Annons:
Etikettverklighetsberättelser
Läst 1550 ggr
Cafesinner
2014-03-30 19:38

Bil/övningskörning med AS och ADHD.

Hejsan!

Jag har både AS och ADHD, och har väldiga problem med vissa saker nu när jag övningskör. Jag vet att man kan ha problem med minnet när man har ADHD, samt ha problem med lokalsinnet och/eller att se "det stora hela" snarare än detaljer när man har AS
Jag brukar ha problem med just dessa saker. Jag är rätt disträ med kort närminne och jag har ofta dåligt lokalsinne.

Dessa saker verkar dyka upp rätt mycket nu i bilkörningen. Undrar om ni med antingen AS, ADHD eller båda känner igen er, och hur ni får det att funka?

Ett exempel är när vi kör sträcka A åt ena hållet, svänger längre fram och åker tillbaka samma väg, men andra hållet. Då tänker jag inte automatiskt att vi är på sträcka A, utan ser det som sträcka B, och har därför svårt att automatiskt veta vart jag skall svänga av eller liknande, trots att jag nyss körde där. 

Ett annat exempel är att jag känner igen ställena jag kör på genom små saker vid vägkanten/skyltar/hus och sådant snarare än att känna igen "helhetsbilden" av var jag är någonstans.

Någon som känner igen sig? Har tips? 

Tack på förhand.

Annons:
Zaphix
2014-03-30 20:09
#1

Mitt lokalsinne är kasst, riktigt kasst. Men det har blivit lite bättre efter att jag tagit Körkort och nu kör bil dagligen.

Men ja.. Pappa gav mig en gps när jag flyttade från hemstaden, han tyckte väl att jag behövde en. Det gjorde jag. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: