Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1290 ggr
Sötnöt
2014-03-28 16:43

Värt att göra en utredning?

Jag är en tjej på 16 år och jag tror att jag kan ha ADD men inte så mycket så det blir ett jättejobbigt, jag kommer isåfall säkert inte behöva någon medicin och jag undrar om det är någon idé att få en diagnos isånafall? Det kommer ju bli exakt som förut då eller? Är jättetacksam för svar!! :)

Annons:
zatanica
2014-03-28 16:46
#1

Varför tror du dig ha ADD? Lättare för oss att råda om du skriver lite mer om dig och varför du tror det.

lokko
2014-03-29 20:28
#2

ADHD-symptomen, är allmänmänskliga, dvs alla har någon gång mer eller mindre upplevt dessa. ADHDare har dock mer av dem -oftare, intensivare.  Skillnaden mellan en diagnos och en "frisk" är diffus, det finns ingen klar gräns mellan  vimsighet och ADHD.

Du bör fundera på varför du vill göra en utredning, alltså om du inte tycker att det är något som stör dig så finns det ingen anledning att gå igenom en utredning. Det är dessutom ett av grundkraven för att kunna ställa en ADHD-diagnos, att det som det står i DSM 5: finns ”klara belägg för att symptomen påverkar, eller försämrar kvaliteten i funktion socialt, eller i arbete eller studier”.  Att få en diagnos på sig är inte lätt, det kommer att påverka dig. Det kommer att påverka din syn på dig själv. Det kommer att påverka andras syn på dig. På gott och ont.

Är det så att du upplever att du faktiskt har besvär, men inte vill ta medicin så finns det ändå fördelar med en diagnos. Du får ökad rätt till stöd i exempelvis studiesammanhang, du kan få hjälp med förstå den problematik ADHHD medför och hjälp att utveckla verktyg för att hantera den. ADHD är ofta kopplat till andra problem, ex depressioner, vet man att du har ADHD i botten kan man anpassa behandlingen av depression efter det.

Lev väl.

Hayabusa_
2014-03-31 03:01
#3

#2 Lokko: Kanon svar/inlägg!

Ett litet råd från mig med fast Lokko redan gjort ett komplett….

Man kan säga att den som gräver, han hittar. Läser man om olika typer av psykiska åkommor är det lätt att känna igen sig på mååånga ställen. Du är ung och jag tycker att om du inte upplever besvär så kan du lägga utredningsfunderingarna på hyllan:)

Lycka till i livet

Upp till toppen
Annons: