
tarotlasse
2014-02-11 17:13
#1

Ja det var dumt gjort din kompis behöver sina Concerta så väl själv och det är starka restrektioner på utskrivandet.

Eftersom det är narkotika klassat.

Så när det är tomt i burken är det inte bara att gå och förnya receptet.

Utan då blir det stopp och  man får vara utan tabelleter  och kan även bli en utredning på om han överdoserar.

Det är inte vetenskapligt bevisat att det även hjälper personer utan ADHD med koncentrationen.

Men Concerta och Ritalin  är otroligt populära bland studenter och inför  tentor för att de anser de är lättare att koncentrera sig och att kunna hålla sig vaken på natten och plugga inför en tenta.

Innan var det vanligt med andra central stimulerande droger och då fick man även otrevlig bi effekt när man pluggad för då fick man även rus effekt också.

Den vill man inte ha om man pluggar så därför Concerta blivit så populärt bland studenter.

Många tror att det är drogmissbrukare som köper Concerta på gatan.

Men helt felaktigt för dom vill ha ruset vilket man inte får av Concerta  eftersom det är långsamverkande.

Plus priset för att jämföra så kostar det missbrukaren vill ha för ett rus ca 200 kr samma mängd  ca 3 månaders medicinering av Concerta kostar på gatan i dags läget ca 10 000 kr lågt räknat.

Så inget missbrukaren väljer att köpa men ett vanligt missförstånd hos de som inte vet och Concerta har då fått ett så dåligt rykte.

Även ett flertal forsknings resultat i olika länder har visat att det är mycket ovanligt med Concerta bland missbrukare.

Utan det som säljs på svarta marknaden går till studenter som vill öka koncentrationen inför tentor.

Så du behöver inte ha ADHD för att uppleva denna koncentrations förbättring.  Det krävs en lång utredning för att konstatera om man har ADHD.

Misstänker du att du har ADHD så prata med skolhälsovården om att få komma på en ADHD utredning.  

Så snälla du  låt bli din kompis pojkväns medicin han behöver den så väl själv.

Lasse

Snurraminjordigen
2014-02-11 18:35
#2

haha jag är ingen knarkare…..

Min kompis tyckte jag skulle testa ta en, hade aldrig kommit på det själv.

Det var dumt jag vet det.

Jag hade absolut inte tänkt ta det något mer, min kompis kom på att jag kunde testa det för vi har pratat massor om att jag verkar ha ADHD förr. Då tyckte jag att det var en bra ide och tog en tablett men sen efter ett tag kom ja på att det var väldigt dumt och ångrade mig och så..

Han har sin medicin i väskan och den burken står bara hos min kompis ifall han glömmer sin vanliga burk med medicin så har han hos min kompis ifall att.

Men jag känner mig väldigt lugn i sinnet, jag kan liksom koncentrera mig på det jag gör utan att det "kryllar" i huvudet och att jag tänker på massa annat.

Aja jag ångrar verkligen att jag gjorde det, det var väldigt dumt av mig och jag kommer absolut inte göra om nåt liknande.

Honestyisdead
2014-02-11 21:35
#3

Det var hög dos att ts bara sådär. Så ja dumt och bra du inte ska göra det igen. misstänker du diagnos så be om utredning.

tarotlasse
2014-02-12 02:22
#4

#2

Ja det är bra att du inser ditt misstag alla gör vi våra misstag i livet.

1 tablett  i svinn reagerar säkerligen ingen läkare på.

Du skriver att du inte är ngn knarkare men enligt lagen är du faktiskt det.

Har man utskrivet Concerta från särskilt godkända läkare så räknas det som medicinering.

Men skulle du få lämna ett drogtest och polisen upptäcker att du har Concerta i kroppen och att du inte har detta utskrivet på recept så åker du dit för olaga narkotika innehav.

Då säger du troligt vis inte ha ha när de låser in dig i arresten över natten.

Jag vet vissa där personer blivit av med tabletter eller överdoserat tabletter och där Läkaren och vårdkliniken då infört särskilda restrektioner.

Att man t.ex får gå till sin vårdklinik och hämta medicin för en vecka i taget och i vissa fall har man dragit in medicineringen helt och hållet.

I bland kan bara misstanken om detta räcka.

Jag fick för ett par år sedan redovisa var jag förvarade min medicin  och  att jag skall  ha den inlåst och att jag inte fick ha min medicinering  framme och synlig och frågor om jag märkt att min medicinering inte räckt till  vid något tillfälle.

Eftersom kliniken visste att det fanns missbrukare i min omgivning och vänkrets och de frågade då vad jag ansåg om att hämta ut medicineringen på vårdkliniken  1 gång i veckan.

Då hade det skapat en massa extra besvär för mig med att ta mig till kliniken varje vecka vilket jag sa så  det blev  ingen restrektion på concertan.

Däremot så fick jag bara hämta ut mindre förpackningar av en av mina andra narkotika klassade mediciner  som vilken läkare som helst kan skriva ut och fick då enbart  ta ut medicin på apoteket för en månad i taget.

Vilket jag tidigare fick storförpackningar utskrivna så här blev det restrektioner eftersom man var rädd att det kunde komma på avigvägar.

I dag så går jag förbi vårdkliniken varje dag så i dag hade det inte varit några problem för mig.

Men sådana  restrektioner kan man råka ut för om läkarna märker att det gått åt för mycket tabletter eller att man misstänker att någon annan  i ens närhet kan komma över tabletterna.

Så något man bör ha i åtanke om man skulle fundera på att  (låna) flera stycken tabletter av någon utan att säga till.  

Lasse

Snurraminjordigen
2014-02-12 04:38
#5

#4 ja okej, jag ska aldrig göra om det. Menade att jag inte testade ta en tablett för att försöka få ett "rus" eller att må bättre eller nåt det var bara nyfikenhet om det funkade på mig. Men som sagt, det var väldigt dumt gjort och jag kommer absolut inte göra om det! Jag har iaf inte sovit på hela natten pga medicinen då jag somnar alltid på 1 minut typ men nu har jag legat klarvaken hela natten..jag brukar ha svårt att hålla mig vaken länge utan somnar alltid tidigt. Det blir en jobbig dag i skolan men jag får helt och hållet skylla mig själv! Aja tack alla för svaren!

Upp till toppen
Annons: