Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 2090 ggr
LeJ
3/8/14, 2:07 AM

Hej.

Är ny härinne. Jag har Aspbergers, tvångssyndrom och torgskräck.

Jag har alltid sagt att jag inte vill träffa eller vara med i grupper med andra som också har psykiska problem då jag sagt till mig själv att då fokuserar jag bara på det "dåliga" istället för att "bli bra" om ni nu förstår vad jag menar, men nu när jag tittade in här så kändes det plötsligt helt fel. Kanske är det så att man bara stöttar varandra, umgås med människor som förstår en så man slipper pressen att försöka passa in hela tiden och då får lite nya kontakter. Har insett på sistone att det är ett ensamt liv också, jag har sjukbidrag och träffar inte många människor, jag har såklart gått i skolan och även jobbat några år men har ingen kontakt med någon från förr. Jag har 2 hästar (mitt specialintresse) inackorderade men finns inga andra hästar där. 

Jag är också en sådan som inte själv tar kontakt med andra människor då jag alltid känt att jag tränger mig på. Fast jag är rätt social när jag väl träffar någon fast jag inser att jag låter lite deprimerad i denna texten. Började skriva här spontant och blev väldigt känslosam under tiden då jag inte brukar lämna ut mig såhär, och just nu tvekar jag om detta är rätt beslut.

Tror jag provar i alla fall.

Ha det bra alla.

Annons:
molam
3/8/14, 2:30 AM
#1

Hej hej!

Här kommer du med all säkerhet hitta trevligt folk att umgås/prata med! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

LisenM
3/8/14, 10:11 AM
#2

Helt rätt beslut!!! Hej å välkommen!!! Det är väl jätte bra att ha en ställe att skriva om saker, frågor, funderingar eller bara läsa om tips och idéer om livet å annat! Jag tycker iaf att just denna sida e bäst av alla jag hittat! Har kanske inte fått några vänner men stöd å visst är det bra att skriva tillsammans med andra människor som mer förstår sina problem å diagnoser å annat! Det allra bästa är ju oxå att man inte behöver lämna ut sig själv alls!!?! Det tycker jag iaf! Ha en bra helg!!!:)

.m.m
3/8/14, 11:36 AM
#3

Välkommen!

LeJ
3/8/14, 8:25 PM
#4

Tack.

Jag hade en ångestattack när jag skrev, hade kanske skrivit lite annorlunda nu. Men just nu är det lite jobbigt, jag skrev nämligen in mig på körskola för några veckor sedan (på tiden.) På tisdag börjar teorin och för några dagar så upptäckte jag att man skulle läsa en massa innan dess, och jag försöker men det går inte in helt enkelt. Jag är jättenervös och tänkte prova att gå med här för att kanske hitta lite stöttning hos andra som kan förstå svårigheterna.

Line333
3/8/14, 9:05 PM
#5

Hej!

Väldigt ofta är folk mycket slarvigare än man tror. Alla som kommer kommer inte att ha läst så mycket. Jag vet inte om det hjälper, men du kommer inte att vara den enda som känner dig osäker, och du blir inte halshuggen! Det kommer att gå bra, och även om det känns svårt och jobbigt så är det ingen som blir arg. Vi är fler som tycker just sådana situationer får en att känna sig värdelös, men så är det naturligtvis inte. Hur lätt man fixar körkortsteorin är inget mått på människovärdet. Jag hoppas det går bra för dig!

zatanica
3/8/14, 9:29 PM
#6

Välkommen hit 🙂

Läs det du känner att du orkar till träffen med körkortet. Lite är bättre än inget och många har säkert inte läst något alls.

Själv tyckte jag datorprogrammen som finns fungerade bäst för att lära sig, då kunde man traggla på ett helt annat vis. Så kolla det.

Annons:
LeJ
3/8/14, 10:46 PM
#7

Tack för stöttning. När jag skrev in mig på körskolan sa de att de har en specialutbildad personal som kan hjälpa mig, men just då trodde jag inte att det behövdes. Jag visste inte att teorin skulle komma igång så snabbt, var inte ens medveten om att jag var bokad förräns de nämnde det i förbifarten när jag gjorde synundersökningen. Jag trodde inte att det skulle börja förrän efter jag börjat köra, och det dröjer några veckor till, vi ska gå handledarutbildning den 27:e. Problemet tror jag är mycket att man ska göra mycket själv genom internet, ta reda på saker och boka och så, och det fixar inte jag, därför insåg jag inte förrän alldeles för sent att jag skulle plugga. Men jag ska försöka ta mod till mig på tisdag och be att få träffa hon som hjälper en där.

Det andra problemet är ju också att jag får sån ångest när jag inte vet vad som ska hända. Är det någon som vet vad man gör på första teorilektionen? Är det som en föreläsning? Eller förhör dom en på det man tydligen skulle plugga in?

Zaphix
3/9/14, 12:16 AM
#8

Är nog föreläsningar du ska på. Inga problem, sitt där och lyssna och ta in informationen så ska det gå bra.

Tänk på att du betalar dyrt för dessa lektioner, de är till för din skull, för att du ska lära dig om bilkörning. Inte för att du ska bevisa att du kan inför någon annan. Det gör du på teoriprovet, men det är en bit kvar. Så ta det lugnt och fokusera på att lära dig.

Jag blev väldigt stressad de två första gångerna jag försökte ta Körkort. Tyckte att körskolan stressade mig med teorin och jag var inte mentalt redo för det pressen. Gav mig ångest och jag slutade på körskolan två gånger.

Men tredje gångern så körde jag mitt eget race och brydde mig inte om pressen körskolan satte på mig. Jag satt minst en timma och pluggade teorin varje dag, oftast två. Spelade ingen roll hur jag presterade under den tiden, huvudsaken var att jag pluggade minst en timma intensivt.

Den pressen satte jag på mig själv, och det gjorde allt lättare. Jag hade kontrollen, jag visste att jag hade en bra plan. Klarade teorin och uppkörningen på första försöken, så det gav resultat.

Så mitt tips är att ha disciplin på sig själv, bestämma sig och sätta upp sina egna regler för sitt pluggande. Då går det nog bättre. :)

Lycka till!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LeJ
3/9/14, 9:56 PM
#9

Tack. Det är det här att sitta själv hemma och plugga som känns svårt och jag har inte pluggat på 13 år och det är svårt att komma igång igen. Men nu har jag precis pratat med mamma och hon ska hjälpa mig i morgon kväll. Vi hade ett system sista tiden i gymnasiet där hon läste högt och sedan diskuterade vi och hon gav exempel som jag kunde relatera till. Så jag hoppas detta kommer att funka.

zatanica
3/10/14, 9:35 AM
#10

Det låter ju jätte bra, lycka till 🙂

Upp till toppen
Annons: