Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2240 ggr
JohannaEkroth
4/9/14, 5:46 PM

Hur ser eran vardag ut?

Du med en bokstavsdiagnos; hur ser din vardag ut?

Jobbar du? Har du praktik? Studerar du? Är du sjukskriven? Har du sjuk/aktivitetsersättning och är sjukpensionär? 

Önskar du att du gjorde något helt annat i din vardag? Har du en dröm? Trivs du med din vardag som den är nu? 

Berätta gärna mer i ett inlägg efter du svarat i undersökningen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Praefatio
4/9/14, 6:11 PM
#1

Valde annat. Har aktivitetsersättning men pluggar nio timmar i veckan i rehabiliteringssyfte. Pluggade elva timmar/vecka först men det blev alldeles för mycket. I övrigt är livet väldigt lugnt nu, är gravid och tar det väldigt lugnt. Jobbar väldigt hårt på att skapa rutiner i vardagen och att allt ska flyta på på ett naturligt sätt utan ångest. Det är mitt viktigaste jobb just nu! Är egentligen hästtjej men fick ta bort min häst i september, innan dess var jag i stallet 4-5 timmar om dagen vilket var mitt "andningshål". Ska köpa häst igen när barnet är något år och jag lärt mig jonglera föräldrarollen. Fråga mig om min vardag igen om ett halvår så lär svaret bli helt annorlunda!

Jebie
4/9/14, 8:07 PM
#2

Jag pluggar på yrkeshögskola där utbildningen till 25% består av praktik (obetald). Utbildningen är på heltid, och man kan söka CSN på heltid, men eftersom det är på distans blir det kanske 5 timmars studier/dag. Detta började jag med efter att ha jobbat heltid och skift i 10 år men det var inte praktiskt efter vi fick barn eftersom mannen oxå jobbar skift.

enlisa
4/14/15, 9:45 PM
#3

Läste till mig en magister (i ett väldigt teoretiskt ämne), började jobba och som alltid tidigare kändes det bara som att jag aldrig passade in, som att jag aldrig "lyckades" i jobbet som de andra gjorde. Bytte riktning, pluggar ett mer praktiskt (vårdinriktat) yrke nu, det är helt underbart. Som natt och dag! På praktiken kunde jag plötsligt saker, min personlighet var på rätt ställe liksom! Nackdelen är att jag inte har studiemedel kvar och måste leva på buffert, men eftersom jag är "hemmasittande add:are" så har jag iaf inga superspenderarbyxor på mig allt som oftast. Det är stressande att veta att jag inte har en inkomst och det är stressande att arbeta på sidan av att plugga, och det är också stressande att få mig själv till själva studerandet (svårstartad). Fördelar är dock att jag äntligen(!!!!!) känner att jag vet vad jag vill bli när jag blir stor, att jag äntligen känner mig peppad på ett arbetsliv för att jag äntligen upplever att JAG funkar i den roll jag hittat. Det är en fantastisk känsla. Jag hoppas den håller ett tag.

Ett typiskt vardagsproblem för mig är att hitta strategin för nästa steg. Och att hitta nästa steg (för dagen oftast). När tex lektionen/arbetsdagen tar slut: vad gör jag nu? Ska jag gå hem? Borde jag hälsa på en kompis? Vad är smartast just nu och vad tar minst energi/ger mest energi så att jag orkar ha ett liv utanför mina "måsten"? Denna vecka handlar mina funderingar om vilket sommarjobb, av de som jag har störst chans att få, som jag skulle klara av "minst dåligt" och därför ha en chans att återvända till nästa sommar; det ena kräver tids- och avståndsuppfattning - det andra kräver stillasittande och fokuserat arbete med planerings-/organiseringsförmåga… Som så ofta tidigare väljer jag nog bananskalet, dvs när slumpen väljer åt mig.

AnneN
4/14/15, 11:11 PM
#4

Valde "Annat", jag är sjukskriven på 50% och har 50% trygghetsanställning på ett hunddagis som även är ett socialt kooperativ = arbetsplats där alla utom handledarna har någon variant av psykiskt arbetshandikapp.

Jag trivs bra med jobbet och fritiden även om saker och ting alltid kan bli bättre så hade de absolut kunnat vara sämre.  Men jag drömmer om att någon gång kunna utbilda mig till hundinstruktör och hundpsykolog.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silla9
4/15/15, 5:43 PM
#5

Går en konstutbildning på en folkhögskola just du. Det är en väldigt praktisk utbildning, och det har funkat ganska bra. Förutom i perioder när jag har varit väldigt omotiverad till en kurs eller när jag har varit väldigt trött nån period. Har ADD, eller en ADHD diagnos men är väl mer som ADD nu. Har en häst också så efter skolan åker jag oftast till stallet. Har märkt av på sista tiden att det kan bli lite mycket ibland. Utbildningen slutar till juni och då ska jag försöka hitta nåt jobb. Har talat om för arbetsförmedlingen vilken diagnos jag har, så hoppas få lite mer stöd.

Grace2009
4/15/15, 6:29 PM
#6

Har aktivitetsersättning och går regelbundet till vuxenhabiliteringen för att få hjälp med att strukturera upp min vardag. Den är rätt så kaotisk för mig, jag får ångest för att jag inte klarar av enkla saker som att hålla hemmet någorlunda rent. Har skickat in en ansökan om daglig verksamhet (tänkt mig 1 timme om dagen till att börja med) så att jag får ordning på min morgonrutin. Just nu känns vardagen stökig och jobbig för mig, men jag hoppas att det blir bättre med tiden.

Drömmen är att skaffa hund och odla lite mat (kanske skaffa höns också) men framför allt att få ordning på min vardag så jag slipper få panik för minsta lilla grej.

Annons:
tarotlasse
4/15/15, 11:18 PM
#7

Ja det fick bli annat.  

Jag  har ju varit halvtsjukskriven och haft en halvpraktikplats fram till en månad sedan.  

Innan sjukskrivningen hade jag även heltids studier + 1 företag + ett halvtidsjobb + ett styrelse uppdrag samtidigt . 

Som mest hade jag 3 st styrelse uppdrag utöver ett heltids jobb och 2 egna företag, 

Men när läkarna sa att det var dags att dra ner lite på tempot så var jag tvungen o lyssna för  då hade jag kört totalt slut på mig själv. 

i dag har jag lagt ner mina egena  företag, sagt upp mina  styrelseuppdrag och sade upp mig från jobbet som var ett rätt så krävande jobb med utåtagerande personer, 

I dag så har den halva sjukskrivningen övergått till  en halvsjukpension och 50% praktik som reporter på en taltidning. 

Men det är vad jag max klarar i dag och jag är totalt slut efter 4 timmar på min praktik plats. 

När jag kommer hem från praktiken blir det en timmes meditation och sedan så kommer boendestödet 1 timme och det är allt vad jag orkar för är totalt utmattad efter boendestödets besök. 

 Så nu pratar man om att även sätta in hemtjänsten för att avlasta mig. 

AF o FK var inne på en hel sjukpension vilket jag själv och min läkare vägrade att acceptera. 

Jag skulle bli  hel knäpp av att gå hemma hela tiden jag behöver strukturen och de fatsa tiderna att gå till min praktikplats. 

Min praktikplats tar slut 30 juni och kommer då gå över till en OSA anställning  

1a juli på kommunen.  Men  jag kommer placeras på Taltidningen och då få vara kvar där jag är i dag.  

Så från  den 1a Juli så blir det 50% sjukpension och 50% OSA. 

Sedan efter semester perioden kommer man även gå in och titta på om man ska ersätta boendestödet till hemtjänsten i stället eller om jag ska ha en kombination av hjälp från både boende stöd och hemtjänst. 

I går blev det beslutat att AF godkände kostnaden på  det tekniska hjälpmedel jag behöver på jobbet. 

Då jag kommer få en Milestone 360 med kalender funktion, 

Det är en Daisy spelare med kalenderfunktion där jag kan tala in möten datum o tider med talet i stället för att skriva in alla uppgifter i kalendern.  

Sedan så larmar denna lilla aparat och påminner om möten o tider för mig.  

Plus att den fungerar som diktafon och spelar in möten o samtal för att jag ska komma i håg vad som sägs på mötena. 

Plus att jag även kan använda den till den nya tekniken för uppläsning av taltidningar, talböcker osv. 

Sedan så fick jag Vital talsyntes programet för datorn som läser upp allt jag skriver  för att allt ska bli rätt stavat o rätt ordföljd när jag skriver in nyheter på hemsidan. Plus att jag fick rätt stavningsprogrammet Stava rex. 

Men Stava Rex fungerade inte med tidningens skriv program så jag får även office paketet instalerat i datorn och  AF kommer stå för alla kostnaderna för dessa tekniska hjälpmedel. 

Plus att man kommer se över ljudmiljön på min arbetsplats och  så  blir det 5st kurs dagar på hur de olika hjälpmedlen fungerar. 

Hemma har jag redan fått en rad olika tekniska hjälpmedel för att jag ska kunna få vardagen att fungera på ett någorlunda sätt. 

I  hemmet har jag fått dels en whiteboard med kalender funktion och vecko planering,  plus handyn en handdator med kalender o påminesler som är totalt värdelös och på tok för omständig. 

Sedan har jag en spsivakt en rad timrar för olika elektroniska prylar. 

kjedjetäcke flera appar till telefonen med budget o ekonomi hjälp inköpslistor timstock mm, En elektronisk medicin dosset som jag fick betala själv. 

Plus att man nu kontaktat Certek i Lund som utvecklar framtidens tekniska hjälpmedel för funktionshindrade för att special tillverka vssa hjälpmedel så att jag ska få larm till kyl o frys eftersom jag i mellan åt glömmer stänga dessa dörrar i mellan åt . 

Plus ett alarm system för tandborstningen eftersom jag  i dag brukar glömma detta med att borsta tänderna. 

 Sedan har jag en Cpap maskin för att jag ska kunna andas på nätterna annars slutar jag att andas under sömnen eftersom jag måste sövas ner på medicinsk väg för att kunna sova. 

Är även det en  extremt ovanlig sömn störning som beror på  den ADHD diagnosen jag har. 

Eftersom det idag inte finns ett enda läkemedel på  världs marknaden som fungerar fullt ut för just denna sömnstörning. 

Så går det i mellanåt perioder då jag inte sover på 4- 5 dygn på raken.  Så perioder med sjukskrivningar kommer jag aldrig komma i från helt och hållet. 

Vissa kvällar orkar jag sitta vid datorn även om det tar tid vissa dagar orkar jag även att se på Tv.  Andra dagar fungerar inte detta  heller eftersom hjärna då fungerar i ultra rapid och jag inte hinner eller förstår de textade tv programmen. 

Ja det är min vardag och som jag sa till läkaren vissa dagar så är det rena tortyren och inget liv som är värt och leva utan då vor det skönare att avsluta denna plåga. 

Andra dagar så fungerar jag riktigt hyffsat så ingen dag är den andra lik och min vardag ser lite olika ut beroende på dagsformen. 

Lasse

ADHDharjag
4/16/15, 7:54 AM
#8

Jobbar heltid inom vården. Trivs bra med vardagen då jag har medicin och strategier vilket gör att jag klarar att jobba heltid. Lönen är en stor motivationskälla för mig om jag har en dålig dag då den gör att jag har råd med mina fritidsintressen och att gå ut med vänner på helgen.

Upp till toppen
Annons: