Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1901 ggr
MrBokstav
2014-02-22 19:39

Fråga angående concerta

Har inte tagit Concerta så länge, kanske två veckor. Första veckan tog jag 18mg, kände mig lite konstig första dagen med något ökad hjärtfrekvens, lite muntorrhet osv. Men mest kände jag mig avslappnad och trött. Men typ dag två kände jag nada. Nästa vecka med 36mg kände jag några mindre biverkningar, upplevde att det gick rätt bra att föra ett normalt samtal på restaurang med rätt lite folk. Åtminstone första dagen. Men efter dag två kände jag ingenting igen, varken några biverkningar men även svårt att veta om koncentrationen verkligen blev bättre. I och för sig blev jag rejält testad med långbord på restaurang, och då borde det väll vara svårt med fokus även för de som inte har diagnos? Är kanske det ultimata stresstestet som alla tycker är svårt att hantera och hålla fokus. Jag tror kanske att jag känner en viss skillnad att kunna hålla fokus på en sak under en längre tid men så fort massa intryck och ljud finns känns det som förut. Har jag kanske haft lite för stora förhoppningar på Concerta, att den mest hjälper för att inte ge upp när man fokuserar på typ ett arbete eller borde det kunna hjälpa även när det uppstår vissa störningsmoment som ljud och folk som rör sig runtomkring. Har dessutom sovit sjukt länge på concertan, inatt sov jag 15 timmar.

Annons:
JohannaEkroth
2014-02-22 22:40
#1

Så länge du inte har kommit upp i din dos som du behöver för att fungera så kommer det att vara så att det känns som att effekten avtar när toleransen ökar.

Jag vet inte direkt om långbord är ett ultimat test. NT's (NeuroTypiska - utan diagnos (normalstörda)) kan ju fokusera och stänger automatiskt ute sådana intryck som inte är relevanta för situationen. Men är man inte van, så är det klart att det är jobbigt för NT's också. Särskilt hörselintrycken kan jag tänka. Men jag anar att de har lättare att anpassa sig till nya situationer lättare.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MrBokstav
2014-02-22 23:39
#2

#1 Ok då förstår jag. Antar att det är ovanligt att 36mg räcker för en 85 kg man. I tonåren hände det vid några enstaka tillfällen att jag tog amfetamin. Minns då att jag tyckte det var så otroligt att jag kunde hålla igång två trådar i huvudet samtidigt, dels lyssna på vad folk sa och samtidigt kunna förbereda ett svar, detta utan att tappa tråden. Kändes som jag fick ett sjätte sinne. Minns även att jag kunde återge ett längre händelseförlopp utan att stanna upp och fundera på vad jag pratade om. Nu rekomenderar jag såklart inte illegalt centralstimulerande, kan ju innebära en livsfara utan läkares ordination och översyn. Sedan hade amfetamin alldeles för mycket negativa biverkningar både psykiskt och fysiskt som jag inte rekommenderar någon. It's not worth it… Men de fördelar jag kände med amfetamin, är det alltså möjligt att få dem utan att behöva komma upp i sådana nivåer att man börjar känna ett rus. Påverkas inte heller de positiva effekterna av Concerta med en ökad toleransnivå? Det jag menar är att när jag väl hittat en bra nivå, kan jag stanna där eller krävs det att man ändrar dos för att kroppen vänjer sig.

Jebie
2014-02-23 01:26
#3

Jag pendlar i vikt mellan 72-75 kg och har idag 54 mg Concerta på morgonen och 36 mg efter ca 8 timmar, då får jag hjälp i ca 14 timmar. Har testat m 72 mg direkt på morgonen men mådde inte bra av det, blev stresskänslig och nedstämd, funkar bättre för mig att fördela i två omgångar över dagen. Efter ca 6-7 månader har vi nu hittat denna dos som funkar. Rekommenderad dygnsdos Concerta är runt 1mg/kg kroppsvikt men hur det fungerar för en person beror på blod-hjärnbarriären, ämnesomsättning, tolerans etc. De 2 första månaderna m Concerta innebar mycket trötthet för mig och jag trodde aldrig att det skulle bli bättre. Det har varit en bergådalbana där jag flera gånger hoppat över medicinen men då insett hur snurrigt å virrigt allt blev och att den faktiskt hjälper och därför har jag fortsatt m dosutprovningen. Hoppas det går bra för dig med Concerta. Tyvärr ingen mirakelmedicin, man får jobba mkt med mindfulness och att motivera sig själv och försöka se och uppskatta sina goda egenskaper osv. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: