Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1272 ggr
[Ladymoon]
2014-02-19 23:44

Vuxen ADHD

Finns där plats för oss som har vuxen ADHD här i gruppen?

Annons:
Praefatio
2014-02-19 23:55
#1

Ptja, de flesta med ADHD i den här gruppen är ju vuxna så självklart! Välkommen!

utanforboxen
2014-02-20 06:58
#2

Problemet är nog vår plats i samhället. Här finns möjligheten att bli förstådd.

JohannaEkroth
2014-02-20 09:30
#3

Det finns flera på den här sidan som har ADHD och är vuxna. Jag själv har Asperger med drag av ADD (koncentrationssvårigheter).

Men det här har i flera år (snart fem) fått vara mitt andra hem där jag har kunnat prata, skratta och gråta med människor som verkligen förstår en och inte ställer några som helst krav på en när den yttre värdens krav ställer tillräckliga, för sådana som oss.

Jag är Medarbetare här på sajten. Men det är väldigt sällan jag behöver inta den rollen och styra upp. Ibland kommer det sådana situationer. Men det är länge sedan nu. Jag tror det är mer duster på andra sajter, faktiskt. Konstigt - vi som anses så bråkiga av NT's (NeuroTypiska - utan diagnos) och alltid dem som startar bråk. Men ni är så fina, alla medlemmar på den här sajten, oavsett om det någon gång skulle vara några dispyter sinsemellan. Men det är bland annat därför jag finns här bakom. Jag skriver lite också i trådarna som vanlig medlem. Då är jag bara Hanna. Men jag finns som moderator om det är någonting. Bara att hojta. 😛

Varmt välkommen hit Ladymoon till BF iFokus och jag hoppas du ska trivas och det liksom min, kan få bli din oas här i livet. 🎈

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Ladymoon]
2014-02-21 18:32
#4

Tack för välkomnandet ❤️

Det är inte så lätt när man levat nästan ett helt vuxenliv och får reda på att man har ADHD

Men samtidigt känns det lättare eftersom man förstår att det är sjukdomen som orsakat en massa "tokiga" ageranden genom livet.

Jag tar ingen medicin eftersom jag genom mina misstag fått lära mig mycket om mig själv och så småningom kunnat hantera mig. Nyckeln är medvetenhet. Så fort man blir medveten som kan man "slå av" lite och försöka hantera olika situationer. Det går, men det är hårt slit.

Jag förstår ju också att det inte är jag som gjort fel när jag eldade på mig själv genom jobb/utbildningar/planer - allt som gjorde att jag gick in i väggen och fick värk i kroppen. Jag har ju länge "anklagat" mig själv för att agera omoget och impulsivt, men nu när jag har facit i hand så "förlåter" jag mig själv.

JohannaEkroth
2014-02-21 18:59
#5

Det är ingen kronisk sjukdom du har, det är en funktionsnedsättning. ❤️ Ett medfött fel. Du är absolut inte sjuk, inte i ADHD iallafall. 🙂 Fungerar bara lite annorlunda. 🙂

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

tarotlasse
2014-02-22 14:51
#6

#4  Hjärtligt Välkommen Ladymoon jag är väl en av den moderatorena behöver ta i örat i bland på de andra formen på sajten. 

Men här inne behövs det inte vi har nog en annan förståelse och har lättare att läsa mellan raderna och fp ett gott skratt i stället för att bli förbannad på ngn en vad man kanske har  på andra forum. He he 

i och med man får diagnosen och jag hoppas även du då fått lite mer information i från sjukvården så får man en annan insikt om varför det kanske har gått galet många gånger i livet. 

Ett tips om inte de som gjorde din ADHD utredning redan  gjort eller föreslagit dig att gå en Vuxen AHDH grupp så fråga efter en sådan.

De gav otroligt mycket att träffa andra vuxna som nyligen fått diagnosen och där man byter erfarenheter som man har hjälp av i vardagen. 

Finns en ny startad tråd om sådan grupper här inne. 

Jag hade ju själv levt med ADHD diagnosen i några år innan jag fick min diagnos genom att sonen fått diagnosen.

Men sa själv nej till en ADHD utredning eftersom jag själv inte kunde se och inse  att jag själv har ADHD

Jag var ju inte aggressiv och våldsam och har aldrig varit och då hade jag ju inte ADHD enligt mig. 

Men jag lärde mig otroligt mycket om mig själv och varför jag fungerat o fungerar som jag gör genom livet. 

Nu mer är det lättare att hantera och faktiskt kunna förebygga mina problem genom bättre planering  så diagnosen har underlättat mycket för min del och då inte enbart genom medicinering. 

För det tog ett tag innan man godkände medicinering i mitt fall.  

När jag berättade på mitt dåvarande arbete att jag fått diagnosen ADHD så skrattade de bara åt mig och sa det behövde du väl inte göra ngn utredning för. 

De behöver man inte vara en läkare för att konstatera. 

Men som sagt vad jag själv varken ville se eller inse att så är fallet.

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: