Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 8887 ggr
polymorf
2014-02-24 21:33

Strattera, medicinkänslig och livrädd?

Hej!
Jag har äntligen fått min diagnos, ADD. Pratade med läkare om att sätta in medicin och han föreslog Strattera på grunderna att det skulle verka under hela dygnet och att det eventuellt kunde ta bort viss depression också. Jag hade ingen koll på de olika alternativen och sa att det lät bra, men sen har jag läst om Stratteran och är inte alls lika sugen längre…

Till saken hör att jag brukar vara väldigt medicinkänslig. Har fått antidepp förut (sertralin, Concerta, cymbalta) men har mått sämre av alla tre och fått massor med biverkningar (kan inte använda hormonbaserade preventivmedel av samma anledning).
Speciellt cymbaltan var åt helvete, den ville jag bara dö av, var tvungen att dra till akutpsyk då jag blev rädd för mig själv. Vilket läkaren vet om.

Nu när jag läser om Stratteran så verkar de flesta inte ett dugg nöjd med den…ökad ångest, deppighet, trötthet, minskad sexlust, illamående osv är verkligen inget jag pallar med just nu, och inget jag vill leva med sen heller. När jag läser om Strattera vs Concerta och Ritalin så verkar stratteran vara den som folk är mest missnöjd med och som ger mest biverkningar…borde jag be om något annat?

Vet att det tar tid innan eventuell effekt märks också och jag känner inte att jag är i så bra skick psykiskt att jag klarar en skitjobbig insättningsperiod för att märka att det inte fungerade…blir bara så trött. Har kämpat för det här så himla länge men nu när jag äntligen kommit hit har jag tappat all ork, känner mig rädd och vill liksom bara gråta…

Hur har er upplevelse av Strattera varit? Har det blivit bättre efter insättningsperioden och hur länge har det tagit i så fall? Är det värt det?

Annons:
[vinterflinga]
2014-02-24 21:40
#1

Oj vad jag känner igen mig i att vara medicinkänslig, man blir ju LIVRÄDD för mediciner efter HEMSKA biverkningar, det har jag blivit, jag vågar inte ta en enda medicin längre efter insättningsperioden av Cipralex. Den var fruktansvärd.

Jag skulle också prova Strattera vid ett tillfälle, den gav effekt på några minuter, sedan blev jag mest bara konstig tyckte jag och fokusera på biverkningarna jag fick så jag slutade med den.

Hoppas det går bättre för dig =)

polymorf
2014-02-24 21:57
#2

Känner mig typ lurad…har pratat med flera kontakter på psyk om mina dåliga erfarenheter av mediciner och att jag är rädd för att prova något nytt men alla säger att jag inte behöver oroa mig.
Att adhd-mediciner inte alls påverkar en som "vanlig psyk.medicin" kan göra och inte alls har så mycket biverkningar, att i princip ALLA mår bättre…och sen läser man en massa skit om dem, speciellt stratteran verkar det som?! Det enda läkaren sa idag var typ att man kunde gå ner i vikt och ev. få ont i huvudet eller bli illamående, men att det skulle gå över…har typ inget förtroende kvar längre, och samtidigt vill jag verkligen ha hjälp :(

[vinterflinga]
2014-02-24 22:24
#3

Så svårt du har det , jag känner igen mig .. Man vill ju bli hjälpt men man vågar inte testa flera sorter P.g.a tidigare erfarenheter . Jag blev t.o.m erbjuden en medicin i droppform för att det skulle mildra biverkningarna men jag vågar inte efter allt kring cipralexen. Så jag förstår dig .

mayolica
2014-02-25 13:18
#4

Jag förstår att du känner dej lurad, för det är inte sant att i princip ALLA mår bättre och att ,ADHD-mediciner inte påverkar en som "vanlig" psykmedicin.  Vadå "vanlig" psykmedicin? vad menar dom med det? Det finns ju hur många olika sorters "vanliga" psykmediciner som helst som kan påverka på helt olika sätt? 😮 dessutom kan olika människor reagera helt olika på en och samma medicin. Bättre då att säga att det finns MÅNGA som få ett fungerande liv med hjälp av ADHD-mediciner än att överdriva och försöka få det låta något mirakel.

Jag har oxå fått uppfattningen att Strattera har mest biverkningar och fungerar sämst. 🤔
 Eftersom du redan har provat Concerta och inte mådde bra av den,så kanske den nya ADHD-medicinen Elvanse kan vara ett bättre alternativ att prova än Strattera?☝️

~ mayolica ~

polymorf
2015-01-21 18:42
#5

Såg att det snart är 1 år sedan jag skrev första inlägget, känns sorgligt att ingenting har löst sig än…när jag tänker tillbaka på året är det typ bara en dimma.

Men ska alltså få börja med Strattera nu eftersom varken Concerta eller Elvanse fungerade så bra, och är fortfarande livrädd… Vet att mediciner fungerar olika på olika människor såklart men verkar som att de flesta tycker den är skit och jag lyckas alltid få alla jobbiga biverkningar :(

Dessutom känns det jobbigt att det tar så lång tid innan den når full effekt…är så rädd att pajja skolan för att jag inte kommer kunna hänga med (får inte hända!), eller för att jag kommer påverkas för mycket av biverkningar. Försöker tänka positivt men känns väldigt svårt just nu…har redan fått det väldigt svårt att klara av någonting just nu, varken hemma, socialt eller skolan; allt bara förfaller omkring mig och har varken ork eller lust med nånting längre.

Stratteran är tydligen det enda de har kvar att erbjuda mig nu, trots att jag bara provat Concerta och Elvanse innan (!?!), vilket gör mig ännu räddare och ledsnare…känns som att allt är kört redan, liksom väldigt kravfullt. Som att det är upp till mig om den ska fungera eller inte, annars får jag skylla mig själv.

När hittade ni rätt medicin och dos? Och ni som har/haft Strattera, försvann biverkningarna (om ni fick några) efter ett tag och efter hur länge isf? Var ni väldigt trötta i början och försvann det sen? Hur ska man klara av livet innan (om?) den får full effekt? Kombinerar ni Strattera med ngn annan ADHD-medicin?

bettan1967
2015-01-22 07:42
#6

Hej

Jag är medicin känslig med och vi trappa upp min medicin sakta och inte fort som man brukar göra och det gick betydligt bättre.


Elisabeth

Annons:
nikkaluokta
2015-01-29 21:41
#7

Jag har Strattera å är som jättenöjd! Lång mycket lång insättning å upptrappning! Ska börja med 100 imorgon… Inga direkta biverkningar endast att jag blir väldigt torr i mun å hals nån/några timmar efter intaget å jo just oregelbunden mens som faktiskt mest hoppat över! Hoppas det kommer funka för dig ♡ Jag är oxå medicin-känslig kanske jag skulle säga! Jag har Sertralin å Melatonin å Propavan oxå vid behov :-)

polymorf
2015-01-29 21:57
#8

#6 Jo ska också trappa upp sakta(tror jag?)…börjat på 20 nu iaf och ska höja 10 i veckan om det fungerar bra, upp till 60, sen får vi se. Har varit väldigt känslig för höjningar innan…var tex. jättenöjd med Concerta på 18 mg men eftersom det inte höll i sig så länge höjde de och sen gick allt åt helvete…funkade inte ens att gå tillbaka till 18 igen för alla biverkningarna hängde liksom med?!

#7 Vad kul att höra! Det ger hopp ju :) Torr i munnen har jag varit sen jag började med Concerta för ett år sen…är nog mest rädd för psykiska biverkningar faktiskt. Är det vanligt att mensen blir knas av Strattera?
Sertralin fungerade inte alls på mig, fick bara biverkningar. Har zolpidem för sömnen nu och den är toppen däremot! Sett att många pratar om melatonin, vad är det för? Och är det "bra vid adhd" på nåt vis?! :)

Har ju bara ätit Stratteran i 4 dagar nu men än så länge känns det okej. Känner mig väldigt ambivalent och känslofull, känns typ som att jag samlat på mig alla känslor jag inte kunnat känna under lång tid och nu kommer allt ut, blir lätt ledsen och arg MEN: ikväll har jag tom. varit glad och känt livslust, känslor som jag glömt bort hur det känns för det var så längesen :D men det kanske mer beror på att jag slutat med Elvanse dock, och inte att jag börjat med Stratteran, återstår att se…så sjukt skönt dock :)

Carmen75
2015-02-02 11:58
#9

Hej jag har ätit Strattera i nästan ett år . I början funkade den inte alls men efter ca 3 mån började jag märka skillnaden . Jag är också jätte känslig med mediciner och får alla möjliga biverkningar men det fick jag inte av Strattera inte psykiska iaf. Jag började få lite utslag på kroppen efter varje ökning men brydde mig inte om det men efter ett tag hade jag mycke utslag och de tyckte att jag skulle sluta med strateran :-( … Jätte synd tyckte jag eftersom den funkade så bra . 2 mån har jag varit utan medicin och har nu fått Elvanse och är jätte orolig hur den kommer funka.

polymorf
2015-02-02 19:16
#10

#9 Vad tråkigt att du var tvungen att sluta :( typiskt att man ska få typ utslag eller något när det i övrigt fungerar bra… Hur tyckte du effekten var med Strattera då? Märkte du skillnaden tydligt och hur visade det sig? Vilken dos hade du vid 3 månader och hur länge hade du ätit den  dosen då? :)

Hoppas det går bra med elvansen för dig…många verkar ju vara nöjda med den! :)

nikkaluokta
2015-02-08 17:42
#11

Hur går det för dig polymer? !

polymorf
2015-02-09 17:24
#12

Förutom att jag är sjukligt trött nästan hela tiden så vet jag inte om jag märkt så  mycket… Fortfarande problem att somna på kvällen (när jag bör) men tar mig knappt upp på morgonen, inte ens när jag har helg och sovmorgon + måste alltid sova några timmar på dagen/eftermiddagen för blir helt slut av minsta lilla aktivitet :( har inte märkt något när det gäller fokusering eller koncentration än tyvärr…
Men har ju bara kommit upp i 40 mg ännu och ätit den i 2 veckor…antar att man inte ska förvänta sig att märka något än!?

Blir också lätt väldigt varm av att "göra saker" nu…eller bara i ansiktet som idag, känns lite som att vara febrig väldigt ofta + att det kliat lite i huden.

polymorf
2015-03-03 10:39
#13

Har ätit Strattera i 5 veckor och ligger nu på 60 mg…har ju inte märkt av så mycket biverkningar, vilket är SÅ skönt! (förutom svettas/fryser ibland, och typ trög mage, men det kan jag leva med…) …men dessvärre ingen effekt heller. Mina betyg låg på topp med Concerta och Elvanse men har nu störtdykt och jag blir inte ens godkänd i hälften längre :( känner mig så uppgiven!

Annons:
Upp till toppen
Annons: