Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2313 ggr
.m.m
2/23/14, 2:37 PM

Humorn i melodifestivalen

Det är många som reagerat över kvaliten på årets melodifestival och dess manusförfattare och programledare i år. Mer än nånsin. I går, delfinal nr 4 så gjordes det narr av teckenspråket varav tolken svarade upp. Vem som bekostades på skämtet råder det delade meningar om. Kanske är nån här inne hörselskadad. Kanske inte. Men de flesta har någon slags relation till funktionsnedsättningar iaf. Det kan vi alla relatera till. Av aftonbladets läsare att döma så kallas de som tycker denna sortens humor är obehaglig för moraltanter, humorlösa, lättkränkta och kanske bör man avstå från umgänge med människor över huvud taget och sälja både radio och tv. De flesta som skriver detta har naturligtvis ingen koppling eller relation till skämtet. (Får man ju hoppas!) Det kanske det är därför det blir roligt? Vad tycker ni? Vad tycker ni om denna sortens skämt? Är det ok? Är det kul? Dela gärna med er av era tankar.

Annons:
OlgaMaria
2/23/14, 2:44 PM
#1

Jag tycker det var ett smart sätt att lyfta teckenspråket! Tycker absolut inte att man gjorde narr av det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gunlog
2/23/14, 2:59 PM
#2

"Humorn i Melodifestivalen" …är så urusel så det finns inte. Det är sk "Z-TV" humor… Om ni kommer ihåg den kanalen… Tacka vet jag Lena Philipsson, Mark Levengood… Dessa snuskskämt som att de trycker upp ipaden mellan benen, Gustavsson klämmer på Nours bröst osv… Detta är familjeunderhållning, dvs att även barn i alla åldrar tittar, men det tycks de inte ha förstått…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Lexie82
2/23/14, 6:41 PM
#3

Jag tycker dels att det var en väldigt rolig sketch som i mina ögon inte drev det allra minsta med hörselskadade eller teckenspråk, utan snarare med programledarnas okunskap och tramsighet.

Jag tycker ofta att folk har för bråttom att känna sig "kränkta". Ibland är det befogat, men alltför ofta är det inte det. I det här fallet.. tolken godkände manus, hennes chefer och kollegor godkände manus, tolken har en döv mor.. Nånstans känner jag då att om man väljer att bli förolämpad så kanske man har större issues.

Komedi som inte riskerar att förolämpa någon är nog väldigt svårt att få till, och personligen så tycker jag att den här sketchen var det enda de lyckats med i år som faktiskt var roligt.

.m.m
2/23/14, 6:48 PM
#4

#3. Men ordförande för de hörselskadades riksförbund tyckte det var illa. Vissa med hörselskada tyckte det och även en tolk tyckte inslaget kunde bli helt fel. Inlägget drevs först med teckenspråket, sedan med programledarna. Att någon är "lättkränkt" är ju ingen ursäkt egentligen för att blåsa på hej vilt heller. Humor i ett familjeprogram ska vara till för alla. Att vissa sedan tycker det är tråkigt är en sak tycker jag, men går man över gränsen så folk känner sig illa till mods anser jag inte personligen att det är ok. Humor utan att köra över tycker jag både Gina och Mede har lyckats med. Även Björn och Luuk lyckades utan problem. (Björn bortsett från årets inslag).

Lexie82
2/23/14, 7:34 PM
#5

#4 Jo, jag vet att de tyckte det var illa, men som sagt.. syftet var inte att driva med hörselskadade. De kan ju inte fråga alla hörselskadade i Sverige. De frågade dem de hade tillgång till, om skämten var okej eller stötande. De fick svaren att skämten var okej, så de körde.

 Jag tycker personligen att man ofta mår bättre av att kunna skratta åt sig själv, men i det här fallet tycker jag inte ens att det skulle behövas. Jag uppfattade det inte som att man drev med hörselskadade eller deras tolkar alls.

kaoslisa
2/24/14, 8:31 AM
#6

Jag tycker att den sketchen var det närmaste det har kommit att vara roliga så långt. Tycker inte heller att de driver med hörselskadade och teckenspråk utan snarare med sig själva. Måsta annars säga att humorn är på samma nivå som min 6-åring tramsigt och barnsligt. Tycker att det börjar gå lite långt med vad man kan och inte kan säga. Vi är alla olika och vi måste vara olika. Själv är jag "glasögonen" med ADHD min sambo är "utlänning". Det stör inte oss vi är dem vi är. Tycker också allt allt tjohej om rasism på guldbagge galen var lite överdrivet, man kan avstå från att kall någon neger i tv men att på peka ett särdrag hos personen tycker jag inte är fel speciellt när det särdraget är en del av varför den människan har blivit den den är. Tex Jonas Gardell som inte uppskattade att kallas en sparallig homofil, hade Jonas Gardell vart den han är om han inte var homofil?

Annons:
Honestyisdead
2/27/14, 12:07 PM
#7

Såg inget fel alls i den sketchen och anser att man verkligen borde omprioritera om man såg något nedvärderande i den. Allt måste inte vara allvarligt ständigt.

[Högtryck]1
3/5/14, 12:09 PM
#8

Deras s.k "humor" blir kränkande pågrund av att dom gör det på "fel" sätt, det märks tydligt att det står i deras manual vad dom ska säga och då funkar det inte så jag förstår att folk med diagnoser tar åt sig. Jag hoppas sannerligen att dom bytar ut dessa till nästa gång och som faktiskt kan sin sak, annars ska man inte stå på en scen.

.m.m
3/12/14, 8:36 AM
#9

Okunnigt och oförståndigt skrivet #7. Trodde det fanns mer förståelse, speciellt här inne. http://www.sdr.org/item/1193-brev-angaende-teckenspraksskamt-i-melodifestivalen

Honestyisdead
3/12/14, 8:50 AM
#10

9 Det var varken oförståndigt eller okunnit. Jag har AS och tar inte illa upp om någon skämtar om det.

.m.m
3/12/14, 12:40 PM
#11

Detta handlar inte om dig heller.

Honestyisdead
3/12/14, 3:12 PM
#12

11 Du skrev om det jag skrev och och jag förklarade att du har fel genom att förklara.  För att kunna förklara slrev jag som jag gjorde. Tycker du kan slänga attityden. 

Om du pga det tror att jag tror att tråden handlar om mig får du allt läsa igen.

.m.m
3/12/14, 4:34 PM
#13

#12. I inlägg nummer 7 skickar du ut en hyvel till de som inte tycker som du eller känner sig obekväma med subjektet och tycker de borde ändra sig. I inlägg 9 länkade jag till vad personerna med funktionsnedsättningen själva tycker, dvs de delar min m.fl uppfattning, som du språkar rakt emot. Jag efterrlyste också med detta förståelsen men tanke på ditt inlägg i nr7. I inlägg 10 verkar det som ett försök till rättfärdigande av vad du tidigare kommenterat och hänvisar subjektet till dig själv varav jag i #11 svarar att det inte handlar om dig. Jag har varken skrivit om nåt eller har nån attityd. Läs igen. Jag vet vad tråden handlar om, det var jag som startade den, men tack ändå för omtanken.

Annons:
Honestyisdead
3/12/14, 4:39 PM
#14

Jag kallar det att ha attityd då man skriver som i 9.
Att det finns de som delar din uppfattning gör det inte rätt? Det finns lika många som tog det med klackspark och såg det som ett skämt.

Vi är alltså av olika uppfattning. Jag är allt annat än okunnig.

[Högtryck]1
3/12/14, 6:03 PM
#15

#9, Håller med dig! På detta forum borde man kräva både empati och medkänsla för att kunna delta i diskussionerna :-)

Honestyisdead
3/12/14, 6:09 PM
#16

Man kan inte kräva att folk tycker som en själv. Jag saknar varken medkänsla eller empati.

[Högtryck]1
3/13/14, 8:45 AM
#17

Om man läser varje mening ordentligt och läser varje ord i följd så är det mindre risk att vända på orden och bli misstolkat, jag skrev inte att man skulle kräva tycka som en själv.

Upp till toppen
Annons: