Annons:
Etiketteradhd-addkörkort
Läst 913 ggr
Lexie82
2014-04-02 00:49

ADHD och körkort

Min son är 14 år och har ADHD. Det är ju inte så många är kvar tills det är dags för övningskörning osv. Men jag läste någonstans för något år sedan att det skulle bli svårare för de med ADHD att få ta Körkort. Ligger det något i det?

  • Redigerat 2020-10-23 10:58 av Niklas
Annons:
M A N I N A N
2014-04-02 06:46
#1

Detta är en mycket bra länk. Öppna den och en liten bit ner finns "Körkortsbilagan". Där står det mesta man behöver veta om Körkort och NPF. www.attention-riks.se/index.php/avslutade-projekt/korkortsprojektet.html

Praefatio
2014-04-02 21:11
#2

Det enda tipset jag kan ge är att se till att fixa ett läkarintyg som säger att han får lov att övningsköra redan innan ni sätter igång. Jag skulle börja övningsköra runt 18-årsåldern, gick första kursen med mina föräldrar och fick sedan inget lämp eftersom de ville ha ett läkarintyg. Får tyvärr träffa läkaren så oerhört sällan att jag fortfarande, sju år senare, inte har fått möjlighet att få det där intyget. Oerhört irriterande.

Zaphix
2014-04-04 18:37
#3

#2: Har du ringt och sagt åt dom att du måste ha ett läkarintyg?

Tjata, tjata, tjata.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
2014-04-04 19:58
#4

#3 Vi var tre myndigheter och tre personer som tjatade i över två år för att jag skulle få en extremt viktig läkartid från första början, så att ringa pch tjata för en så enkel grej som ett intyg kommer inte hjälpa.

Zaphix
2014-04-04 20:04
#5

#4: Men vad säger de då? Att de inte kan ge dig tid för det?

Kunde jag hade jag försökt hjälpa dig, jag är ruskigt bra på att argumentera för andras sak och hitta en lösning på problem.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
2014-04-04 20:44
#6

#5 Att jag står i kö och att de har lite problem med tider och så, blandat med "Ojdå, har det gått så lång tid, jamen det är inte vårt fel utan det har bara råkat bli" etc etc… Sociala har tjatat som tokar, FK har tjatat som tokar, har ett personligt ombud som tjatat som en tok och så har vi varit tre privatpersoner som ringt om och om igen. Det är helt värdelöst.

Tack :) Det kommer lösa sig. Det är bara en tidsfråga, antar jag. Har dock som mål att ha Körkort inom 1,5 år, för då kommer jag ha ett behov av det som jag inte haft innan. Så just körkortsdelen ska prioriteras. Allt annat… Ptja. Vården, alltså. Herregud!

Annons:
Zaphix
2014-04-04 20:50
#7

Hoppas det löser dig för dig. :)

Jag har turen nu att ha möjlighet att komma till ett riktigt bra landsting här nere om jag behöver det, effektivt och välfungerande som hjälper trots att jag inte tillhör detta landsting egentligen utan bara bor här "tillfälligt".

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
2014-04-04 20:55
#8

Åh, vad skönt för dig! :) Bra vård är guld värd!

Blev helt chockad nu när jag kom till mödravården och saker och ting hände utan att man behövde tjata! Efter år och år och år i psykiatrin är jag van vid att man får kämpa för minsta lilla hjälp, och på MVC hinner man knappt andas så är möten inbokade och hjälp fixad. Har försökt få träffa en dietist pga ätstörningar via psykiatrin nu i ett år, påmint och påmint… Bad min barnmorska om samma sak, nästa dag ringde deras dietist och välkomnade mig dit en vecka senare. Tänk om det kunde vara så överallt!

Zaphix
2014-04-04 21:01
#9

Här fick jag en terapeut på mindre än en vecka, operationstid hos ortopeden inom fyra-fem veckor typ. Röntgenremissen tog inte en en vecka..

Hemma hade det tagit låååång tid.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
2014-04-04 21:44
#10

Jisses! 😮

Zaphix
2014-04-04 23:11
#11

Ibland är det bra att vara norrlänning i exil nere bland sörlänningarna, misstänker att ekonomin i landstinget är bättre här nere.

Blir dock till att rösta blått i landtingsvalet där hemma i höst, är röd i grunden, men sossarna gör inte ett bra jobb där utan det behövs ett byte av folk nu. Tar emot mycket att rösta blått dock, känns riktigt konstigt att ens tänka tanken.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: