Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1189 ggr
eirwen
2014-02-27 19:51

Hur kan man veta?

Jag blev diagnoserad med Social fobi när jag var 14 och Borderline när jag var 18. Det har inte varit någon tvekan om att jag inte skulle ha något av dom, då jag lever upp till alla kriterier och har gjort det sedan jag var 8 år. För ett tag sedan så gjorde jag en screening (alla patienter på psykiatrin gör denna) och min psykiatriker reagerade på att jag gjorde utslag på ADHD/ADD delen. Hon tyckte man skulle undersöka det närmare medans min terapeut inte tyckte det då hon inte sett sådana tendenser. 

Innan denna screening så har jag aldrig tänkt på att jag skulle ha ADHD eller ADD. Kanske för att jag själv av någon anledning förknippar det med att man är hyperaktiv, vilket man inte behöver vara. Min pojkvän går själv just nu en utredning och den lutar mot att han har ADD. Han säger ganska ofta att jag gör och beteer mig så som en person med ADD gör, och jag har börjat tänka på det själv - att vissa kriterier faktiskt stämmer ganska bra och förklarar en del saker.

Min fråga är hur man kan veta att man faktiskt har ADHD/ADD? Jag förstår ju att en utredning säger det men hur vet jag att det inte är mina andra diagnoser eller "normalt" beteende?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
JohannaEkroth
2014-02-28 02:35
#1

Varken Borderline eller social fobi ger koncentrationssvårigheter. De gör inte heller så att man blir underaktiv och har svårt att påbörja saker. Om man inte är deprimerad p.g.a. borderline-diagnosen då. Men jag antar att du är glad någon gång också.

  1. ofta misslyckas med att ge stor uppmärksamhet på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, arbete eller andra aktiviteter
  2. ofta har svårt att behålla uppmärksamheten inför uppgifter eller aktiviteter spela
  3. Ofta verkar inte lyssna på direkt tilltal
  4. Genomför ofta inte instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, sysslor, eller uppgifter på arbetsplatsen (beror inte på att man inte förstår uppgiften)
  5. ofta svårt att organisera uppgifter och aktiviteter
  6. undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter eller aktiviteter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
  7. tappar ofta bort saker som behövs för uppgifter eller aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
  8. ofta lätt distraherad av yttre stimuli
  9. ofta glömsk i dagliga aktiviteter

Läs mer på (källa): http://www.add.n.nu/

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Honestyisdead
2014-02-28 07:17
#2

Om du inte upplevt problem med detta så är det inget att utreda. Det är först när problemen påverkar ens liv negativt som det är dags. En terapeut brukar känna till ens sidor ganska bra. Tyvärr är dessa diagnoser väldigt vanliga och verkar delas ut felaktigt. Alla människor kan känna igen sig i diagnoser.

Upp till toppen
Annons: