Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1697 ggr
Visa98
2/11/14, 9:27 PM

ADHD. hur utredning??

Hej hörni

jag har länge misstännkt att ajg har ADHD.

går i 9an och känner mig så himla stressad över allt för jag ligger efter.

jag har sjukt svårt att koncentrera mig. jag sitter alltid och tänker på annat , ritar i skrivböckerna och pillar med pennor och telefonen, samt försöker prata med mina vänner.

Lyssnar och  tittar även på massa annat istället för att fokusera på skolarbetet.

Jag försöker verkligen koncentrera mig men jag bara "glider iväg" i n annan värld liksom…

Sen har jag även läst att det är vanligt att man har svårt att komma igång med saker och tröttar fort.

Jag har inte pluggat på en enda läxa på ca 3 månader. Det är det jobbigaste som finns, att göra läxor är så EXTRMT jobbigt och jag säger alltid "jag gör det sen" till att plugga, plocka ur diskmaskinen och städa.

Sen ledsnar jag även på saker väldigt fort.

Tex. om jag och några vnner vill se på film, så vill jag se på film jättegärna, sen kollar vi ca 15 min, och då har jag ledsnat och vill inte kolla p film utan göra nåt annat. Så är det med allt, jag ändrar mig superfort och vbara " nej dehär var inget kul nu gör vi nåt annat."

Sen har jag även extremt svårt att komma ihåg saker och hålla tider.

jag slarvar alltid bort lappar från skolan och glömmer lämna in de.

Slarvar bort saker glömmer saker överallt hos vänner och om jag är hos mamma och ska åka till pappa och hämta något bara (min föräldar är skilda) Så har jag glömt bort vad jag skulle hämta när jag kommer dit..(de bor ca 7 min ifrån varandra.)

Jag glömmer bort att jag har läxor och prov osv.

Dessutom är att åka kollektivt ett problem för mig då jag har riktigt svårt att hinna med bussar och tåg. 

Om ett tåg går tex. kl 15,00 och jag sitter och har full koll på tiden, sen hittar jag något kul och börjar hålla på med det ,helt plötsligt är klockan 15,58 och jag skulle ha gått hemifrån för 6 minuter sen.

Jag ska egentligen gå hemifrån kl 7,45 till skolan på morgonarna, men  jag går den tiden ca. 1 gång i månaden (utan att överdriva det minsta) Jag går alltid tidigast ca 7,55 ..Jag går inte upp för sent utan jag bara glömmer bort tiden..

Ligger efter ca 1 kapitel i matteboken, men har inte missat någon mattelektion, jag kan bara inte fokusera.

Jag bli väldigt trött och irriterad o ångest av nör det är mycket människor och högt och mycket olika ljud. Jag får panik och bara "usch måste UT härifrån!" 

Sen tycker jag även att småljud kan vara riktigt störande. om jag försöker jobba matte och den bredvid mig skriver så skär "skriv-ljudet" i öronen och jag vill bara "HÅLL KÄFTEN!!!"

Men har så otroligt dåligt tålamod..blir väldigt irriterad och arg när det inte går att göra något, tycker det är jättejobbigt att bara sitta o vänta på något, vill att allt ska gå fort.

Blir även väldigt irriterat lätt om någon är dryg mot mig och "retas"

Aja sorry för långt inlägg….jag vill bara skriva av mig.

Vi har pratat om detta hemma. Vart ska jag höra mig på skolan för en utredning, till någon sort psykolog eller?

Annons:
Honestyisdead
2/11/14, 9:30 PM
#1

Kontakta vårdcentralen först så kan de slussa vidare dig.

silversol35
2/11/14, 9:32 PM
#2

BUP gör utredningar, skulle tro att ni kan ringa direkt dit.

morbid-doll
2/14/14, 5:11 PM
#3

gå till din skolsköterska å prata med henne å se fall hon kan hjälpa dig vidare… d gjorde jag när jag va i skolåldern å mådde dåligt över all stress och oförmåga att koncentrera mig.. då fick jag dock diagnosen depression  å först nu när jag är 30 diagnosen ADHD..men det är juh för att då för 15-20 år sedan visste dom inte så mkt om ADHD hos tjejer… men gå iaf den vägen..hjälper inte det så kontakta bup =) lycka till

TiraWiking
2/17/14, 2:55 PM
#4

Jag hade liknande problem när jag gick i skolan, dock har jag extremt bra koll på tiden och vart allting är och jag tappar nästan aldrig bort något men jag misstänker att jag har ett sånt behov av att alltid hålla ordning på alla prylar och saker för jag är så virrig annars. Det tog ett tag innan jag fick hjälp men det var för jag visste inte vart jag skulle vända mig men de hjälpte mig på vårdcentralen när jag egentligen sökte hjälp för sömnsvårigheter. Men när jag gick i skolan hjälpte det mycket för mig att lyssna på musik samtidigt. Även om tankarna flöt iväg en del upptäckte jag att jag ändå gjorde uppgifterna och det blev rätt, hur vet jag inte riktigt men det funkade. Det är svårt att hitta något som funkar och som man gillar när man är överallt och ingenstans i tankarna på samma gång men jag tycker att du borde tjata på alla du kan så du verkligen får hjälp! Prata med både BUP, skolsköterskan, kuratorn och vårdcentralen och visa att du vill göra något för att det ska bli bättre. Jag märkte att de är mycket mer villiga att hjälpa till och göra något åt saken när man själv är på de och tjatar och visar sig :) Jag hoppas verkligen att du får hjälp snart för jag vet hur sinnessjukt jobbigt det är och uttmattande. Jag kan inte prata för någon annan utan bara för mig själv, men innan jag fick behandling var jag så trött på mig själv och hur jag var och att jag inte kunde göra något åt det

Upp till toppen
Annons: