Annons:
Etikettadhd-add
Läst 855 ggr
Lakeside
3/29/14, 11:05 AM

Påverka sin egen koncentration?

Jag ska på måndag få komma till läkaren för att utreda om jag får gå vidare med utredning om ADHD diagnos eller ej. Jag har gjort den första screeningen och är nu väldigt nervös eftersom allt kommer avgöras på ett enda möta nu på måndag om hur min framtid kommer att se ut (känns det som iaf).

Hur som helst så har jag funderat på det här med koncentration. Jag studerar på universitet och skulle säga att jag alltid haft problem att koncentrera mig i skolan. Jag har aldrig funderat på det som något onormalt innan men eftersom jag nu under hösten efter ett års uppehåll i studierna får så pass dåliga studie resultat trots att jag pluggar jätte mycket har fått mig att fundera på vad det beror på. Min första tanke var att jag kanske helt enkelt inte är så smart. Jag har haft fler omtentor än de flesta (ungefär 40-50% av kurserna) vilket har varit väldigt tungt för mig och ibland känns det som ett mirakel att jag orkat ta mig så långt och jag är tacksam för min otroliga envishet. Jag funderade också över varför jag tröttnade så fort på mitt jobb som jag hade under mitt studieuppehåll, varför jag inte stod ut med att det blev för tråkigt och varför jag nästan fick panik efter ett tag att jobba på ett öppet kontorslandskap. 

Åter till mina funderingar… Jag diskuterade med en person om koncentration på föreläsningar och nämnde att jag just nu har det jätte svårt med koncentrationen men nämnde också att det förmodligen alltid har varit så bara det att jag idag observerar det pga. att jag är medveten om det. Jag fick då frågan tillbaka om jag får svårare att koncentrera mig för att jag just tänker på att jag har svårt att koncentrera mig. Jag vet faktiskt inte. Jag skulle påstå att jag nästan alltid försöker anstränga mig för att fokusera men det går bara inte. Helt plötsligt har jag tänkt på något helt annat och så håller det på. Jag känner ofta att folk inte tar det på allvar när jag berättar om mina koncentrationsproblem, min hyperaktivitet och impulsivitet. Är det jag som förstora upp mina problem eller dom som inte förstår? Hur har ni som har diagnosen uppfattat sådana här problem? Anledningen till att jag sökt utredning är för att jag känner att det skulle förklara en hel del saker i mitt liv och möjlighet att få hjälp för att hantera olika problem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: